به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی اظهار کرد: موتورهای دور متغیر در صنایع بسیاری مانند صنایع ریلی (به عنوان موتورهای ترکشن واگنهای مترو و لوکوموتیو)، صنایع تولید سیمان، مس، فولاد، آلومینیوم و نفت، گاز ( به جای توربین و به عنوان درایور پمپ و کمپرسور در ارسال نفت و گاز) کاربرد دارد که بومی سازی و ساخت داخل آن میتواند صرفه اقتصادی مناسبی برای کشور به همراه داشته باشد.
وی افزود: با توجه به حجم بسیار زیاد استفاده از توربین در صنایع مختلف نفت و راندمان پایین توربینها از حدود شش سال پیش تصمیم به جایگزینی موتورهای دور متغیر با توربینهای تا 10 مگاوات گرفته شد اما متاسفانه با وجود پیگیریهای مستمر تاکنون موفق به انعقاد قرارداد با هیچ بخشی در کشور نشدهایم که امیدواریم بتوانیم با تامین هزینههای لازم ساخت، این موتورها را در کشور بومیسازی کنیم.
رییس جهاد دانشگاهی واحد علم و صنعت در خصوص ویژگی موتورهای دور متغیر به ایسنا گفت: ویژگی عمده این موتورها این است که در جاهایی که حرکت یک سیال به وسیله نیروی محرکه یک الکتروموتور با دور ثابت و یا توربین گازی، پمپ و کمپرسور صورت میگیرد و در این پروسه نیاز به کاهش و افزایش حجم سیال است معمولا از دریچه مکانیکی برای کنترل عبور سیال استفاده میشود، این در حالی است که استفاده از دریچههای مکانیکی در محل عبور سیالات باعث اتلاف زیاد انرژی میشود اما با استفاده از موتورهای دور متغیر با کاهش دور موتور، کاهش حجم سیال صورت گرفته و مصرف انرژی نیز به شدت کاهش پیدا میکند.
طیبی در پایان با تاکید بر توانایی طراحی و ساخت انواع اینورترها و کانورترها در جهاد دانشگاهی واحد علم و صنعت اظهار امیدواری کرد که با انعقاد قرارداد و تامین هزینههای تولید از سوی کارفرمای داخلی بتوان مبدلهای فرکانسی این موتورها را در کشور به تولید رساند.
رییس جهاد دانشگاهی واحد علم و صنعت از توانایی طراحی و ساخت مبدلهای فرکانسی موتورهای دور متغیر در این واحد و اجرای طرح در صورت تامین بودجه و هزینههای تولید از سوی کارفرمای داخلی خبر داد.