کد خبر 181710
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۸

سلحشور در جشنواره عمار گفت: فیلمسازی در ایران جزیی از فیلمسازی دنیا است است و از آن خط می‌گیرد و ما در حوزه فیلمسازی اسلامی حرفی برای گفتن نداریم.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، فرج‌الله سلحشور کارگردان دیشب پنجشنبه 7 دی‌ماه مهمان جشنواره فیلم عمار بود و دیدگاه‌ها خود را درباره سینمای ارزشی و انقلابی بیان کرد.

سلحشور در جلسه سخنرانی خود در سینما فلسطین با موضوع سینمای ‌اسلامی بحث خود را ابتدا با بررسی سینمای مستند آغاز کرده و گفت: مستند یعنی واقعیت، واقعیتی که ریشه در حقیقت دارد. مخصوصا مستندی که اینجا مورد نظر ماست، برخواسته از اعتقادات مذهبی و نظراتی است که فیلمسازها دارند. او با تاکید بر همین نگاه اعتقادی از فیلمسازان جوان خواست که با همین نگاه اعتقادی وارد کار فیلمسازی داستانی شوند.

این کارگردان با بیان اینکه ما بعد از انقلاب سعی کردیم با میراثی که از گذشته فیلمسازی در ایران به ما رسیده بود کنار بیاییم و آن را تحمل کنیم و مشکلاتش را درک بکنیم، گفت: فیلمسازی در ایران جزیی از فیلمسازی دنیا است که از آن خط می‌گیرد و در حوزه فیلمسازی ‌اسلامی حرفی برای گفتن ندارد.

تنها معدودی از فیلمسازان ما معتقد به انقلاب اسلامی هستند

وی نبود یک سینمای پاک و اسلامی را عاملی دانست که باعث شده است اکنون در بین فیلمسازهای کشورمان تعداد محدودی معتقد به انقلاب اسلامی ایران باشند. و در این باره گفت: اگر ما هرکسی را به محیط آلوده سینمای داستانی بفرستیم او هم در آن محیط آلوده خواهد شد.


سلحشور با تاکید براینکه در یک محیط ناسالم و آلوده هر وجود پاک و تفکر سالمی سرکوب خواهد شد گفت: اگر ما در یک محیط سینمایی سالم قرار بگیریم آن‌موقع رشد خواهیم کرد و واقعیت این است اگر ما هرکسی را به محیط آلوده سینمای داستانی بفرستیم او هم در آن محیط آلوده خواهد شد.


 


دروغ یکی از ارکان پنج گانه سینماست

وی مبانی فیلمسازی در دنیا را مبتنی بر پنج اصل "دروغ، انسان‌محوری یا اومانیسم، مادی‌نگری، درام و قصه" دانست و گفت: در این سینما به فیلمساز می گویند که برود و یک قصه سرهم کند و فیلمش را بسازد و وقتی با انتقاد دروغ بودن داستان روبرو می شوند توجیه غیرمنطقی را بکار می برند که کدام دروغی است که ریشه در حقیقت ندارد و لابد یک زمانی این اتفاق در جایی رخ داده است.

فیلمسازی دنیا برای مبارزه با خداست

سلحشور در مورد اصل مادی نگری در سینما، نیت عمده فیلمسازی در سینما را رسیدن به پول، شهرت و شهوت دانست و گفت: فیلمسازی دنیا برای مبارزه با خداست و صهیونیست هالیوود را بنیان گذاشته است که خدا را از مذهب و قداست را از انبیا بگیرد.


 


کارگردان سریال حضرت یوسف(ع) فیلمسازی‌اسلامی را در مقابل فیلمسازی معمول دنیا، دارای پنج اصل "راست گویی، خدامحوری، معناگرایی، عبرت و داستان" دانست و افزود: ما داستان های واقعی زیادی داریم، تمام این مستندهای واقعی که ساخته می شود قابلیت این را دارد که با قدری جابجایی تبدیل به یک کار داستانی شود.


 


سلحشور داستانهای عبرت‌آموز و معنوی ساخته شده بر اساس تخیل همچون داستانهایی که مولانا نقل می کند راهم عناصر داستانی خوب معرفی کرد که مخاطب را به سمت حقیقت راهنمایی می‌کند. وی با بیان چند نمونه و مثال از داستانهای معنوی و عبرت آموز، آیت الله حائری شیرازی و حجت الاسلام قرائتی را بهترین افراد برای بازگویی داستانها و تمثیلات دانست و گفت: اگر فیلمساز به یک مقام علمی دینی رسید که بتواند داستانهای تخیلی با عبرت خدایی بیان کند می تواند خودش فیلم اسلامی بسازد، وگرنه باید از نظرات علما و بزرگان معنوی استفاده کند.


 


داستان فیلم را یا باید خدا بگوید و یا از انسانهای خدایی

وی با اشاره به نوع فیلمسازی در غرب و نگاه انسان محوری و مادی گرایی در آنها گفت: در غرب خدا مرده است، خدا آنجا کاربرد ندارد، آنجا معنویت ندارد و به اجبار رفته‌اند به سمت مادی نگری و مجبورند پاسخ سوالاتشان را خودشان بدهند.

سلحشور با اشاره به وجود فضای معنوی و اعتقادات اسلامی در کشور افزود: ما حق نداریم فیلمی بسازیم که بخواهیم تحلیل خودمان را بگوییم. ما وقتی سراغ خدا و اولیاء می رویم اشتباه به حداقل می رسد. داستان فیلم را یا باید خدا بگوید و یا از انسانهای خدایی و تربیت شدگان اهل معرفت دریافت شود.


 


وی با اشاره به نقش مذهب در سینمای اسلامی گفت: در سینمای اسلامی هرکس که عارف نیست، هنرمند هم نیست. ما نباید عارف را تاحد شما پایین بیاوریم، بلکه شما باید خودتان را به حد عرفان برسانید. نباید خدا را پایین بیاوریم، بلکه شما باید خودتان را به سمت خدا بالا بکشید.

سلحشور با اشاره به اینکه ما می توانیم سینمای اسلامی داشته باشیم، بوجود آمدن این سینما را مشروط کرد و گفت: اگر فیلمساز اهل نماز شب و تضرع نباشد، اگر اهل نماز اول وقت نباشد، اگر اهل کمک و خدمت به دیگران نباشد نمی‌تواند فیلمساز اسلامی باشد. انسانی که دنبال معناگرایی است دنبال پول نمی رود. فیلمساز مسلمان باید معنویت را ترویج کند.

وی همچنین در بخش آخر صحبت های خود با اشاره به وجود دید ظاهری و دید بصیرت در انسانها گفت: فیلمسازی یعنی تصویرگری و تصویر یعنی ثبت آنچه که ما با چشم می بینیم. جذابیت فیلمسازی دنیا در آن چیزی است که با چشم ظاهر دیده می شود. ولی جذابیت فیلمسازی اسلامی در آن چیزی است که با این چشم دیده نمی شود. آثار معنوی همیشه می توانند در جامعه سازنده باشند و آثار ضدارزش را بعد از چندسال باید پرونده‌شان را در جامعه بست.


 


سلحشور در پایان اظهار امیدواری کرد که سازندگان فیلم های مستند در جشنواره عمار به سمت ساختن فیلم داستانی مستند و واقعی روی بیاورند و افزود: تنها کسانی که می توانند فیلم های داستانی اسلامی بسازند همین فیلمسازهای مستند هستند.