در ابتدا خانم دکتر دمیرچی بیان کرد: من به این فیلم نمره صد می دهم . چون این فیلم دارای نکات مهم در فضای جامعه ایران است و توانست واقعیت والعاقبه للمتقین را نشان دهد .
خانم دکتر ایروانی استاد رشته تعلیم و تربیت دانشگاه تهران با تشکر از آقای ده نمکی گفت : باید دید مخاطبان این فیلم چه کسانی بودند ؟ و پیامدهای این فیلم برای مخاطبان چه بود ؟
آقای هاشم زاده کارشناس و فیلم نامه نویس با اشاره به نکات ضعف فیلم این گونه بیان کرد: این فیلم به خاطر عوام پسندانه بودن مخاطب را جذب می کند و به خاطر داشتن مولفه های فیلم فارسی جذاب به نظر می رسد . فیلم میخواست پیام خیلی مهم و والایی را بیان کند ولی این پیام مهم را در سطح پایینی مطرح کرده است . . فیلم رسوایی ممکن است شما را مشعوف کند ولی هیچ مولفه هنری در آن دیده نمی شود .. این فیلم را نه میتوان اجتماعی پنداشت و نه میتوان عرفانی دانست بلکه از هر دو این عرصه ها وامدار است .
مدیر مسئول ماهنامه فیلم نگار نصرت الله تابش بیان کرد : به لحاظ کارگردانی و فیلمنامه آقای ده نمکی نسبت به فیلم های گذشته پیشرفت کرده اند . این مدل کاراکتر ها در فیلم هایی مثل زیر نور ماه ، نرگس و... نیز دیده شده است . در فیلم معضلی به نام فحشا نشان داده شد ولی فقط در توصیف آن خوب عمل شد و در مرحله تبیین آن و پیدا کردن راه حل جوابی نداشت . فیلم های آقای دهنمکی به این علت طرفدار دارد که در فیلم هایشان به شخصیت هایی که کمتر مورد توجه در جامعه هستند توجه می کنند .
حاج آقای صادق زاده هم بر توجه به دادن پیام خوب به مخاطب تاکید کرد و افزود : چرا چهره های فیلم یا مثبت است یا منفی ؟! چرا یک روحانی خوب در این فیلم باید حتما شب کار کند ایا این شخصیت خیلی آرمانگرایانه نیست ؟!
سعید مستغاثی منتقد سینما بیان کرد : فکر می کنم هر فیلمی در شرایط و فضای خودش باید سنجیده شود . ما در سینمای ایران آرزوی یک فیلم خوب را داریم ما در سینمایی کار می کنیم که دارای یک عقبه قابل توجه غبار آلود است که چرخاندن آن به یک فیلم مطلوب آسان نیست . این فیلم از نظر ساختاری مناسب نیست البته از لحاظ ساختاری از اخراجی های 3 جلوتر است . به نظر من روحانی خیلی خوب پرداخته شده و موضوع اخلاقی فیلم بر روی طبقات مختلف تاثیر می گذارد . رهبر انقلاب فرمودند : که شما سعی کنید مخاطب خودتان را جذب کنید نه مخاطب دیگران را . در هر صورت فکر می کنم فیلم قابل توجهی بود .
آقای پیغامی در نشست خبری فیلم رسوایی بیان کرد : این فیلم خاکستری است اگر اقتصاد سینما و تماشاگر ذهن کارگردان را درگیر نمی کرد می توانست بیشتر به جنبه مذهبی بپردازد . ضعف در ذات هنر است نه در هنرمند . تمام صحنه های منفی که به لحاظ شرعی مشکل داشتند می توانست به راحتی از زبان هنر بیان شود نه به وسیله طنازی . چرا وقتی می خواهیم روحانی خوب و قدری نشان دهیم با زنان خیابانی آنها را گره می زنیم این خیلی اشتباه است . ارائه این قبیل پیام ها نیازمند مشاوره های دینی و روانشناسی قوی است که در سینمای ما وجود ندارد .
آقای فرنو سخن خود را با بیتی از شعر اخراجی ها شروع کرد و ادامه داد: فکر می کنید کوی نیکنامان کجاست ؟! عالم فرشتگان است . انسان بر خلاف فرشتگان اهل خوف و رجاست این انسان در آثار سینمایی می تواند یک جهتی باشد اینگونه دیگر فیلمی ساخته نمی شد . اگر انسان را در خوف و رجا نمی بینیم نمی توان طرح درستی از آن داشته باشیم البته توجه آقای دهنمکی به این موضوع واقعا جدی و قابل تامل است . در فیلم این نکته مطرح است که اگر به دنبال فرشته باشیم در سیما که هیچ در عالم هم پیدا نمی کنیم .
خانم دکتر ایروانی در دور دوم سخنرانی خود افزود : سه نکته قابل تامل مطرح است رویکرد فیلم داستانی و فیلم تلویزیونی است همه ی خوبی ها در یک شخصیت جمع است و بدی ها در نفر دیگر یعنی شخصیت ها یا سفید هستند یا سیاه . وقتی جامعه خودمان را می شناسیم این نگاه اغراق آمیز به شخصیت ها باور پذیر نیست یکی از مشکلات فیلم این نوع تصویر گری است که باعث می شود اثر تربیتی نداشته باشد . آدم ها را کمتر می توان با نفس کسی خوب کرد اینها اقلیت هستند . در فیلم اصول تربیت و روابط علی رعایت نمی شود .
هاشم زاده هم به گفتار خود نکات مهمی را اضافه کرد : من مخاطب را نشناختم نمی توانیم مخاطب عام را بدون درایت و حکمت دانست که هر چه می خواهیم به او بدهیم.
ده نمکی در پاسخ به منتقدین گفت : 10 نفر هم که باشند من کار خودم را می کنم سایت روشنفکران شبیه حرف های بچه های ماست ما خیلی حرف ها را به زبان خدا وا گذار می کنیم .
درد بچه های امروز این است که وقتی از روی میدان مین رد می شویم کنار گذاشته می شویم .
از امام زمان مایه می گذارند یک زمانی من هم جای شما بودم و رحم هم نمی کردم اما مشکل ما این است که فقط در حرف زدن خوب هستیم .
کار باید تولید شود تا موقعی که ما فقط منتقدیم اتفاقی در این حوزه نمی افتد باید روی به عمل بیاوریم . ما باید به آن آرمانها برسیم هدف وسیله را توجیه می کند چطور در فیلم های دیگر آرایش افراد بد است نمی گوییم اینها بد است بحث امر به معروف را مطرح می کنیم سینما یعنی حاج یوسف یک بار در مورد موهای این فرد چیزی نگفت .
عقد موقت که جزء مقدسات نیست . شکل گیری چیزهای منحصر به فرد این است که استثنائات را به درام تبدیل کنیم . امام و آقای ابوترابی اینگونه زندگی کرده اند . روشنفکران فیلم می سازند هر صحنه را به زور می خواهندیک معنی به آن وصل کنند .
اگر مضمون دینی می سازیم برای کسی است که اهل سینما نیست قاطعانه می گویم که روی فیلم بیشتر از نمازهایم قسم می خورم زمانی که می دانید سینما وسیله مدرنیته و غرب است پس چرا به آن تن دادید ؟ این روحانی در فیلم را خلق نکرده ام دارد زندگی می کند باید روحانی این طور باشد .
درد بچه های امروز این است که وقتی از روی میدان مین رد می شویم کنار گذاشته می شویم .
از امام زمان مایه می گذارند یک زمانی من هم جای شما بودم و رحم هم نمی کردم اما مشکل ما این است که فقط در حرف زدن خوب هستیم .
کار باید تولید شود تا موقعی که ما فقط منتقدیم اتفاقی در این حوزه نمی افتد باید روی به عمل بیاوریم . ما باید به آن آرمانها برسیم هدف وسیله را توجیه می کند چطور در فیلم های دیگر آرایش افراد بد است نمی گوییم اینها بد است بحث امر به معروف را مطرح می کنیم سینما یعنی حاج یوسف یک بار در مورد موهای این فرد چیزی نگفت .
عقد موقت که جزء مقدسات نیست . شکل گیری چیزهای منحصر به فرد این است که استثنائات را به درام تبدیل کنیم . امام و آقای ابوترابی اینگونه زندگی کرده اند . روشنفکران فیلم می سازند هر صحنه را به زور می خواهندیک معنی به آن وصل کنند .
اگر مضمون دینی می سازیم برای کسی است که اهل سینما نیست قاطعانه می گویم که روی فیلم بیشتر از نمازهایم قسم می خورم زمانی که می دانید سینما وسیله مدرنیته و غرب است پس چرا به آن تن دادید ؟ این روحانی در فیلم را خلق نکرده ام دارد زندگی می کند باید روحانی این طور باشد .