کد خبر 1656612
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰

به تازگی مجموعه دیتاک گزارشی در مورد 100 برند پربازدید ایرانی در سال 1402 ارائه داده که در دنیای وب و فضای مجازی، غوغایی به پا کرده است و نام برندهایی در آن دیده می‌شود که شاید میزان بازدید آن‌ها شما را شگفت‌زده کند. در این مطلب قصد داریم به گزارش دیتاک و 100 برند پربازدید ایرانی در شبکه‌های اجتماعی در سال 1402 بپردازیم.

اهمیت گزارش دیتاک در مورد 100 برند پربازدید ایرانی

گزارش دیتاک از یک وجه اهمیت بسیار بالایی دارد. در این گزارش 1300 برند مطرح ایرانی مورد بررسی قرار گرفتند و بر اساس صنعت‌های مختلف تفکیک شده‌اند تا به 100 برند پربازدید برسند. در این گزارش 12 صنعت مورد بررسی قرار گرفتند که به شرح زیر هستند:

  • مخابراتی و خدمات اینترنتی
  • خودرو و قطعه سازی
  • کسب و کارهای آنلاین
  • خدمات مالی (بانک، بورس و بیمه)
  • صنایع بزرگ
  • خوراکی
  • آرایشی و بهداشتی
  • آموزشی
  • حمل و نقل هوایی
  • فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • لوازم خانگی و آشپزخانه
  • سایر

اهمیت انجام فرآیندهای برندینگ و مارکتینگ

گزارش دیتاک به صورت غیر مستقیم به کسب و کارها می‌گوید که فعالیت در حوزه‌های مختلف برندینگ به طور ویژه شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند مخاطبان برند شما را به میزانی افزایش دهد که شاید برای خود برند نیز این اعداد و ارقام غیر قابل باور باشد.

امین رزاق خواه، بنیانگذار و مدیرعامل آژانس دیجیتال مارکتینگ ایران وب لایف در این باره گفته‌اند:

"اگر استارتاپ‌ها و کسب و کارها بدانند که رشد مقیاس پذیر و جذب مخاطبان آنان از راه برندینگ می‌گذرد، هیچوقت در انجام فرآیندهای برندینگ و مارکتینگ کوتاهی نمی‌کنند."

مجموعه پاکسان، بزرگترین تولید کننده انواع مواد شوینده و بهداشتی خانگی و صنعتی در کشور که نام آن در میان 100 برند پربازدید ایرانی دیده می‌شود، با این دیدگاه توانسته است مخاطبان بسیاری به دست آورد و در حوزه آرایشی و بهداشتی در جمع 3 برند پربازدید قرار گیرد.

نکته مهمی که در مورد فرآیندهای برندینگ و مارکتینگ وجود دارد، استمرار و بهره‌مندی از کانال‌های مختلف است. به طور مثال برخی از برندها تمرکز خود را تنها بر روی یک کانال مانند شبکه‌های اجتماعی می‌گذارند، درصورتی که کانال دیگر نظیر سئو نیز در این حوزه اهمیت بسیار بالایی دارد؛ چراکه هرآنچه یک برند در فرآیند بهینه سازی موتورهای جستجو یا همان سئو موفق ظاهر شود، می‌تواند آگاهی از برند (Brand Awareness) را افزایش دهد و مخاطبان بیشتری در شبکه‌های اجتماعی به دست آورد. البته عکس این قضیه نیز صادق است و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیز می‌تواند تاثیر مستقیمی در افزایش سرچ یک برند در یک موتور جستجو مانند گوگل شود.

دیتاک چگونه 100 برند پربازدید را مشخص کرده است؟

دیتاک برای به دست آوردن این گزارش جامع، کار خود را با بررسی از لیست 1300 برند ایرانی آغاز کرد. به دست آوردن این لیست 1300 تایی نیز کار آنچنان آسانی نبود و از منابع مختلف نظیر فهرست برندهای پربازدید در جشنواره ملی برند محبوب مصرف کنندگان، گروه‌های متخصص حوزه کسب و کار و حتی الگوریتم‌های هوش مصنوعی شناسایی پست‌های تبلیغاتی استفاده شده است.

اقدام بعدی که دیتاک برای به دست آوردن اطلاعات انجام داد، تمرکز بر روی جستجوها یا کوئری‌های اولیه برای هر برند مانند نام برند، محصولات برند، هشتگ‌های مرتبط با برند، پست‌های تبلیغاتی در مورد برند و اشخاص کلیدی برند بود و با استفاده از این اطلاعات توانست با چندین و چند مرحله غربالگری از میان لیست 1300 تایی، به 100 برند پربازدید ایرانی برسد.

توجه شود که در این گزارش بازدید و تعداد محتوای برندهای یک هلدینگ، تجمیع شده و با نام هلدینگ محاسبه شده است. مثال عینی آن را می‌توان برندهای تاژ، پرسیل و پریل دانست که با عنوان هلدینگ پاک‌وش در این لیست آمده‌اند.

همچنین لازم به ذکر است که که منظور از بازدید در شبکه‌های اجتماعی، بازدید در شبکه‌های اجتماعی اعم از داخلی و خارجی مانند اینستاگرام، توئیتر، تلگرام، ایتا، روبیکا، بله و حتی آپارات است.

اهمیت سوشال مدیا در صنایع مختلف

گزارش دیتاک به ما نشان می‌دهد که برخی از صنایع مانند صنایع مخابراتی و اینترنتی، خودروسازی و کسب و کارهای آنلاین بیشترین مخاطب را به خود اختصاص داده است اما دیگر صنایع نیز متناسب با اندازه بازار خود، توانستند حجم بسیار بالایی از بازدید را از آنِ خود کنند. شاید در نگاه اول باور کردن اعداد و ارقام بازدید برندها سخت باشد اما هنگامی که به ارقام میزان بازدید برندهای مختلف در جهان نگاه می‌اندازیم، به صحت این اعداد می‌رسیم.

این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که سوشال مدیا تا چه اندازه در زندگی ما رسوخ کرده است و می‌تواند در تصمیمات ما نقش اساسی ایفا کند. همین نکته مهم باعث شده است تا مدیران بازاریابی، سهم قابل توجهی از بودجه خود را صرف فعالیت و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی کنند.

به عنوان کلام پایانی پیشنهاد می‌کنیم اگر در صنعتی فعالیت دارید که رقبا هنوز در فرآیندهای برندینگ و مارکتینگ وارد نشده‌اند یا بودجه به شدت محدودی برای آن درنظر گرفته‌اند، شما با استراتژی مناسب و با بودجه قابل قبول فرآیندهای برندینگ و مارکتینگ را جلو ببرید؛ چراکه در صورت تاخیر انداختن آن، می‌تواند در آینده هزینه‌های شما را به شدت افزایش دهد.

این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها