کد خبر 204976
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۰

خوش‌بيني بهنام بهزادي براي اكران مناسب «قاعده تصادف» و ديده شدن اين اثر فرهنگي توسط مخاطبان و علاقه‌مندان سينماي مستقل خيلي دوام نياورد.

به گزارش مشرق به نقل از بانی فیلم، پس از اكران دير هنگام «قاعده تصادف» كه 5 روز ديرتر از بقيه فيلم‌هاي اكران نوروزي روي پرده سينماها رفت و در اختيار گرفتن سالن‌هاي كم تعداد، حالا تعدادي از همين سالن‌ها نيز در اختيار ديگر فيلم‌ها قرار داده شده است. اتفاقي كه واكنش مصطفي شايسته پخش‌كننده «قاعده تصادف» را نيز در پي داشت. شايسته با ناعادلانه خواندن فضاي اكران به اين نكته اشاره كرد كه «برخي دوستان همين چند سالن اندك «قاعده تصادف» را هم نتوانستند ببينند». به عنوان مثال سينما فرهنگ كه يك تك سانس براي اكران «قاعده تصادف» در نظر گرفته بود، چند روزي است كه اين تك سانس را به فيلم «رژيم طلايي» اختصاص داده است از آنجا كه سينما فرهنگ متعلق به وزارت ارشاد است و مديريت آن را نيز فارابي بر عهده دارد، طبيعي است كه پخش‌كننده «قاعده تصادف» فارابي را در اين ماجرا مقصر بداند. هر چند حسن نجاريان قائم‌مقام مديرعامل فارابي نيز در اين زمينه تحليلي دارد كه در نوع خود جالب توجه به نظر مي‌رسد.

 بهنام بهزادي: فارابي تصميم گرفته جاي فيلم «قاعده تصادف»، «رژيم طلايي» را در فرهنگ اكران شود.

بهنام بهزادي كارگردان «قاعده تصادف» خاطرنشان ساخت مديريت سينما در اين خصوص كه چه فيلمي را بر پرده سينما ببرد، اصلاً تصميم گيرنده نيست.

اين كارگردان  ضمن بيان اين مطلب كه ليست فروش سينما فرهنگ نشان دهنده اين مطلب است كه فروش «قاعده تصادف» پايين نبوده، به «باني فيلم» گفت: مديريت سينما فرهنگ در اين خصوص كه چه فيلمي را بر پرده سينما ببرد يا نبرد اصلاً تصميم گيرنده نيست و ايشان به هيچ وجه نمي‌توانند جوابگوي اين مسئله باشند كه چرا از چند شب پيش همان تك سانسي كه «قاعده تصادف» اكران مي‌شد به فيلم ديگري اختصاص يافته! در واقع اختيارات مديريت سينما در اندازه چنين تصميماتي نيست.

وي افزود: مشخصاً بنياد سينماي فارابي تصميم گرفته كه به جاي فيلم «قاعده تصادف»، فيلم «رژيم طلايي» را اكران كند و بقيه صحبت‌ها همان داستان‌هاي تكراري است كه از پيش از عيد وجود داشته. در واقع بنياد فارابي مختار است كه هر فيلمي را كه مي‌خواهد اكران كند يا از اكران بردارد. كما اينكه تمام فيلم‌ها قراردادشان تا چهارشنبه هفته گذشته بوده ولي وقتي از بين همه فيلم‌ها، «قاعده تصادف» را انتخاب مي‌كنند كه جايش را به فيلم ديگري بسپارد، نشان دهنده يك تصميم و انتخاب شخصي است.

وي در ادامه افزود: واقعاً نمي‌دانم بين اين فيلم‌ها از «قاعده تصادف» غير فرهنگي‌تر نبود كه برداشته شد؟! «قاعده تصادف» در همان سانس 11:30 شب در تعطيلات نوروز سينما فرهنگ بيشتر از 10 ميليون تومان فروخته است. صحيح كه شوراي صنفي به سينما فرهنگ اجازه اكران 2 فيلم و همچنين 2 فيلم ديگر را به صورت فوق‌العاده داده، اما انتخاب اين فيلم‌ها رويكرد بنياد فارابي را نسبت به فيلم‌هاي موجود نشان مي‌دهد.

بهزادي درخصوص زمان اكران «قاعده تصادف» گفت: يقيناً مخاطب «رسوايي» مخاطب فيلم من نيست. مخاطب «رسوايي» اگر موفق به ديدن اين فيلم نشود، مي‌رود «تهران 1500» را مي‌بيند و هيچ وقت و هيچ زماني به سمت «قاعده تصادف» نمي‌رود. كسي كه به تماشاي «قاعده تصادف» مي‌نشيند به هدف خنده و شادي به سينما نمي‌آيد. چون اول به سوپراستارهاي فيلم توجه مي‌كند و بعد به ديدن آن مي‌رود.

 كارگردان «تنها دوبار زندگي مي‌كنيم» گفت: تبليغات اين فيلم بسيار كم بوده است. متأسفانه تلويزيون تيزرهاي ما را پخش نكرد و شهرداري و... كه مي‌توانستند حمايت‌مان كنند اين كار را انجام ندادند. مسلما ما توانايي نصب يك بيلبورد 150 ميليوني را در اتوبان مدرس نداريم. دوباره تأكيد مي‌كنم كه آمار فروش فيلم بدون تبليغات و به نسبت ميزان سينماهايي كه در اختيار داشت خوب بود و البته ميزان اين فروش روز به روز در حال پيشرفت هم بود.

 حسن نجاريان: حذف «قاعده تصادف» از سينما فرهنگ به مديريت سينما برمي‌گردد!
اين در حالي است كه قائم مقام بنياد سينمايي فارابي اعلام كرد با وجودي كه سينما فرهنگ پتانسيل اكران 4 فيلم را دارد، اما شوراي صنفي نمايش تنها با اكران 2 فيلم در آن در ايام نوروز موافقت كرد.

حسن نجاريان در گفت‌وگو با «باني فيلم» بيان داشت: ما علاقه‌مند بوديم اين فيلم در سينما فرهنگ نمايش داده شود و قصد داشتيم مثل سال گذشته هر 4 فيلم نوروزي را به صورت مساوي اكران كنيم، اما با مخالفت شوراي صنفي روبه‌رو شديم. منتها شوراي صنفي به ما گفتند كه شما بايد در سينما فرهنگ 2 فيلم داشته باشيد، در صورتي كه اين سينما پتانسيل نمايش 4 فيلم را دارد. دقيقاً ما سال گذشته هم همين كار را انجام داديم كه نتيجه خوبي داد و هم سينماگران راضي بودند و هم فيلم فروش قابل قبولي داشت و امسال هم مي‌توانست چنين اتفاقي بيفتد.

وي در ادامه افزود: امسال هم تا آخرين لحظه از «قاعده تصادف» دفاع كرديم و سعي كرديم كه فيلم را به صورت مشترك، 3 سانس 3 سانس نمايش دهيم ولي متأسفانه شوراي صنفي موافقت نكرد و ما بالاجبار در سينما فرهنگ آن را به صورت تك سانس در انتهاي شب نمايش داديم.

در واقع براي خود ما هم اين شكل از نمايش ايده‌آل نبود و دوست داشتيم كمك بهتري به «قاعده تصادف» داشته باشيم، اما بعد از اينكه فيلم مراحل خودش يا مدت زمان قراردادش را طي مي‌كند هر اتفاقي كه در ادامه براي آن رخ دهد به مديريت سينما برمي‌گردد. به عبارت ديگر مديريت سينما تصميم مي‌گيرد كه فيلم را بردارد، جابه‌جا كند، سانس‌ها را كم يا زياد كند و... . احتمالاً اين برداشته شدن فيلم از سالن سينما فرهنگ به ميزان فروش فيلم يا تمام شدن قرارداد يا... برمي‌گردد كه مديريت سينما بايد پاسخگو باشد! تأكيد مي‌كنم كه قصد ما اين بود كه «قاعده تصادف» به صورت كامل در سينما فرهنگ نمايش داده شود، اما متأسفانه شوراي صنفي نمايش فقط با اكران 2 فيلم در آنجا موافقت كرد و به سختي توانستيم آنها را تك سانس نمايش دهيم.
نجاريان در خاتمه گفت: برداشته شدن فيلم‌ها بعد از مدتي از پرده سينما به مديريت سينماها مرتبط مي‌شود.

كاوش: اين ماجرا هيچ ربطي به شوراي صنفي ندارد
حبيب كاوش سخنگوي شوراي صنفي نمايش تأكيد كرد كه شوراي صنفي هيچ دخالتي در امر پايين كشيدن فيلم‌ها ندارد.

كاوش در گفت‌و‌گو با «باني فيلم» خاطرنشان ساخت: اين مسئله مربوط به قرارداد و صاحب سينماست و هيچ ربطي به شوراي صنفي ندارد. اصولاً شوراي صنفي دخالتي در امر پايين كشيدن فيلم‌ها ندارد مگر اينكه خلافي در قرارداد صورت گيرد و به ما شكايت شود و تنها در اينصورت است كه ما موظفيم به آن رسيدگي كنيم.

وي همچنين تأكيد كرد: در اين خصوص تاكنون هيچ تماسي از طرف عوامل يا پخش كننده فيلم با من گرفته نشده است.