به گزارش مشرق به نقل از فارس، گلایه همیشگی برخی تولیدکنندگان نسبت به وضعیت نامناسب تولید با هدف افزایش قیمت فروش محصولات در حالی هر روز بیشتر از روزهای قبل است که عدم عرضه به روز تولیدات آنها در بازار، این سوال را ایجاد میکند که چرا با وجود کمبود نقدینگی این واحدها، اقدامی برای فروش محصولاتشان صورت نمیگیرد و اصولاً دلیل محدودیت عرضه محصولات از طریق شبکههای رسمی فروش چیست؟
خودرو از جمله محصولاتی است که طبق آمار وزارت صنعت طی 6 ماهه اول امسال با کاهش 42 درصدی تولید روبرو بوده است. در این شرایط آمار دقیقی از میزان عرضه خودرو به بازار و روش این نوع عرضه ارائه نشده اما توقف طولانی مدت عرضه خودرو به بازار توسط شرکتهای خودروساز از طریق شبکه فروش رسمی نشان میدهد عرضه خودرو توسط خودروسازان با قیمتهای مصوب طی نیمه اول امسال بسیار کمتر از میزان تولید شده در این مدت است.
در واقع عرضه باید نسبت به قبل نصف میشد اما به نظر میرسد کاهش عرضه بسیار بیشتر از این میزان است. هر چند ممکن است برخی، علت این محدودیت را عمل کردن خودروسازان به تعهدات قبلیشان اعلام کنند اما حتی تعهدات قبلی نیز نمیتواند باعث توقف چندماهه عرضه خودرو شود. جریمه شدن برخی شرکتهای خودروساز به دلیل احتکار خودرو و یا عرضه آن خارج از شبکه فروش رسمی، مؤید این موضوع است.
* احتکار در بازار لوازم خانگی
نمونه این مسئله در مورد لوازم خانگی نیز صادق است. طبق آماری که توسط دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی اعلام شد تولید تلویزیونی طی نیمه اول امسال تنها 3 درصد کاهش داشت، این در حالی است که عرضه اکثر مدلهای تلویزیون LCD و LED از طریق نمایندگیهای مجاز شرکتهای تولیدکننده متوقف است و تنها برخی مدلهای بالا و گرانقیمت توسط شبکه فروش این شرکتها عرضه میشود.
در مورد یخچال فریزر نیز طی نیمه اول امسال، تنها 7 درصد کاهش تولید اتفاق افتاده، این در حالی است که خریداران برای تهیه یک دستگاه یخچال فریزر در بازار سرگردانند و با نبود مدلهای مختلف این محصول روبرو هستند.
تولید لباسشویی نیز در 6 ماهه اول امسال تنها 3 درصد کاهش داشته که محدودیت عرضه در بازار با این مسئله مغایرت دارد. در این شرایط برخی نمایندگیهای فروش شرکتهای لوازم خانگی از محدودیت عرضه کالا توسط شرکتها گلایهمندند و میگویند شرکت، کالا را با افزایش قیمت بسیار بالایی به نمایندگی ارائه میکند که خریداران تمایلی به خرید آن ندارند.
انصاری، دبیر کل انجمن لوازم خانگی در این مورد از فروش لوازم خانگی تولید شده توسط برخی شرکتهای داخلی از طریق بنکداران به بازار صحبت میکند. این موضوع، بحث عرضه کالا خارج از شبکه رسمی فروش شرکتها را تقویت میکند و نشان میدهد برخی تولیدکنندگان با احتکار کالا و یا عرضه آن با قیمت بالاتر از نرخهای مصوب به دلالان، نابسامانی در بازار را تقویت کردهاند.
در این شرایط، نظارت دقیقی از سوی دستگاههای مسئول صورت نمیگیرد و خریداران همچنان با سردرگمی روبرو هستند که برای رفع این مشکل، وزارت صنعت و سازمان حمایت باید به وظیفه خود عمل کنند و مانع از ادامه احتکار و فعالیت دلالان شوند.
خودرو از جمله محصولاتی است که طبق آمار وزارت صنعت طی 6 ماهه اول امسال با کاهش 42 درصدی تولید روبرو بوده است. در این شرایط آمار دقیقی از میزان عرضه خودرو به بازار و روش این نوع عرضه ارائه نشده اما توقف طولانی مدت عرضه خودرو به بازار توسط شرکتهای خودروساز از طریق شبکه فروش رسمی نشان میدهد عرضه خودرو توسط خودروسازان با قیمتهای مصوب طی نیمه اول امسال بسیار کمتر از میزان تولید شده در این مدت است.
در واقع عرضه باید نسبت به قبل نصف میشد اما به نظر میرسد کاهش عرضه بسیار بیشتر از این میزان است. هر چند ممکن است برخی، علت این محدودیت را عمل کردن خودروسازان به تعهدات قبلیشان اعلام کنند اما حتی تعهدات قبلی نیز نمیتواند باعث توقف چندماهه عرضه خودرو شود. جریمه شدن برخی شرکتهای خودروساز به دلیل احتکار خودرو و یا عرضه آن خارج از شبکه فروش رسمی، مؤید این موضوع است.
* احتکار در بازار لوازم خانگی
نمونه این مسئله در مورد لوازم خانگی نیز صادق است. طبق آماری که توسط دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی اعلام شد تولید تلویزیونی طی نیمه اول امسال تنها 3 درصد کاهش داشت، این در حالی است که عرضه اکثر مدلهای تلویزیون LCD و LED از طریق نمایندگیهای مجاز شرکتهای تولیدکننده متوقف است و تنها برخی مدلهای بالا و گرانقیمت توسط شبکه فروش این شرکتها عرضه میشود.
در مورد یخچال فریزر نیز طی نیمه اول امسال، تنها 7 درصد کاهش تولید اتفاق افتاده، این در حالی است که خریداران برای تهیه یک دستگاه یخچال فریزر در بازار سرگردانند و با نبود مدلهای مختلف این محصول روبرو هستند.
تولید لباسشویی نیز در 6 ماهه اول امسال تنها 3 درصد کاهش داشته که محدودیت عرضه در بازار با این مسئله مغایرت دارد. در این شرایط برخی نمایندگیهای فروش شرکتهای لوازم خانگی از محدودیت عرضه کالا توسط شرکتها گلایهمندند و میگویند شرکت، کالا را با افزایش قیمت بسیار بالایی به نمایندگی ارائه میکند که خریداران تمایلی به خرید آن ندارند.
انصاری، دبیر کل انجمن لوازم خانگی در این مورد از فروش لوازم خانگی تولید شده توسط برخی شرکتهای داخلی از طریق بنکداران به بازار صحبت میکند. این موضوع، بحث عرضه کالا خارج از شبکه رسمی فروش شرکتها را تقویت میکند و نشان میدهد برخی تولیدکنندگان با احتکار کالا و یا عرضه آن با قیمت بالاتر از نرخهای مصوب به دلالان، نابسامانی در بازار را تقویت کردهاند.
در این شرایط، نظارت دقیقی از سوی دستگاههای مسئول صورت نمیگیرد و خریداران همچنان با سردرگمی روبرو هستند که برای رفع این مشکل، وزارت صنعت و سازمان حمایت باید به وظیفه خود عمل کنند و مانع از ادامه احتکار و فعالیت دلالان شوند.