کد خبر 1657325
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۱

«رودریگو دوترته» رئیس‌جمهور سابق فیلیپین، در جلسه‌ای در سنای این کشور اذعان کرد در زمانی که شهردار شهر داوائو بوده، «جوخه مرگ» برای کنترل جرم و جنایت تشکیل داده بود.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری رویترز، رودریگو دوترته رئیس‌جمهور سابق فیلیپین، در جلسه‌ای با سناتورهای این کشور اعلام کرد که در دوران شهرداری‌اش در داوائو، «جوخه مرگ» برای مقابله با مجرمان فعال بود.

وی همچنین درباره ترکیب این جوخه، اظهارات ضد و نقیضی ارائه کرد.

دوترته ابتدا گفت این جوخه از نیروهای پلیس تشکیل شده بود و سپس مدعی شد اعضای آن را گانگسترها تشکیل می‌دادند. در این جلسه، دوترته گفت که هزاران مجرم در زمان شهرداری‌اش کشته شدند و در عین حال تاکید کرد که هیچ‌گاه دستور کشتن مظنونان بی‌دفاع را صادر نکرده و تنها از جوخه مرگ خواسته که مجرمان را به مقابله وادارند تا در صورت درگیری، کشته شوند.

رئیس جمهور سابق فیلیپین در اظهاراتی متناقض، همچنین افزود که جوخه مرگ تنها متشکل از هفت گانگستر بوده و هیچ پلیسی در آن حضور نداشته است.

در حالی که گروه‌های حقوق بشری حدود یک هزار و چهارصد مورد قتل مشکوک را در زمان شهرداری دوترته در داوائو فیلیپین ثبت کرده‌اند، پلیس این کشور اتهاماتی مبنی بر کشتارهای برنامه‌ریزی شده را رد کرده و گفته که مظنونان مواد مخدر در حین مقاومت در برابر دستگیری کشته شده‌اند. این در حالی است که سناتور رونالد دلا روسا، رئیس سابق پلیس ملی فیلیپین و مسوول سرکوب‌های دوران دوترته، اظهارات او را «شوخی» توصیف کرد.