کد خبر 182266
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۶

مدير بخش اورهال جنگنده F4 گفت: حتي کشورهاي سازنده جنگنده‌هاي F4 که قادر به اورهال و تعميرات آن هستند توانايي بازسازي هواپيماهاي crash (جنگنده‌هاي ساقط شده) را ندارند.

به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، سرهنگ سيد اسماعيل حسيني مدير بخش اورهال جنگنده‌هاي F4 نيروي هوايي ارتش با بيان اينکه جنگنده F4 در طول هشت سال دفاع مقدس از موثرترين و کارآمدترين هواپيماهاي مورد استفاده در عمليات بوده اظهار داشت: حجم عظيمي از عمليات‌هايي که نيروي هوايي بر عهده داشته به کمک اين جنگنده‌ها صورت گرفته است.

وي افزود: با توجه به آسيب‌هاي وارد شده به اين نوع جنگنده، نياز ساخت مجتمعي براي تعميرات سنگين و اورهال آن احساس شد و بر همين اساس، اين مجتمع در سال 1359 در پايگاه يکم شکاري مهر آباد شکل گرفت.

مدير بخش اورهال جنگنده F4 ادامه داد: تعميرات در اين بخش به دو شکل صورت مي‌گيرد. دسته اول هواپيماهاي پروازي هستند که به تعميرات جزئي نيازمند بوده و دسته دوم هواپيماهايي که به بازسازي اساسي نيازمند هستند.

وي تصريح کرد: روند تعميرات هواپيماهاي پروازي بدين گونه است که پس از انجام مراحل مقدماتي و بررسي اوليه، پس از کنترل فرم defiu1e انجام شده هواپيما perser به داخل آشيانه انتقال يافته و براساس پکيج و وردکادهای مشخص شده تعميرات لازم صورت مي‌گيرد.

سرهنگ حسيني ادامه داد: در هواپيماهايي که نياز به بازسازي اساسي احتياج دارند، هواپيما به وسيله تريلي حمل و به مجتمع انتقال مي‌يابد و مورد بررسي و بازسازي قرار گرفته و به استاندارهاي لازم می رسد که اين تعميرات در جهان بي‌نظير است و در هيچ جاي دنيا نمي‌توان ديد هواپيمايي که سانحه شديد ديده و زمين‌گير شده است به استانداردهای پروازی برسد که خوشبختانه در اين مجتمع تعداد قابل توجهي هواپيما از اين نوع، بازسازي و به خط عملياتي نيروي هوايي مقتدر جمهوري اسامي ايران بازگشته است.

وي در ادامه اظهار کرد: براي بازسازي هواپيماهای پروازی حدود 14 تا 17 هزار ساعت کار فشرده انجام مي‌شود و در بخش هواپيماي کرش (crash) نيز براساس نوع آسيبي که جنگنده ديده کار تعريف شده و پس از تعميرات، هواپيما آماده و تحويل داده مي‌شود.

مدير بخش اورهال جنگنده F4 مهرآباد در خصوص پشتيباني و تامين قطعات مورد نياز در اورهال اين جنگنده‌ها اظهار داشت: با تعاملي که ستاد نيروي هوايي مقتدر ارتش جمهوري اسلامي ايران با فرماندهي آماده و پشتيباني هوايي دارند، آحاد و پشتيباني هوايي مسئوليت تامين تمامي قطعات مورد نياز در تعمير هواپيماها را بر عهده گرفته و بحمدالله کليه قطعات مورد نياز در زمان لازم در اختيار مجتع قرار مي‌گيرد و کارشناسان اين بخش با توجه تجربياتي که از دوران دفاع مقدس و انگيزه‌اي که از رهنمودهاي مقام معظم رهبري گرفته اند، با جديت تمام تعميرات را به پايان رسانده و هواپيما را به مرحله پروازي مي‌رسانند.

سرهنگ حسيني تاکيد کرد: جنگنده F4 با توجه به اينکه هواپيمايي شکار جنگنده محسوب مي‌شود براي ماموريت‌هاي تاکتيکي،‌ شناسايي و رهگيري با توجه به پوشش راداري‌اش در اکثر ماموريت‌ها مورد استفاده قرار گيرد.

مدير بخش اورهال جنگنده‌هاي F4 پايگاه يکم مهر آباد در رابطه با قابليت شاخص اين جنگنده تصريح کرد: باک خارجي و قابليت سوختگيري هوايي در اين جنگنده، امکان پروازهاي طولاني مدت را براي آن فراهم کرده که باعث برتري اين جنگنده ميان ساير جنگنده‌هاي شکاري است.

وي در پايان خاطرنشان کرد: حتي کشورهاي سازنده اين هواپيما که قادر به اورهال و تعميرات آن هستند، توانايي بازسازي هواپيماهاي crash (جنگنده‌هاي ساقط شده) که در مجتمع F4 مهر‌آباد انجام مي‌شود، را ندارند.