کد خبر 18148
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۹

به گزارش مشرق، سيامک صفري در گفت وگو با کافه سينما گفت؛ در «بانوي شهر ما» من نقش فردي به اسم صفدر را بازي مي کنم که سرايدار يک موسسه ي ازدواج است. صفدر انسان تنهايي است و در اين تنهايي، دنياي مخصوص به خودش را دارد. دنيايي که غرق در آن زندگي مي کند و از حضور در آن موسسه...

سيامک صفري يکي از بازيگران تئاتر امروز ايران، بيش از بيست سال است که به عنوان بازيگر در سينما-تئاتر و تلويزيون فعاليت دارد. از آخرين بازي هاي سيامک صفري مي توان به نمايش هاي "مرگ فروشنده" - "رومولوس کبير" - "شکار روباره" و جن گير" و همين طور فيلم هاي "ماهي ها عاشق مي شوند"به کارگرداني دکتر علي رفيعي و "اشکان انگشتر متبرک و چند داستان ديگر "به کارگرداني شهرام مکري و "آدمکش" به کارگرداني رضا کريمي اشاره کرد.

بازي وي در فيلم «بانوي شهر ما» به کارگرداني "ابراهيم حاتمي کيا"سه روز پيش به اتمام رسيد و بهانه ي اين اتفاق گفتوگوي کوتاهي با او در مورد فيلم بانوي شهر ما، شخصيت او در فيلم، ابراهيم حاتمي کيا و... انجام داديم.

 

درباره ي نقشي که در فيلم بانوي شهر ما بازي کرديد توضيح بديد؟

صفري: من نقش فردي به اسم "صفدر" را بازي مي کنم که سرايدار يک موسسه ي ازدواج است. صفدر انسان تنهايي است و در اين تنهايي، دنياي مخصوص به خودش را دارد. دنيايي که در غرق در آن زندگي مي کند و از حضور درآن موسسه احساس آرامش مي کند. شايد نقش صفدر چندان در مسير قصه اصلي حضور پررنگ نداشته باشد ولي شخصيت پردازي کاملي دارد که مهم ترين ويژگي هاي بارزي اش همان تنهايي اش است. صفدر که سر در درون خود دارد، به جز اينکه سرايدار آن موسسه است مجسمه سازي هم مي کند و ارادت خاصي به شخصيت مدير آن موسسه دارد.

 

حاتمي کيا در اغلب فيلم هايشان با وجود حضور بازيگران حرفه اي و حتي پيشکسوت از بازيگردان استفاده مي کردند چون معتقد بودند در بعضي شايد بازيگردان بهتر بتواند منظور او را به بازيگر برساند، ولي در اين دو فيلم آخرشان از بازيگردان استفاده نکردند، شما هدايت حاتمي کيا رو در بازي بازيگر ها چه طور ديديد؟

صفري: به نظر من آقاي حاتمي کيا کارگرداني هستند که پرسوناژ هايشان را دقيق به خوبي مي شناسند و چون خودشان مي دانند دقيقا چه چيزي از نقش و بازيگر مي خواهند بازيگر هم به راحتي مي تواند هدف و حرف ايشان را بفهمد. براي من که کار ساده و لذت بخشي بود. هرچند که در بعضي از صحنه ها به بازي خودم شک کردم، ولي از کساني که پيش از اين با آقاي حاتمي کيا همکاري داشتند شنيده بودم که ايشان تا به نتيجه ي مورد نظر خودشان نرسند برداشت ها را تائيد نمي کنند و ادامه مي دهند، به همين دليل وقتي ايشان تائيد نهايي را اعلام مي کردند، من هم مطمئن مي شدم که توانستم به آن بازي مطلوب در آن صحنه ي خاص دست پيدا کنم.

 

شما در تئاتر يک بازيگر فعال و حرفه اي هستيد و همين طور پرکار. شايد نمايش هاي نسبتا ضعيف هم بازي کرده باشيد ولي در سينما خيلي گزيده کاريد! نقش هاي خوبي به شما پيشنهاد نشده و يا براي ادامه ي مسير حرفه اي تان در سينما و تئاتر برنامه ي خاصي داريد؟

صفري: راستش...نه! نميتوانم بگويم مسير خاصي دارم!(مي خندد) اين بر مي گردد به همان "دست خدا" ي معروف...فکر مي کنم که من بيشتر غريزي عمل کرده ام و شايد بعضي از کارهاي ضعيفم به خاطر حواس پرتي ام باشد!(مي خندد). ولي در هر حال من خودم را مديون تئاتر ميدانم و تئاتر را هنري مي دانم که صاحب شعور و درک عميقي است ولي به نظرم کارهاي تصويري در اغلب اوقات در قد و قواره ي تئاتر اين ويژگي را ندارد.