به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، بعد از ده روز گمانهزنی، عصر دیروز سرانجام لیست اسامی فیلمهای انتخاب شده برای حضور در دو بخش فیلماولیها و مسابقه اصلی سینمای ایران اعلام شد.
اعلام لیست فیلمهای شرکتکننده در بخش مسابقه سینمای ایران دوباره ابهاماتی را متوجه شیوه کار هیات انتخاب کرد. جای خالی برخی از فیلمهای خاص در این لیست مثل هر سال حاشیههایی را به وجود آورده است.
اگر چه هیچکدام از فیلمها هنوز دیده نشدهاند و هیچ ارزیابی قطعی در مورد کیفیت آنها نمیتوان داشت اما مشاهده این لیست انتخابی و توجه به سابقه قبلی و کارنامه فیلمسازان و برخی اخبار درزکرده از پروژهها و البته وضع و حال امروز سینما سوالاتی را به ذهن میآورد.
«زندگی مشترک آقا و خانم محمودی» یکی از بزرگترین حذفشدههای جشنواره امسال است. فیلم قبلی روحالله حجازی «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» که چهارشنبه هفته گذشته دوره اکرانش تمام شد هم در دوره قبلی جشنواره به بخش اصلی مسابقه راه نیافت و تعجب همه منتقدینی که موفق به دیدن این فیلم در یک سانس اختصاصی برای روزنامهنگاران شده بودند را برانگیخت. زندگی خصوصی آقا و خانم میم روایت معتبری از تغییر در جامعه جدید ایرانی بود. فرآیندی که در همه این سالها فیلمسازان ایرانی به سادگی از کنارش گذشته بودند. زندگی مشترک آقا و خانم محمودی هم ظاهرا ادامهای بر همین مسیر بود.
روحالله حجازی چند سال پیش گفته بود که تیم فعلی سازمان سینمایی مشکلی شخصی با او دارند و او را در لیست سیاهشان گذاشتهاند. اگرچه تضمین صحت این حرفها با توجه به وضعیت فعلی سینما چندان معتبر نیست اما توجه به کیفیت قابلقبول نسبی حجازی در دو فیلم قبلی و تلهفیلمهایش و به خصوص سبک فیلمسازی معتهدانه و آرمانگرایانه اجتماعی حجازی نبود فیلم او در لیست انتخابی فیلمها را به نظر مسالهدار میآورد. به خصوص اینکه سابقه سال قبل جشنواره و حذف فیلم حجازی در کنار حضور چندین فیلم به شدت ضعیف و مساله دار حالا می تواند نسبت به سینمایی بودن این تصمیم ما را به تردید بیاندازد.
حجازی با زندگی خصوصی آقا و خانم میم امسال یکی از مهمترین نمایندههای سینمای نوین اجتماعی در سینمای ایران بود و امیدها برای نمایش پختگی و پیگیری این سبک نوین محتوایی فیلمسازی توسط او در جشنواره به دلایل نامعلومی متوقف شده است.
از طرف دیگر فیلم آماده نمایش «ترنج در ترنج» ساخته مجتبی راعی هم در این فهرست دیده نمیشود.مجتبی راعی که پیش از این با اثر تحسین شده «تولد یک پروانه» نامزد دریافت سیمرغ بهترین کارگردانی جشنواره فجر پانزدهم شده بود و فیلم «عصر روز دهم» و « سفر به هدالو» هم به کارگردانی او ساخته شده بود امسال در جشنواره فجر راه پیدا نکرده است.
راعی یکی از فیلمسازان متعهد این سالهای سینمای ایران است که سرناسازگاری او با سینمای تجاری و مبتذل این سالها با جمله تاریخی « سینمای مبتذل و خوبی داریم» مشهور شده است. مسیر فیلمسازی مذهبی راعی در سینمای ایران خالی کردن جای او در جشنواره فجر را سوالبرانگیز میسازد.
صبر نکردن یکی دو روزه برای رسیدن فیلم پرداستان و هزینه شهید چمران حاتمی کیا هم از نقاط مبهم انتخاب فیلم امسال است.مشخص نیست که بهای تاخیر چند روزه برای رسیدن مهمترین پروژه سینمایی ایران به جشنواره چهقدر بوده است که مسئولان برگزاری جشنواره به خاطر آن مهمترین و تنها همایش سینمایی فراگیر سالانه را از حضور حاتمیکیا و فیلمش محروم کردهاند. رسیدن یک فیلم در 21 بهمن، آخرین روز نمایش فیلم ها به جشنواره رویه ثابت این سالهای جشنواره فجر بوده است.