به گزارش مشرق، بودجه پنتاگون 500 ميليون دلار براي تبليغات جنگهاي پنتاگون است. چه آن را روابط عمومي بخوانيم يا تبليغات، به معني تسخير قلبها و اذهان مردم آمريکا است. منتقدين بحث ميکنند که اين به بهاي از دست رفتن حقيقت است.
وقتي که به افغانستان و عراق ميرسيم، شنيدن داستانهاي آمريکائي از رسانههاي آمريکا اغلب خوشبينانه است. رويه اين داستانها اغلب رويه رسمي وزارت دفاع ايالات متحده را به دقت دنبال ميکنند.
به عنوان مثال، شبکههاي رسانهاي ايالات متحده گزارش کردند که آخرين نيروهاي نظامي آمريکا عراق را ترک کردند و آن را تاريخي اعلام کردند. مهم نيست که 50000 نيروي نظامي آمريکا در عراق ماندند که طبق گزارش برخي از همين نيروها حداقل 4500 نيروي عمليات ويژه نيز مستقيما در ميان نيروهاي نظامي به کار گرفته شدهاند. اين موضوع تصادفي نيست.
براي ساختن يک داستان درباره ترقي و پيشرفت، پنتاگون پول زيادي هزينه کرد و تلاشهاي زيادي در زمينه آنچه که منتقديني مثل جک ديليبرتو که به عنوان يک تفنگدار دريايي در افغانستان و عراق خدمت کرده است، تبليغات ناميدند، انجام داده است.
ديليبرتو کمک کرد به شروع مبارزه براي خنثي کردن اين تبليغات.
ديليبرتو ميگويد: پنتاگون واقعا يک پرده آهنين به دور رسانههاي جريان اصلي کشيده است. رسانههاي جريان اصلي داستانهايي که دوست دارند را ميگويند تا از آمريکا يک قهرمان بسازند.
و بعضي مردم فکر ميکنند که کل استراتژي ضد شورش ارتش آمريکا تسخير قلبها و اذهان مردم در مورد افغانستان و عراق است.اين موضوع کمک ميکند به توضيح اينکه چرا بودجه تبليغات پنتاگون بيشتر از 500 ميليون دلار است. در واقع معامله جنگها با آمريکائيها براي نفوذ به افکار عمومي است.
رابرت هاستينگ از اداره امور عمومي پنتاگون ميگويد: اگر من بخواهم عقيده شما را درباره سياست يا اقدامات وزارت دفاع، تغيير دهم بايد از نفوذ حرف بزنم. نقش اداره مسائل عمومي فراهم کردن اطلاعات براي شما است آنقدر که بتوانيد خودتان تصميم بگيريد.
همانطور که آنها ميگويند هزاران نفر تلفات و ميليونها نفر بي خانمان جزء هزينههاي چند تريليون دلاري جنگ محسوب نميشوند.
ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده نيروهاي ائتلاف بينالمللي در گزارشات مختلف خبري خود گفت: ما در حال پيشرفت هستيم...
و همينطور داستان مشهور سرباز آمريکايي به نام "پات تيلمان"، که از يک قرارداد چند ميليون دلاري در فوتبال حرفهاي چشم پوشي کرد، اخبار نادرستي که منتشر شد را فاش ساخت.
تيلمان توسط تيراندازي خوديها کشته شد، اما براي ايجاد يک داستان قهرمانانه، ارتش جزئيات مرگ تيلمان را مخفي کرد و از سربازان درخواست شد که دروغ بگويند.
ماتيس چيروکس که مقاله "ميهن پرستان ارتش و مقاومين جنگ عراق" را براي روزنامهها نوشت ميگويد که دستور جلسه هميشه واضح است: نفوذ به قانونگذاران ايالات متحده.
چيروکس نشان داد که شما نميخواهيد يک مطلب منفرد انتقادي از ارتش را در نوشتههاي من ببينيد.
با همه اطلاعات موجود اقدامات توسط پنتاگون فراهم شد و شما شگفت زده ميشويد اگر آمريکائيها واقعيت جنگهاي کشورشان را بفهمند.
ديليبرتو تصريح کرد: وقتي شما به جنگ ميرويد مردم بيگناه ميميرند وکشته ميشوند.
اما به نظر ميرسد دولت ايالات متحده روش خودش را دارد روشي که مردم نميخواهند.
ديويد اسونسون نويسنده کتاب "جنگ دروغ است" توضيح ميدهد که دروغها گفته ميشود تا جنگها شروع شود، دروغها گفته ميشود تا جنگها ادامه پيدا کند، جنگها توجيه شود و نتيجه آنها مثبت قلمداد شود.
وي همچنين ميگويد: وقتي که من بيشتر و بيشتر نگاه ميکنم به بسياري از جنگها، ايالات متحده و ديگر دولتهاي جنگ طلب، نميتوانم کسي را پيدا کنم که در مورد جنگ دروغ نگفته باشد.
وي توضيح ميدهد که عراق يک نمونه تاريخي است که دوباره تکرار شده است و اين اظهارات و دروغها ادامه مييابند.
اسونسون توضيح ميدهد که اين لفاظيها ايران را نيز محاصره کرده است و ايران با آنچه که اتفاق افتاد قبل حمله آمريکا به عراق آشنا بود.
او گفت: دروغ درباره تسليحات، دروغ درباره شرارت، دروغ درباره حمايت از تروريسم، دروغ اين هفته نيويورک تايمز درباره موشکهايي که ميتوانند به اروپا شليک شوند، دروغها همه رو شدهاند و همه شبيه به هم هستند.
رسانهها اغلب از ترس متهم شدن به وطن فروش يا آسيب رسيدن به منافعشان ميترسند از جنگها و ارتش انتقاد کنند.
اسونسون ميگويد: رسانهها در نظر دارند که فقط فرضيات دولت و پنتاگون درست است. وقتي که کسي قدرت آنها و ارتباطات پنهاني آنها را به چالش ميکشد آنها موضع هجومي ميگيرند. اما افشا کردن واقعيت آنچه که اتفاق افتاده است وطن فروشي نيست.
پنتاگون اغلب با مالياتهاي ايالات متحده و تغذيه آن از طريق رسانهها داستان ها و اخبار دروغي توليد ميکند و دليل اينکه ويکي ليکس اينقدر مهم شده است همين است.
کد خبر 20372
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۸
رسانه هاي آمريکا با بودجه تبليغات پنتاگون، هزاران نفر تلفات و ميليونها آواره را جزء هزينههاي جنگ محسوب نکرده و با قهرمان جلوه دادن آمريکا،سعي در نفوذ و اقناع افکار عمومي براي توجيه جنگ هاي خود دارند.