کد خبر 186344
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۶

قصه افزایش روزانه و حتی ساعتی خودروها در چند ماه گذشته تبدیل به قصه ای نخ نماشده است. قصه ای که دورنمای آن نشان دهنده رونق بازار خودروست و پشت پرده آن می توان دست هایی را مشاهده کرد که به قصد ثروت اندوزی بیشتر جریان افزایش قیمت ها را به سود خود کنترل می کنند.

به گزارش مشرق به نقل از اقتصاد پرس، با نگاهی گذرا به قیمت انواع خودروهای داخلی می توان نتیجه گرفت که اختلاف فراوانی میان قیمت رسمی و کارخانه ای و قیمت بازار وجود دارد که می توان دلایل متعددی را برای این مساله متصور شد.
 
تحریم‌های بین المللی و حضور واسطه‌ها و دلالان در بازار خودرو، باعث به هم ریختگی بازار خودرو و اختلاف قیمت کارخانه و بازار شده است.
 
هر چند برخی از كارشناسان حوزه خودرو معتقدند اصلي ترين علت فاصله شديد قيمت خودرو ميان كارخانه و بازار، قانون تعيين قيمت خودرو توسط سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان است. به گفته آنان اصرار بر اجراي اين قانون موجب شده تا ناخودآگاه وجه حاصل از اين اختلاف قيمت به جيب دلالان و واسطه ها سرازير شود، زيرا واسطه ها و دلالان با استفاده از رانت هاي گوناگون و دور زدن قوانين به سراغ نمايندگي هاي خودروساز رفته و در تعداد بالا اقدام به ثبت نام و خريد خودرو به قيمت كارخانه كرده و پس از تحويل خودروها، آنها را در بازار آزاد با اختلاف قيمت‌هاي سرسام آور به فروش مي‌رسانند و از این رهگذر سود زيادي به جيب مي‌زنند.
 
از منظر دیگری نیز می توان به این مساله نگریست و همان طور که ذکر شد حضور دلالان امکان فعالیت سایر افراد جامعه را در بازار خودرو گرفته است زیرا دلالان با وارد کردن حجم زیادی نقدینگی به بازار، نبض بازار خودرو را در دست گرفته و باعث افزایش و اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد شده اند.
 
از نگاه اقتصاد دانان ،دلالی یکی از شغلهای زایدی است که هیچ منفعتی ندارد زیرا پولی که در این فرایند جابه جا می شود حاصل تولید یا ارائه خدمت نیست و به اعتقاد کارشناسان برای چرخه اقتصاد مانند یک آفت است و به آن لطمه میزند.
 
یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت سرسام آور خودرو را می توان نقدینگی سرگردان دانست زیرا این نقدینگی گاهی به سمت بازار سکه و ارز و گاهی به‌ سمت بازار خودرو و مسکن سرازیر می شود و تجربه نشان داده که طبیعی است نقدینگی جامعه جذب بازارهای زودبازده شود ولی اکنون هجوم نقدینگی به سمت بازار خودرو نا متعارف است.
 
دلالان خودرو چه کسانی هستند؟
 
در چند ماه گذشته با کاهش عرضه خودرو و افزایش هزینه ها ، برخی شرکت‌های خودروسازی با ترفندهای مختلف سعی کرده اند به سود حاصل از دلال بازی در بازار خودرو دست یابند.
 
کاهش عرضه خودرو سبب شده تا اطلاعیه های شرکت‌های خودروسازی مبنی بر آغاز فروش نقدی برخی از انواع خودرو تنها چند روز پابرجا بماند و شرکت ها ، کارمندان و یا  افراد وابسته به شرکت های خودروسازی اقدام به ثبت نام کنند و این امکان را از دیگر شهروندان بگیرند.
 
دلالان با استفاده از رابطه ای که با برخی افراد ذی نفوذ در شرکت های خودروسازی بزرگ دارند به راحتی اقدام به خرید و احتکار خودرو کرده و زمینه افزایش بیشتر قیمت ها را فراهم می کنند.
 
در سایر کشورها خودرو کالایی مصرفی محسوب می شود اما متاسفانه خودرو در کشورمان تبدیل به کالایی سرمایه ای شده و از این رو برخی افراد به امید کسب سود و درآمد بیشتر اقدام به ورود سرمایه های سرگردان خود به بازار کرده اند که این امر منجر به تقویت دلالی در بازار خودرو شده است.
 
دلالان خودرو نبض بازار را دست گرفته و با استفاده از شیوه های القایی و روانی قیمت خودروها را تحت تاثیر قرار می دهند و با زمزمه روزانه توقف تولید،زمینه های گران شدن یک نوع خودرو را فراهم می کنند و خود از این رهگذر سودهای چند میلیونی به جیب می زنند.
 
البته ماجرا به اینجا منتهی نمی شود بلکه دلالان در بازار خودروهای دست دوم و کارکرده نیز فعالیت گسترده ای دارند؛ کافی است برای فروش خودروی کارکرده خود به یکی از مراکز خرید و فروش خودروی دست دوم که جمعه ها در نقاط مختلف تهران برپا می شود، سری بزنید.
 
اگر در این مراکز برای فروش خودروی خود اعلام آمادگی کنید ، در کمتر از چند دقیقه دلالانی را مشاهده می کنید که برای خریداری خودروی شما از هم پیشی می گیرند و حاضرند برای کسب سود بیشتر حتی خرج محضر را خود متقبل شوند که این مساله نشان دهنده سودآوری این شغل برای آنهاست زیرا بر اساس عرف بازار حق محضر را فروشنده باید بپردازد اما با استقبال دلالان این سووال پیش می آید فروش خودروی برای آنان چقدر سود دارد که حاضرند هزینه محضر را تقبل کنند و به سرعت کارهای نقل و انتقال را انجام دهند؟   
 
اکنون بازار خودرو در وضعیت خطرناکی قرار دارد و با نگاهی نه چندان دقیق می توان مشاهده کرده که افراد خاصی با نیت کسب سود و درآمد بیشتر بازار را قرق کرده و در این محدوده جولان می دهند و در تعیین قیمت خودروهای صفر کیلومتر و کارکرده نقش بسزایی را ایفا می کنند.