به گزارش مشرق به نقل از جهان، حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان در سلسله درسگفتارهای «تمام شدگی مدرنیته و نا تمامی صیرورت در انقلاب اسلامی» گفت: اگر از منظر تاریخی به مساله "ریزش ها و رویش ها" نگاه کنیم، مشاهده میکنیم که زمان هابیل و قابیل نیز، ریزشها و رویشها وجود داشته است.
بعد از رحلت پیامبر (ص) اکثریت مردم دچار ارتداد شدند
وی افزود: این ریزشها تا زمان پیامبر(ص) هم وجود داشته، ولی بعد از رحلت پیامبر شکل این ریزشها تغییر کرد و بعد از رحلت پیامبر (ص)به جز عدهای اندک، اکثریت مردم دچار ارتداد شدند.
به گفته وی "در دوره حضرت علی (ع) این ریزشها واضحتر اتفاق افتاد و ما دیدیم معدود کسانی که در ماجرای ثقیفه طرفدار امام علی (ع) بودند، در مقابل او قیام کردند و جنگ جمل را راه انداختند".
رحیمیان خاطرنشان کرد: ارتداد از «ردد» گرفته شده و به معنای برگشت است، برگشت نیز دارای مراتب مختلفی است، مرتبه اول برگشت، برگشت از خدا در اوج ایمان است. مرتبه دیگر برگشت این است که شخص خدا را قبول داشته باشد، ولی نبوت و پیغمبر را انکار کند و مرتبه سوم برگشت این است که شخص هم خدا و هم پیغمبر و معاد را قبول داشته باشد، ولی در مساله امامت دچار ارتداد شود.
رحیمیان ادامه داد: بین «ردد» و «رجع» فرقی وجود دارد و رجع بازگشت به نقطه اول معنی میشود، در صورتی که معنای «ردد» برگشت از نقطه فعلی بر هر نقطه دیگر است.
وی گفت: در قرآن کریم آمده است که ظالم در روز قیامت به واسطه ظلمش و از شدت حسرت هر دو دستش را گاز میگیرد؛ چرا که او به واسطه ظلمش نه تنها به دیگران ظلم کرده، بلکه این ظلم را در حق خودش هم قائل میشود.
اگر کسی علیه دیگری افشاگری کند
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: به همین صورت ما شاهدیم که اگر کسی علیه دیگری افشاگری کند، حتی اگر این کار را به حق هم انجام دهد، بیشتر از آنکه برطرف مقابل ظلم کند، بر خودش ظلم کرده و نه تنها نزد مردم، بلکه نزد خداوند متعال آبروی خویش را میبرد. روایت است که؛ کمترین کفر آن است که از برادر دینیتان کلامی بشنوید و آن را نزد خود حفظ کنید و روزی با استفاده از آن آبروی برادر دینیتان را ببرید.
رحیمیان تصریح کرد: در قرآن کریم آمده است: «آنهایی که عقبگرد کرده و به جای اولشان برگشته، شیطان بر آنان تصدیق کرده و آنها را فریب داده است.» این واضح است که شیطان به طور واضح اقدام به انحراف کردن نمیکند، بلکه به طور نامحسوس سراغ او رفته و او را از مسیر اولیه منحرف میکند.
قبل از رحلت امام هم شاهد ریزش هایی بوده ایم
رحیمیان گفت: نه تنها بعد از رحلت امام خمینی (ره)، بلکه قبل از ارتحال ایشان نیز شاهد ریزشهای بسیاری بودهایم و چه بسا ریزشهایی که در زمان ایشان صورت گرفت که بدترین و تلخترین ریزشها است. شیخ علی تهرانی، آیتالله شریعتمداری و قائم مقام امام، آیتالله منتظری از جمله این ریزشها بودند که در زمان امام شاهد آن بودهایم.
اتفاقات بعد از رحلت امام(ره) نقطه مقابل اتفاقاتی است که بعد از رحلت پیامبر (ص) اتفاق افتاد
وی ادامه داد: اتفاقات بعد از رحلت امام(ره) نقطه مقابل اتفاقاتی است که بعد از رحلت پیامبر (ص) اتفاق افتاد. بعد از رحلت پیامبر (ص) دیدیم که به جز عدهای اندک بقیه افراد دچار انحراف شدند و در صورتی که بعد از رحلت امام خمینی (ره) مشاهده میکنیم که تنها چند نفر دچار این انحراف و ارتداد شدهاند.
نزد هاشمی رفتیم و او را واسطه قرار دادیم که با موسوی صحبت کند
رحیمیان خاطرنشان کرد: بعد از انتخابات 88 و اتفاقاتی که به دنبال آن افتاد، مقام معظم رهبری آقای موسوی را دعوت کردند و پای صحبتهای او نشستند و با او صحبت کردند و او را نصیحت کردند، ایشان همچنین نه تنها مدت زمانی را که برای طرح شکایت و اعتراض نسبت به نتایج انتخابات بود، افزایش دادند و از شورای نگهبان درخواست کردند که با آقای موسوی همکاری کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: حتی من به همراه چند نفر دیگر نزد آیتالله هاشمیرفسنجانی رفتیم و ایشان را واسطه قرار دادیم که با آقای موسوی صحبت کنند، ولی هیچ اتفاق خوشایندی نیفتاد.
نظام برای جذب این افراد از هیچ انعطافی دریغ نکرد
نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید گفت: ما شاهد بودیم که نظام برای جذب این افراد از هیچ انعطافی دریغ نکرد، ولی این اشخاص مسیر خویش را پیش گرفتند و هیچ کدام از این انعطافها را نپذیرفتند.
رحیمیان در پایان گفت: امام(ره) برای شناسایی افراد و جریانها و در واقع تشخیص حق بر باطل دو شاخص برای ما قرار دادهاند که این شاخصها عبارتند از؛پیرو ولیفقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد، اگر دیدید که دشمن از شخص یا گروهی تعریف میکند، بدانید که در آن گروه اشکالی وجود دارد و خیانتی در کار است.
بعد از رحلت پیامبر (ص) اکثریت مردم دچار ارتداد شدند
وی افزود: این ریزشها تا زمان پیامبر(ص) هم وجود داشته، ولی بعد از رحلت پیامبر شکل این ریزشها تغییر کرد و بعد از رحلت پیامبر (ص)به جز عدهای اندک، اکثریت مردم دچار ارتداد شدند.
به گفته وی "در دوره حضرت علی (ع) این ریزشها واضحتر اتفاق افتاد و ما دیدیم معدود کسانی که در ماجرای ثقیفه طرفدار امام علی (ع) بودند، در مقابل او قیام کردند و جنگ جمل را راه انداختند".
رحیمیان خاطرنشان کرد: ارتداد از «ردد» گرفته شده و به معنای برگشت است، برگشت نیز دارای مراتب مختلفی است، مرتبه اول برگشت، برگشت از خدا در اوج ایمان است. مرتبه دیگر برگشت این است که شخص خدا را قبول داشته باشد، ولی نبوت و پیغمبر را انکار کند و مرتبه سوم برگشت این است که شخص هم خدا و هم پیغمبر و معاد را قبول داشته باشد، ولی در مساله امامت دچار ارتداد شود.
رحیمیان ادامه داد: بین «ردد» و «رجع» فرقی وجود دارد و رجع بازگشت به نقطه اول معنی میشود، در صورتی که معنای «ردد» برگشت از نقطه فعلی بر هر نقطه دیگر است.
وی گفت: در قرآن کریم آمده است که ظالم در روز قیامت به واسطه ظلمش و از شدت حسرت هر دو دستش را گاز میگیرد؛ چرا که او به واسطه ظلمش نه تنها به دیگران ظلم کرده، بلکه این ظلم را در حق خودش هم قائل میشود.
اگر کسی علیه دیگری افشاگری کند
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: به همین صورت ما شاهدیم که اگر کسی علیه دیگری افشاگری کند، حتی اگر این کار را به حق هم انجام دهد، بیشتر از آنکه برطرف مقابل ظلم کند، بر خودش ظلم کرده و نه تنها نزد مردم، بلکه نزد خداوند متعال آبروی خویش را میبرد. روایت است که؛ کمترین کفر آن است که از برادر دینیتان کلامی بشنوید و آن را نزد خود حفظ کنید و روزی با استفاده از آن آبروی برادر دینیتان را ببرید.
رحیمیان تصریح کرد: در قرآن کریم آمده است: «آنهایی که عقبگرد کرده و به جای اولشان برگشته، شیطان بر آنان تصدیق کرده و آنها را فریب داده است.» این واضح است که شیطان به طور واضح اقدام به انحراف کردن نمیکند، بلکه به طور نامحسوس سراغ او رفته و او را از مسیر اولیه منحرف میکند.
قبل از رحلت امام هم شاهد ریزش هایی بوده ایم
رحیمیان گفت: نه تنها بعد از رحلت امام خمینی (ره)، بلکه قبل از ارتحال ایشان نیز شاهد ریزشهای بسیاری بودهایم و چه بسا ریزشهایی که در زمان ایشان صورت گرفت که بدترین و تلخترین ریزشها است. شیخ علی تهرانی، آیتالله شریعتمداری و قائم مقام امام، آیتالله منتظری از جمله این ریزشها بودند که در زمان امام شاهد آن بودهایم.
اتفاقات بعد از رحلت امام(ره) نقطه مقابل اتفاقاتی است که بعد از رحلت پیامبر (ص) اتفاق افتاد
وی ادامه داد: اتفاقات بعد از رحلت امام(ره) نقطه مقابل اتفاقاتی است که بعد از رحلت پیامبر (ص) اتفاق افتاد. بعد از رحلت پیامبر (ص) دیدیم که به جز عدهای اندک بقیه افراد دچار انحراف شدند و در صورتی که بعد از رحلت امام خمینی (ره) مشاهده میکنیم که تنها چند نفر دچار این انحراف و ارتداد شدهاند.
نزد هاشمی رفتیم و او را واسطه قرار دادیم که با موسوی صحبت کند
رحیمیان خاطرنشان کرد: بعد از انتخابات 88 و اتفاقاتی که به دنبال آن افتاد، مقام معظم رهبری آقای موسوی را دعوت کردند و پای صحبتهای او نشستند و با او صحبت کردند و او را نصیحت کردند، ایشان همچنین نه تنها مدت زمانی را که برای طرح شکایت و اعتراض نسبت به نتایج انتخابات بود، افزایش دادند و از شورای نگهبان درخواست کردند که با آقای موسوی همکاری کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: حتی من به همراه چند نفر دیگر نزد آیتالله هاشمیرفسنجانی رفتیم و ایشان را واسطه قرار دادیم که با آقای موسوی صحبت کنند، ولی هیچ اتفاق خوشایندی نیفتاد.
نظام برای جذب این افراد از هیچ انعطافی دریغ نکرد
نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید گفت: ما شاهد بودیم که نظام برای جذب این افراد از هیچ انعطافی دریغ نکرد، ولی این اشخاص مسیر خویش را پیش گرفتند و هیچ کدام از این انعطافها را نپذیرفتند.
رحیمیان در پایان گفت: امام(ره) برای شناسایی افراد و جریانها و در واقع تشخیص حق بر باطل دو شاخص برای ما قرار دادهاند که این شاخصها عبارتند از؛پیرو ولیفقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد، اگر دیدید که دشمن از شخص یا گروهی تعریف میکند، بدانید که در آن گروه اشکالی وجود دارد و خیانتی در کار است.