کد خبر 185833
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۵

روزنامه گاردین در تحلیل صدرنشینی فیلم سیاسی «لینکلن» در فهرست نامزدهای اسکار نوشت: همزمانی مراسم اسکار و انتخاباتی که به نفع اوبامای سیاهپوست تمام شد، موفقیت دیگری از نوع «فهرست شیندلر» را برای «اسپیلبرگ» رقم زد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، نامزدهای هشتاد و پنجمین دوره از رقابت‌های اسکار، پنج‌شنبه شب اعلام شد و فیلم «لینکلن» با نامزدی در 12 بخش؛ از جمله بهترین فیلم سال و بهترین کارگردانی، صدرنشین دیگر نامزدهای این دوره از رقابت‌ها شد.

اگرچه این فیلم پیش از این نیز از سوی منتقدان با واکنش‌های مثبتی روبرو شده بود، ولی نامزدی این فیلم در 12 بخش خیلی‌ها را شگفت‌زده کرد.

روزنامه گاردین، این موفقیت «لینکلن» را موفقیتی دیگر از جنس دیگر فیلم سیاسی «اسپیلبرگ»، «فهرست شیندلر»،  با موضوع هولوکاست می‌داند، فیلمی که 7 جایزه اسکار سال 1993 میلادی را از آن سازندگانش کرد.

اکنون به عقیده این روزنامه انگلیسی، همزمانی رقابت‌های اسکار به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که فردی سیاهپوست به نام «اوباما» برای دومین بار برنده آن می‌شود، از آن اتفاق‌های خوشایندی است که کمتر برای یک فیلمساز روی می‌دهد.

این همزمانی باعث می‌شود که فیلمی با موضوع لغو قانون برده‌داری در آمریکا، مورد توجه ویژه 6 هزار عضو آکادمی علوم و هنرهای سینمایی قرار گیرد و نامزدی نه در یک یا دو بخش بلکه در 12 بخش را برای او به ارمغان آورد.

فیلم «جانگوی آزاد شده»، با موضوعی مشابه، نیز یکی دیگر از فیلم‌های مطرح امسال است.

این فیلم در بخش بهترین فیلم سال، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی (اصلی) و بهترین فیلمبرداری نامزد شده است.

این در حالی است که «تارانتینو»، کارگردان «جانگوی آزاد شده»، فیلم‌هایش را باب طبع پیرمردان آکادمی اسکار نمی‌داند.  

فیلم «جانگوی آزاد شده» داستان برده آزاد شده‌ای است که در تلاش است تا زن خود را از دست برده‌داری ستمکار نجات دهد.

از موضوع برده‌داری که بگذریم، منتقد سینمایی شبکه بی‌بی‌سی در تحلیل فیلم‌های سینمایی که در رقابت‌های امسال اسکار شرکت کرده‌اند، می‌گوید: فیلم‌های امسال از فیلم «لینکلن»، «بینوایان» و «جانوران محیط وحش جنوب» گرفته تا «آرگو»، «جانگو» و «سی دقیقه پس از نیمه شب»، نسبت به سال‌های دیگر، از فضایی تنش‌زا، خشونت‌آمیز و سیاه برخوردارند که به نظر می‌رسد به گونه‌ای بازتاب وضعیت بحران اقتصادی و بحران‌های اجتماعی در آمریکا باشد.

شاید فیلمسازان علاوه بر آن که خواسته‌اند به گونه‌ای با مردم تحت فشار جامعه همدردی کنند، بلکه از طریق نزدیک کردن فضای فیلم‌شان به فضای جامعه به نوعی خواسته‌اند، موفقیت فیلم‌شان در گیشه و همچنین رقابت‌های اسکار را تضمین کنند.

تحقیقات نیز نشان داده است، فیلم‌هایی که طی سال‌های اخیر در رقابت‌های اسکار نامزد شده‌اند، اگرچه در نهایت در این رقابت‌ها برنده هم نشده باشند، به طور میانگین فروش‌ آنها در گیشه 20 میلیون دلار افزایش یافته است.

برندگان نهایی این رقابت‌ها نیز علاوه بر 20 میلیون اولیه، 15 درصد دیگر بر فروش گیشه‌ آنها افزود شده و بازیگرانی که برنده جایزه اسکار شده‌اند، در پایان رقابت‌ها، 20 درصد بر میزان دستمزدهایشان افزوده شده است؛ شاید امروزه اسکار بیش از آن که یک عرصه رقابتی باشد، یک ویترین سینمایی است.