به گزارش مشرق به نقل از فارس، زهرا افسری با اشاره به اینکه فرزندان اول خانواده و تک فرزندها در برقراری ارتباط با همسالان و همکلاسی های خود بیشتر با مشکل مواجه میشوند، افزود: عموماً والدین انتظارت و توقعات متنوعی از تنها فرزند یا فرزند اول خود دارند و به دلیل همین انتظارات فوق العاده، اعمال فشارهای روانی از طرف والدین و آرمان خواهی های فراوان آنها و احساس ناتوانی این قبیل فرزندان زمینه اضطراب و کمرویی در شخصیت آنها رابیشتر نمایان میکند.
وی با بیان اینکه، مدرسه به عنوان اولین جایگاه و تجربه اجتماعی کودکان، میتواند نقش تعیین کنندهای در تقویت کمرویی یا پرورش مهارتهای اجتماعی آنان ایفا کند، ابراز داشت: متأسفانه در بسیاری از موارد، کمرویی کودکان در محیط مدرسه و فضای کلاس درس تقویت میشود و چنین رفتار ناخوشایندی در شخصیت کودک تثبیت میشود.
افسری افزود: در بیشتر موارد اولیای مدرسه رفتار انفعالی و آرام و سکوت مضطربانه کودک یا کودکان کمرو و ناتوان را به عنوان یک صفت پسندیده و ویژگی رفتاری مطلوب تلقی میکنند و در بعضی اوقات با تأیید و تشویق های خود، به طور مستقیم و غیرمستقیم سعی میکنند آن را تقویت کنند که این امر به تدریج او را به یک موجود کاملاً کمرو با شخصیتی انفعالی تبدیل میکند.
کارشناس بهداشت روان وزارت بهداشت اعلام کرد: در بیشتر موارد، فرزندان اول خانواده و تک فرزندها با بزرگترها بیشتر همانندسازی میکنند و تمایل آنها در برقراری ارتباط با بزرگسالان بیش از همسالانشان است.