بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از همان دقایق اولیه شنیده شدن صدا انفجار به مخاطبان خود و دیگر کاربران گوشزد کردند که مراقب شایعات و اخبار جعلی فضای مجازی باشند.

سرویس سیاست مشرق- حوالی ساعت ۲ بامداد روز شنبه، پنجم آبان ماه چند صدای قوی و بلند شبیه صدای انفجار بویژه در غرب تهران شنیده شد. پیگیری خبرنگار مشرق از مراجع رسمی برای مشخص شدن علت صدا در همان ساعات اولیه آغاز شد.

پیرو پیگیری خبرنگار ما وضعیت در فرودگاه‌های امام خمینی(ره) و مهرآباد تهران برخلاف آنچه که در شبکه‌های اجتماعی گفته شده بود، عادی بود و اتفاقی در این فرودگاه‌ها رخ نداده است. این درحالی است که خبرنگاران ضدانقلاب در خارج از کشور جزئیات ساختگی و جعلی از نقاط مورد هدف منتشر کرده و بازتاب دادند.

تلاش رسانه‌های معاند بر این بود که با تصاویر قدیمی، به این اخبار جعلی اعتبار ببخشد که آنقدر با شتاب‌زدگی صورت گرفت، پای این تصاویر جعلی به تلویزیون رژیم صهیونیستی هم باز شد!

عکسی که در ساعات اولیه شنیده شدن انفجار در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد، مربوط به خرداد ماه ۱۴۰۰ است! کانال ۱۲ عبری نیز از این تصویر به عنوان حمله اسرائیل به ایران منتشر کرد و مزدوران ساکن خارج از کشور نیز آن را منعکس کردند.

این تصویر در واقع مربوط به حملات رژیم به لبنان بود که برخی رسانه‌های دیگر نظیر العربیه و الشرق الاخبار نیز آن را به تهران نسبت دادند.

سکوهای انتشار وابسته به رژیم صهیونیستی، به این تصاویر جعلی اکتفا نکردند و بر روی برخی فیلم‌ها از مناطق مسکونی تهران، صوت آژیر حمله هوایی در پایتخت ایران را صداگزاری کردند! این درحالی است که هیچ گزارشی از به صدا درآمدن آژیر خطر یا حمله هوایی از سوی مردم مخابره نشده است. این ویدیوها آنقدر عجولانه تولید شده که حتی خودروها پلاک عبری دارند و به مناطق مسکونی ایران نسبت داده شدند!

ویدیوهای جعلی از به صدا درآمدن آژیر حمله هوایی

برخی از چهره‌های برجسته اپوزیسیون نیز به صورت رگباری، اخباری ساختگی با دوز توهم بالا و عحیب منتشر کردند. درحالی که صدای انفجارها تمام شده بود و کلیه مناطق ایران در سکوت به سر می‌برد، این افراد دقیقه به دقیقه خبر می‌دادند که نقاط حساس ایران به خصوص تهران در حال هدف قرار گرفتن است. علی جوانمردی و امیرعباس فخرآور از جمله این چهره‌ها بودند که با تحلیل‌های آخرالزمانی، سعی داشتند این حادثه را گسترده جلوه دهند.

این جوسازی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که برخی از شهروندان تهرانی پس از شنیده شدن صدای انفجار به پشت بام منزل خود مراجعه کرده و آسمان منطقه مسکونی خود را خانوادگی تماشا می‌کردند! ویدیوهای منتشر شده از این اقدام شهروندان ایرانی، در رسانه‌های عبری نیز بازتاب یافت و با فرار شهرک‌نشینان صهیونیست هنگام عملیات‌های وعده صادق ۱ و ۲ و اسکان چند روزه در پناهگاه، مقایسه و طنزپردازی شد. برخی کانال‌های عبری در این رابطه نوشتند: ایرانی ها پاسخ اسرائیل را جست و جو می کنند!

حضور شهروندان ایرانی در پشت‌بام برای مشاهد وضعیت آسمان محل سکونت خود

بازتاب در شبکه‌های اجتماعی عبری‌زبان

اما آنچه که تاکنون به صورت رسمی اعلام شده، این است که برخی از صداهای شنیده شده ناشی از فعالیت پدافند در تهران بوده است و در جریان این اتفاق پدافند هوایی موفق عمل کرده است. برخی دیگر هم ناشی از انفجار بوده که جزئیات آن همچنان در حال بررسی است.

علاوه بر این موارد، منابع امدادی تهران خبر دادند که هیچ حادثه‌ای در پایتخت و اطراف آن که نیاز به امداد رسانی داشته باشد تا ساعت ۳ بامداد شنبه اعلام نشده است.

حجت نظری، عضو سابق شورای شهر هم در شبکه اجتماعی خود ویدیویی از حضور در فردوگاه امام خمینی(ره) در ساعات شنیده شدن صدای انفجار، منتشر کرد که نشان ‌می‌داد هیچ حمله و حادثه‌ای در این محل رخ نداده است.

توئیت حجت نظری

همچنین تصاویری از تابلو برنامه پروازهای فرودگاه امام خمینی(ره) منتشر شد که مشخص است هیچ اخلالی در پروازها و آسیبی در باند فرودگاه ایجاد نشده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در رابطه با حوادث شب گذشته نوشت: ‏دقایقی قبل از طریق فرودگاه مهرآباد وارد تهران شدم و از تعدادی از خیابان‌ها عبور کردم، هیچ چیز غیرعادی مشاهده نکردم

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز از همان دقایق اولیه شنیده شدن صدا انفجار به مخاطبان خود و دیگر کاربران گوشزد کردند که در این لحظات مراقب انتشار شایعه و اخبار ساختگی در فضای مجازی، به خصوص رسانه‌های بدسابقه و روسیاه ضدانقلاب فارسی زبان باشند.