کد خبر 187082
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۳

درحالی‌که دولت عراق از ابتدای 2013 واردات خودرو از ایران را متوقف کرده است منابع عراقی تصریح کردند این تصمیم بازار خودروی عراق را سردرگم کرده و باعث افزایش 50 درصدی قیمت پراید شده است.

به گزارش مشرق،تسنیم به نقل از ال مونیتور نوشت: تصمیم اخیر عراق برای متوقف کردن واردات خودرو از ایران باعث سردرگمی در بازار خودروی عراق شده است که طی 9 سال گذشته به خودروهای ارزان ایرانی متکی بوده است.
 
بر اساس این گزارش شرکت واردات خودروی عراق که شرکتی دولتی است اعلام کرد از ابتدای امسال واردات خودروهای سایپا و سمند ساخت ایران را ممنوع کرده است. قرار است خودروهای ژاپنی و کره ای مثل تویوتا و هیوندای وارد عراق شوند.
 
گفته می شود این تصمیم با هدف ارتقاء وضعیت استانداردها در جاده ها گرفته شده است.
 
عدنان الشریفی مدیرعامل این شرکت افزود: عراق در حال تهیه طرحی برای واردات خودروهایی است که با وضعیت منابع سوختی اش همخوانی داشته باشند. سوخت تولیدی در عراق به خوبی پالایش شده است و این موضوعی است که شرکت های ایرانی آن را لحاظ نکرده اند.
 
نور سالم، یک عضو کمیته اقتصاد و سرمایه گذاری پارلمان عراق تصریح کرد این کمیته پیشنهاد ممنوعیت واردات خودروهای ساخت ایران را مطرح کرده است «چرا که این خودروها به دلیل نقص فنی باعث تصادفات وحشتناک شده اند».
 
یک نماینده عضو ائتلاف ایاد علاوی (که از مخالفان سرسخت ایران است) با اشاره به افزایش قیمت خودرو در عراق به دنبال اتخاذ این تصمیم گفت افزایش قیمت خودرو در عراق واکنش طبیعی بازار به این تصمیم است. قیمت ها پس از مدتی به وضعیت قبل باز می گردد.
 
بر اساس این گزارش به رغم وجود شکایت های مداوم در مورد کیفیت خودروهای تولیدی ایران این خودروها به دلیل ارزان بودن از محبوبیت گسترده ای در بازار عراق برخوردارند.
 
هر دستگاه خودروی زرد رنگ سایپا تولید 2012 به قیمت 8500 دلار در عراق فروخته می شود. یک هفته قبل قیمت این خودرو 7500 تا 8000 دلار بود.
 
کارشناسان معتقدند ممنوعیت واردات خودرو از ایران می تواند بازار خودروی عراق را به هم بریزد.
 
رئیس یک شرکت خرید و فروش خودرو در این باره گفت: بازار خودروی عراق به خودروهای ایرانی وابسته است و قیمت پایین در مقایسه با سایر خودروهای وارداتی علت این امر است. قیمت خودروهای ساخت شرکت سایپا که در همه جاده های عراق یافت می شود پس از ممنوع شدن واردات خودرو از ایران 50 درصد افزایش داشته است.
 
به عقیده وی عواقب این تصمیم بر خودروهای دیگر نیز تاثیر می گذارد و بازار عراق که از سال 2003 حدود 5 میلیون دستگاه خودرو وارد کرده است به مشکلات جدی در تامین تقاضای محلی روبرو خواهد شد.
 
قیمت خودروهای ساخت ایران حتی پس از افزایش اخیر قیمت ها همچنان ارزان تر از خودروهای ژاپنی و کره ای هستند. هر دستگاه خودروی هیوندا مدل 2012 به قیمت 12 هزار دلار در عراق فروخته می شود. لازم به ذکر است که ساپیا و هیوندا اکسنت هر دو جزو خودروهای سدان کوچک قرار می گیرند.
 
بر اساس این گزارش دلالان خودرو در بغداد انتظار دارند با توقف کامل ورود خودروهای ایرانی به عراق قیمت خودرو در این کشور طی سه ماه آینده 5 درصد افزایش یابد.
 
شرکت واردات خودروی عراق تصریح کرده است در مورد مشخصات خودروهای مورد نیاز با شرکت های کره ای و ژاپنی تماس گرفته است.
 
واردات خودرو در انتظار دولت عراق قرار دارد و عراقی هایی که برای استفاده شخصی خودرو وارد می کنند باید نام خود را از اسناد خودروی قدیمی خود پاک کنند.
 
ادراه ترافیک عراق تصمیم ممنوعیت واردات خودرو از ایران را راهی برای کنترل سیل ورود خودرو به این کشور می داند.
 
رئیس یک شرکت خرید و فروش خودرو در این باره گفت: این تصمیم با استقبال گرم عراقی ها مواجه شده است چرا که خودروهای ایرانی باعث تصادفات وحشتناکی شده است.
 
وی در عین حال اذعان کرد وقتی قیمت خودرو در بازا رعراق سر به آسمان بگذارد نظر عراقی ها هم تغییر خواهد کرد.