کد خبر 166948
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۸

مدیر طرح احداث جایگاه‌های CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از تعیین نرخ کارمزد فروش CNG بر اساس طرح درجه بندی جایگاه‌های گاز خبر داد و اعلام کرد: توسعه صنعت CNG منجر به کاهش روزانه 18 میلیون لیتری مصرف بنزین شد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، شهرام اسدپور درباره آخرین وضعیت توسعه صنعت سی.ان.جی در ایران، گفت: استفاده از گاز طبیعی فشرده در سیستم حمل و نقل هم توجیه اقتصادی دارد هم توجیه فنی، و ایران با دارا بودن زیر ساخت‌های صنعتی، منابع غنی گاز و گستردگی خطوط لوله در سراسر کشور، مستعد توسعه و بومی سازی تجهیزات در این زمینه است.
 
مدیر طرح احداث جایگاه های CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، افزود: با گذشت حدود یک دهه از عمر صنعت CNG در ایران، اولین دارنده خودروهای گاز سوز در جهان است و بومی سازی تجهیزات در تمامی حوزه ها، به ویژه ساخت قطعات مربوط به این خودروها نه تنها از سوی خودرو سازان بلکه از سوی بنگاه های کوچک نیز انجام می شود.

این مقام مسئول با اشاره به ساخت کمپرسورها، نازل ها و دیسپنسرهای مربوط به جایگاه های CNG از سوی تولید کنندگان داخلی، اظهار داشت : با مشارکت بخش خصوصی، توسعه روز افزون ساخت تجهیزات در داخل کشور صنعت CNG در دستور کار قرار گرفته است.
 
وی، یادآور شد: آمارهای موجود نشان می دهد از ابتدای سالجاری تاکنون روزانه بیش از 18 میلیون مترمکعب گاز فشرده شده (معادل  18 میلیون لیتر بنزین) از سوی جایگاه‌های CNG به خودروهای گازسوز در سراسر کشور تحویل که این امر موجب صرفه جویی در مصرف و کاهش هزینه های مربوط به حمل نقل بنزین شده است.
 
اسدپور با یادآوری اینکه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی علاوه بر برنامه ریزی انجام شده در راستای بومی سازی تجهیزات و توسعه جایگاه‌های گاز طبیعی فشرده، نشست هایی با بخش خصوصی به منظور رفع مشکلات موجود بهره برداران و مالکان جایگاه‌ها برگزار کرده است، بیان کرد: برگزاری این جلسات منجر به محاسبه برق مصرفی جایگاه‌های سوخت بر اساس ضریب کم باری و تعیین نرخ کارمزد فروش بر اساس طرح درجه بندی جایگاه‌ها شده است.
 
مدیر طرح احداث جایگاه های  CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: به زودی سند راهبردی به منظور شناسایی بهتر توجیه فنی و اقتصادی استفاده از  CNG تدوین می شود.