کد خبر 165649
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۳

تبلیغات روی کف خیابانها شیوه‌ای جدید برخی شرکتها برای تبلیغ کالا و خدماتشان است. روشی غیرقانونی که مجریان به دلیل خلاءهای قانونی که در این زمینه وجود دارد دستشان برای برخورد قاطع با متخلفان بسته است.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، در و دیوار این شهر پر از تبلیغات است. از در خانه که بیرون بیاییم از روی زنگ و دیوار خانه گرفته که پر از آگهی های کوچک تخلیه چاه و تاکسی سرویس است تا در خیابان و بزرگراه و پشت بام خانه ها.

سرمان را که به هر طرف که بگردانیم یک موسسه اعتباری دعوتمان می کند برای سرمایه گذاری. هر فضای خالی می تواند مکان مناسبی باشد برای چسباندن تبلیغات موسسات کنکور و ثبت قانونی شرکتها در این میان ماراتن نفسگیری میان مجریان قانون برای پاکسازی این تبلیغات از سطح شهر و صاحبان این شرکتهای کوچک در جریان است.

برخی شرکتها برای آن که تمامی راهها را برای فرار از تبلیغات بر روی شهروندان ببندند روش جدید ابداع کرده اند و آن چسباندن برگه ها بر کف پیاده روها است تا شهروندان سر به زیر هم از تبلیغات بی نصیب نمانند.

به گفته مسئولان شهری، هر سال هزینه بالایی صرف پاکسازی این تبلیغات از در و دیوار این شهر می شود. اما تبلیغات کف خیابانها به مرور بر زیر کفشهای عابران کم رنگ می شود و در آخر لکه های سیاه چسبها پیاده روها را نا زیبا می کند.

تبلیغات بدون هنجار و قاعده ما را مورد تاخت و تاز قرار می‌دهد

اصغرمهاجری، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در خصوص نابسامانی تبلیغات محیطی می گوید: شهر بدون تبلیغات محیطی معنی ندارد، اما تبلیغات باید اصل هویت و آگاهی بخشی، امنیت و احساس زیبایی را در شهر رعایت کند که این اتفاق در محیط‌های شهری ما رخ نمی‌دهد.

او ادامه می دهد: یکی از مباحث اصلی که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد این است که ما باید چنان شهر را زیبا آراسته و در برنامه ریزی زیبایی آن دقت کنیم که فضاهای عمومی‌شهر به عنوان مکانی برای زندگی شهروندان به محلی مطبوع برای شهرنشینان تبدیل شود.

مهاجری اضافه می کند: از سوی دیگر شهر از نظر برنامه ریزان و جامعه شناسان شهری یک موجود زنده است که این موجود زنده باید چنان پویا باشد که مشام شهروندان احساس حیات را از آن ببوید. یعنی اگر شما احساس مطبوعیت و احساس حیات را در شهر نداشته باشید، شهر برای شهروندان زیبایی‌های ویژه خودش را ندارد و به عبارتی ناقص است و عواطف، استرس، آرامش و به طور کلی هیجانات اجتماعی را کنترل نمی‌کند.

مهاجری معتقد است: به دلیل سود محور بودن تبلیغات و سپردن آن به گروه هایی که بیشتر به دنبال منافع خود هستند و انحصاری عمل می کنند و کمتر به منافع شهر و شهروندان توجه می‌کنند، آن زیبایی و امنیت بخشی در نظام تبلیغاتی ما به چشم نمی‌خورد و تبلیغات بدون هنجار و قاعده عرصه‌های محیطی ما را مورد تاخت و تاز قرار می‌دهد و شهروندان حتی در کلان شهر‌ها، آن بهره و حظی را که باید از محیط شهری نمی‌برد.

تجربه جهانی تبلیغات بر روی کف خیابان ها

در حالی که تبلیغات کف خیابانها در پایتخت به صورت غیرقانونی و به بی سلیقه ترین شکل اجرایی می شود در دنیا شرکتها و فروشگاه های زنجیره ای تلاش می کنند خلاقانه ترین تصاویر را برای جذب مشتریها بر کف خیابانها بکشند.

نخستین بار از این روش یک شرکت زنجیره ای غذای حاضری استفاده کرد و خط های عابر پیاده ای که به سوی یکی از شعبه هایش ختم می شد به شکل جعبه بزرگ سیب زمینی درآورد .

مشابه داخلی آن اما محدود می شود به برچسب های تبلیغاتی کوچکی که نام شرکت و شماره ای اعتباری بر روی آن حک شده است و پیاده رو را به لحافی چهل تکه تبدیل کرده است .

جریمه 300 هزار تومانی با شرکتهای متخلف

برای مقابله با این شرکت های بی نام و نشان که تنها با یک شماره 11 رقمی قصد ارتباط با مخاطب را دارد راهکارهای قانونی شدیدی وجود ندارد .

هادی صادقی معاون تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص برخورد با این نوع تبلیغات می گوید: تمامی این تخلفات پیگیری می شود و از قطع تلفن های اعلام شده تا جریمه نقدی اما این جرایم به اندازه ای نیست که برای این نوع شرکت ها بازدارنده باشد .

او ادامه می دهد: شرکت ها و موسسات معتبر از این روشهای کوچک استفاده نمی کنند و بیشتر برند های کوچک به سوی این نوع تبلیغات روی می آورند که ما نیز با جریمه 250 تا 300 هزار تومانی و قطع تلفن با آنها برخورد می کنیم هرچند این جرایم بازدارنده نیست.

سالانه میلیاردها تومان صرف پاکسازی شهر از تبلیغات غیرمجاز می شود. قوانین نیز در این زمینه چندان بازدارنده نیست و هر روز شاهد افزایش این وصله های نچسب بر در و دیوار و کف این شهر هستیم .