به گزارش مشرق، حضرت آيتالله سبحاني متهم کردن شيعه به گفتن کلمه «خان الامين» بعد از هر نماز واجب از طريق برخي فرقههاي معاند پاسخ گفته و آن را افترا و دروغي بزرگ به پيروان اهل بيت دانستند. متن پاسخ وي به شرح ذيل است:
پاسخ: آنچه در سؤال آمده است، حاکي از نوعي افترا و دروغ بر پيروان اهل بيت(عليهم السلام) است. فردي که اين نسبت را به شيعه داده ـ و ذهن پرسشگر را آلوده ساخته است ـ از ريشة آن آگاه نيست.
توضيح اين که يهوديان معتقد بودند رشتة نبوت بايد در خاندان يعقوب پيوسته بماند و از اين خاندان بيرون نرود، ولي آنگاه که پيامبر گرامي (ص) با دلايل قطعي ظاهر شد،يهوديان به اين فکر افتادند که جبرئيل را به خيانت متهم کنند و اين شعار را سر دادند: «خان الأمين! خان الأمين! خان الأمين! » يعني او در وحي الهي خيانت ورزيد و به جاي آن که نبوت را در فرزندان اسحاق ابقا کند، به فرزندان اسماعيل منتقل کرد و از همين جهت، يهود از دشمنان سر سخت جبرئيل امين است.
فخر رازي در تفسير خود مينويسد: جامعه يهود، جبرئيل را فرشته عذاب مينامند، و دربارة او ميگفتند: خدا به او دستور داده بود که نبوت را در سلسله فرزندان اسرائيل قرار دهد ولي وي آن را به فرزندان اسماعيل داد! اتهام جبرئيل به خيانت مربوط به اين گروه است که او را به خيانت در عوض کردن محل نبوت متهم کرده و به عللي او را دشمن ميشمردند[1] و به دوستي ميکائيل تظاهر ميکردند. قرآن در مقام انتقاد از عقيدة آنان ميفرمايد:
«قُلْ مَنْ کانَ عَدُوّاً لِجِبْريل فانّهُ نَزّلَهُ عَلى قَلْبِکَ بإذْنِ اللّهِ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ وَهُدى وَبُشْرى لِلْمُؤْمِنين».[2]
«بگو هر کس با جبرئيل دشمن باشد] دشمن خداست[، و او مأموري بيش نيست که به اذن خدا قرآن را بر قلب تو نازل کرده، کتابهاي پيشين را تصديق ميکند، و مؤمنان را هدايت نموده و مايه بشارت است».
اکنون ببينيد مطلبي را که يهود با آن بر ضدّ مسلمانان شعار ميدادند، چگونه برخي از افراد بيتقوا و دشمنان وحدت اسلامي، آن را به شيعه نسبت ميدهند و ميگويند: شيعه معتقد است که جبرئيل خيانت کرده و به جاي اين که علي را به مقام نبوت منصوب کند، آن را به پيامبر اسلام(ص) عطا کرده است!
ميليونها نفر از شيعيان در جهان نماز ميگزارند، و از ميان آنان حتي يک نفر چنين عبارتي را بر زبان نميآورد، بلکه همة آنها با بلند کردن دستها، سه بار«اللّه اکبر» ميگويند و بسياري از آنان، حتي از اين که چنين اتهامي بر آنان وارد ميشود، بيخبرند.
-------------
[1] . تفسير کبير فخر رازي، ج3، ص 195، دار احياء التراث العربي، بيروت.
[2] . بقره/97.
* porsojoo.com