به گزارش مشرق، شهرام میرآخرلو در گفتوگو با تسنیم، در خصوص دلایل افزایش قیمت 700 هزار تومانی خودروهایی که ملزم به رعایت استاندارد یورو 4 هستند، اظهارداشت: تصمیم افزایش قیمت برخی از خودروها براساس درخواست تولیدکنندگان اتخاذ شده است.
وی با اشاره به اینکه در جلسه ماه گذشته کمیته قیمت گذاری خودرو ورود خودروهای جدید به بازار مطرح و تعیین قیمتهایی لحاظ گردیده است، افزود: تندر SR محصول جدید پارس و وانت بار شرکت پویا خودرو گرمسار از جمله این خودروهای جدید به شمار می آیند که قیمت گذاری آنها انجام شد. البته در رابطه با تغییرات قیمت خودروهای فعلی تصمیم جدیدی اعمال نشده است.
به گفته مدیر کل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، دیگر مصوبه این جلسه الزمات قانونی دولت برای واحدهای تولیدی بود که مطابق آن خودروهای استاندارد یورو 2 باید در یک دوره زمانی تعریف شده به یورو 4 تغییر کیفیت دهند.
میرآخرلو اضافه کرد: برهمین اساس خودروسازها باید تا اول آذرماه ماه این تغییرات را انجام دهند و تا اول سال 92 تمام خودروهای یورو 2 خود را به یورو 4 تبدیل کنند.
این عضو کمیته خودور با اشاره به اینکه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت دراجرای این مصوبه اقدامات مناسبی را انجام داده است، تصریح کرد: این وزارتخانه نسبت به تعیین قیمت این خودروها براساس اسناد و هزینهها اقدامات لازم را انجام و در کمیته خودرو سیاستهای کارآمد را اتخاذ نموده است.
* سوء برداشتهای مرجع قیمتگذاری خودور را به حدالقل برسانید
وی با اشاره به اینکه هر دستگاهی به زعم خود میتواند ایرادات کارشناسی خود را به قیمتگذاری خودرو داشته باشد، افزود: براساس تکالیفی که در ذیل ماده 101 صادر شده است خودرو به عنوان یک کالای انحصاری مشمول قیمتگذاری است و شورای رقابت فقط میتواند سیاستگذاری در زمینه قیمت خودرو داشته باشد.
میرآخرلو ضمن بیان این مطلب که باید هرگونه سوء برداشتی در خصوص مرجع قیمت گذاری خودرو را رفع و با تنظیم مقرراتی روشن بیان این مباحث را به حداقل ممکن برسانیم، اظهارداشت: البته طی هفتههای اخیر افزایش قیمت خودروها بیشتر به دلیل حضور دلالان و سفتهبازان صورت گرفته است چراکه اینان با ایجاد تقاضاهای کاذب نقش مؤثری را در این امر بازی میکنند.
وی ضمن بیان اینکه با افزایش قیمت دلار خودروسازان با چند نوبت پیشفروش باعث کاهش چهار تا 22 درصدی قیمت خودرو در بازار شدند، افزود: البته کاهش تولید خودرو و مشکلات تأمین مواد اولیه آن نیز از عوامل افزایش قیمتها در بازار است.
*بازار داغ شایعات و تأثیر آن بر افزایش قیمت خودرو
وی با اشاره به اینکه اگر خودروسازان بخواهند محصولات خود را با قیمت حاشیه بازار عرضه کنند، باید در قانونهای مربوطه بازنگری شود، افزود: بر همین اساس تا زمانی که قانون اصلاح نشود، امکان آزادسازی قیمت خودرو وجود ندارد و هر خودروسازی که نسبت به این کار اقدام کند، با آن برخورد خواهد شد.
مدیر کل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در ادامه به مصوبه واگذاری اختیار قیمتگذاری سواریهای با قیمت بالای 45 میلیون تومان که در جلسه سال گذشته کمیته قیمتگذاری خودرو در اسفندماه صورت گرفته بود اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تغییرات در قیمت خودرو همچنان در حوزه اختیارات سازمان حمایت است به نحوی که آزادسازی قیمت خودرو صحت ندارد.
البته وی در رابطه با افزایش قیمت این خودروها که به محض اعلام این خبر در سطح بازار اعمال شده است، تصریح کرد: این مصوبه برای سال گذشته است و تأثیر قابل توجهی در قیمت خودروهای بالای 45 میلیون ندارد؛ بلکه این بازار داغ شایعات و دلال بازی هاست که باعث شده تا رشد قیمت این خودرودها را در بازار شاهد باشیم .
وی با اشاره به اینکه در جلسه ماه گذشته کمیته قیمت گذاری خودرو ورود خودروهای جدید به بازار مطرح و تعیین قیمتهایی لحاظ گردیده است، افزود: تندر SR محصول جدید پارس و وانت بار شرکت پویا خودرو گرمسار از جمله این خودروهای جدید به شمار می آیند که قیمت گذاری آنها انجام شد. البته در رابطه با تغییرات قیمت خودروهای فعلی تصمیم جدیدی اعمال نشده است.
به گفته مدیر کل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، دیگر مصوبه این جلسه الزمات قانونی دولت برای واحدهای تولیدی بود که مطابق آن خودروهای استاندارد یورو 2 باید در یک دوره زمانی تعریف شده به یورو 4 تغییر کیفیت دهند.
میرآخرلو اضافه کرد: برهمین اساس خودروسازها باید تا اول آذرماه ماه این تغییرات را انجام دهند و تا اول سال 92 تمام خودروهای یورو 2 خود را به یورو 4 تبدیل کنند.
این عضو کمیته خودور با اشاره به اینکه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت دراجرای این مصوبه اقدامات مناسبی را انجام داده است، تصریح کرد: این وزارتخانه نسبت به تعیین قیمت این خودروها براساس اسناد و هزینهها اقدامات لازم را انجام و در کمیته خودرو سیاستهای کارآمد را اتخاذ نموده است.
* سوء برداشتهای مرجع قیمتگذاری خودور را به حدالقل برسانید
وی با اشاره به اینکه هر دستگاهی به زعم خود میتواند ایرادات کارشناسی خود را به قیمتگذاری خودرو داشته باشد، افزود: براساس تکالیفی که در ذیل ماده 101 صادر شده است خودرو به عنوان یک کالای انحصاری مشمول قیمتگذاری است و شورای رقابت فقط میتواند سیاستگذاری در زمینه قیمت خودرو داشته باشد.
میرآخرلو ضمن بیان این مطلب که باید هرگونه سوء برداشتی در خصوص مرجع قیمت گذاری خودرو را رفع و با تنظیم مقرراتی روشن بیان این مباحث را به حداقل ممکن برسانیم، اظهارداشت: البته طی هفتههای اخیر افزایش قیمت خودروها بیشتر به دلیل حضور دلالان و سفتهبازان صورت گرفته است چراکه اینان با ایجاد تقاضاهای کاذب نقش مؤثری را در این امر بازی میکنند.
وی ضمن بیان اینکه با افزایش قیمت دلار خودروسازان با چند نوبت پیشفروش باعث کاهش چهار تا 22 درصدی قیمت خودرو در بازار شدند، افزود: البته کاهش تولید خودرو و مشکلات تأمین مواد اولیه آن نیز از عوامل افزایش قیمتها در بازار است.
*بازار داغ شایعات و تأثیر آن بر افزایش قیمت خودرو
وی با اشاره به اینکه اگر خودروسازان بخواهند محصولات خود را با قیمت حاشیه بازار عرضه کنند، باید در قانونهای مربوطه بازنگری شود، افزود: بر همین اساس تا زمانی که قانون اصلاح نشود، امکان آزادسازی قیمت خودرو وجود ندارد و هر خودروسازی که نسبت به این کار اقدام کند، با آن برخورد خواهد شد.
مدیر کل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در ادامه به مصوبه واگذاری اختیار قیمتگذاری سواریهای با قیمت بالای 45 میلیون تومان که در جلسه سال گذشته کمیته قیمتگذاری خودرو در اسفندماه صورت گرفته بود اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تغییرات در قیمت خودرو همچنان در حوزه اختیارات سازمان حمایت است به نحوی که آزادسازی قیمت خودرو صحت ندارد.
البته وی در رابطه با افزایش قیمت این خودروها که به محض اعلام این خبر در سطح بازار اعمال شده است، تصریح کرد: این مصوبه برای سال گذشته است و تأثیر قابل توجهی در قیمت خودروهای بالای 45 میلیون ندارد؛ بلکه این بازار داغ شایعات و دلال بازی هاست که باعث شده تا رشد قیمت این خودرودها را در بازار شاهد باشیم .