به گزارش مشرق به نقل از فارس، حمیدرضا حاجیبابایی وزیر آموزش و پرورش امروز در حاشیه اختتامیه ششمین همایش نوگلان حسینی در خصوص ورود فعالیتهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مدارس اظهار داشت: در بحث تحول بنیادین بخشی تحت عنوان «مدرسه در چشمانداز 1404» داریم و اینکه مدرسه چه ویژگیهایی را باید داشته باشد؛ یکی از اشکالات که ما به مدرسه میگرفتیم و الان هم یک قسمت عمدهای وجود دارد این است که برخی امور مانند فعالیتهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یا ورزش بیرون از مدرسه شکل میگرفت.
وی ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یک جایگاه بیبدیل در بحث تولید کتاب و نرمافزارهای تربیتی برای دانشآموزان، نوجوانان و جوانان دارد اما یک مقدار جدا از مدرسه کار میکرد البته کارش هم موفق بود، ولی موفقیت عظیم آن در حالتی است که وارد مدرسه شود.
* دنبال درآمدزایی نیستیم
حاجیبابایی با بیان اینکه کانون باید فعالیتهایش مانند نمایشگاههای کتاب، انیمیشن و فیلمهای کوتاه را در مدارس عرضه کند، افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید در مدارس نمایشگاههای دائمی داشته باشد و دانشآموزان هر کتابی را که میخواهند از کانون خریداری کنند، از مدرسه تهیه کنند.
وی در پاسخ به این پرسش فارس که «آیا این اقدام آموزش و پرورش در جهت درآمدزایی برای مدارس است؟»، گفت: ممکن است درآمدزایی برای مدارس داشته باشد، اما مقصد ما آن نیست.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر رابطه مشکلات سرانه و برگزاری فعالیتهای کانون در مدارس، بیان کرد: این موضوع اصلاً به سرانه ربطی ندارد؛ بحث این است که ما کتاب برای کودکان و نوجوانان تولید میکنیم و تمام این دانشآموزان در مدرسه هستند و بهترین جایی که میتوانیم، تولیدات را قرار دهیم، مدرسه است.
وی به بحث کانونهای زبان نیز اشاره کرد و گفت: کانونها زبان تا کنون موفق عمل کرده است اما شاید خیلیها در کشور ندانند که کانون زبان برای آموزش و پرورش است.
حاجیبابایی افزود: در حال حاضر نوع آموزش زبان در مدارس اشکالاتی دارد که باید برطرف شود و از آن طرف کانون زبان موفق است و این در حالیست که هر دو برای آموزش و پرورش هستند؛ به همین دلیل میخواهیم بعدازظهر مدارس را طبق برنامه خودمان در سند تحول فعال کنیم لذا 10 هزار مدرسه قرآن ایجاد کردیم؛ میخواهیم مسائل ورزشی داشته باشیم و در کنار اینها کانونهای زبان هم در مدارس فعالیت کنند.
وی ادامه داد: ورود کانونهای زبان به مدارس باعث میشود که نوع کاری که انجام میپذیرد، استاندارد شود؛ ضمن اینکه زبان در مدارس از یک موفقیت برتر برخوردار خواهد شد و تقویت میشود؛ از سویی تلفیق بین کلاسهای کانون زبان و نوع آموزش که در مدارس انجام میپذیرد، موجب میشود خیلی از معایب هم برطرف شود.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: توافقنامه مشترک بین معاونت پرورشی، معاونت متوسطه، معاونت ابتدایی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بسته میشود تا کار را دنبال کنند.
* امسال استخدام جدید نداریم
حاجیبابایی در پاسخ به این پرسش که «آیا آموزش و پرورش استخدام دارد؟»، اظهار داشت: در حال حاضر بحثهایی که در آموزش و پرورش داریم بیشتر تبدیل وضعیت است و استخدام جدید نداریم؛ البته تبدیل وضعیت نیز بر اساس قانون است.
وی افزود: کسی که حقالتدریس است، در صورتی که شرایطش را پیدا کند، تبدیل وضعیت میشود ولی استخدام رسمی که بخواهیم نیروهای جدیدی وارد کنیم، نداریم.
وزیر آموزش و پرورش به بحث بازنشستگی در این وزارتخانه اشاره کرد و ادامه داد: امسال 25 هزار نفر را استخدام کردیم و آن هم کسانی بودند که به عنوان دانشجو در دانشگاه فرهنگیان تحصیل میکنند از سویی در کنکور سراسری امسال هم باز 25 هزار دانجشو خواهیم گرفت.
وی افزود: هر سال ممکن است 20 تا 25 هزار نفر بازنشسته داشته باشیم و 20 تا 25 هزار نفر را نیز در دانشگاه فرهنگیان جذب میکنیم؛ البته این موضوع به معنای این نیست که نیروی جدید در آموزش و پرورش جذب نکنیم و برای سال بعد باید فکر کنیم تا با روشهای خاص و نیازسنجی، جذب نیرو صورت بگیرد.
حاجیبابایی در پاسخ به این پرسش که «آیا استخدام جدید که دولت اعلام کرده است، مشمول آموزش و پرورش میشود؟»، گفت: امسال چیزی نداریم.
وی درخصوص بخشنامه تذریس 20 ساعت در هفته معلمان فوقلیسانس، بیان کرد: بحث تدریس 20 ساعت در هفته معلمان فوقلیسانس تنها در تربیت معلم صدق میکرد؛ ولی بر اساس قانون فقط معلمانی میتوانند 20 ساعت در هفته تدریس کنند که 20 سال سابقه داشته باشند و در تمام دورهها نیز این موضوع صدق میکند.
* بازدید گروههای نظارتی از روند فعالیت مدارس
وزیر آموزش و پرورش در خصوص ارزیابیاش از ایجاد پایه ششم ابتدایی پس از گذشت 4 ماه از شروع سال تحصیلی گفت: ارزیابیمان را در سراسر کشور انجام میدهیم و در طول دو ماه گذشته نیز 19 گروه در شهر تهران، 24 گروه در شهرستانهای تهران و 10 گروه نیز در سمنان به بررسی فعالیتهای تحولی آموزش و پرورش پرداختند.
وی ادامه داد: برای دو هفته آینده استان قزوین و البرز را انتخاب کردیم که 20 گروه اعزام میشوند و مسئول تمام گروهها، معاونان وزارتخانه و رؤسای مراکز هستند که از نزدیک تحول بنیادین در آن مناطق را بررسی و تحقیق میکنند و گزارش میدهند.
حاجیبابایی با بیان اینکه طرح ششم ابتدایی را بسیار موفق میدانم، اظهار داشت: روش و شیوههایی که باید در نظام تعلیم و تربیت در دوره ابتدایی پیشبینی میکردیم، اصلاح شده و معنایش این نیست ایجاد پایه ششم هیچ اشکالی نداشته باشد، بلکه قطعاً ایراداتی دارد اما در برابر کار مثبتی که انجام میپذیرد، بسیار ناچیز است؛ یعنی وقتی موارد را بررسی میکنیم، بعضی مشکلات، ناشی از شروع کار است.
وی به گفته برخی در خصوص سخت بودن درس ریاضی اشاره کرد و افزود: سال قبل هم بحث این بود که کتاب ریاضی اول ابتدایی مشکل است اما کسی دیگر از اول ابتدایی صحبت نمیکند چون تمام مشکلات برطرف میشود ثانیاً در طی یک سال تمام شیوهها و روشهایی که وجود دارد توسط معلم پیاده شده و مشکلات برطرف میشود.
* تغییر نوع نگارش کتابها
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مشکلات در تمام پایهها وجود دارد، اضافه کرد: ما جاده را درست کردیم و در مسیر افتادیم؛ در حال حاضر 320 هزار کلاس ابتدایی داریم و اگر مثلاً 10 هزار کلاس ابتدایی از نظر استاندارد مشکل داشته باشد، حدود 3 درصد میشود و نشان میدهد که طرح دارای 90 درصد موفقیت، خود اجرا شده است.
وی در خصوص نگارش کتابهای جدیدالتألیف نیز گفت: در حال تغییر نوع نگارش کتابها هستیم؛ یکی از ایرادهای اساسی که به ما میگرفتند این بود که برخی دیپلم میگیرند اما خط خوشی ندارند که بنویسند؛ به همین دلیل نوع کتابت باید تغییر داده شود.
حاجیبابایی درباره محتوای کتابهای جدیدالتألیف گفت: این کتابها دانشآموز و معلم را به کنکاش و کار مضاعف وادار میکند و باعث میشود تمرینات بیشتر شود.