مشاور نهاد رهبری در دانشگاهها تصریح کرد: عدالت یکی از فضایلی است که مادر فضائل محسوب میشود، اما خداوند در قرآن کریم آن را در ذیل تقوا قرار داده است.
گزارش تصویری مرتبط
وی با تاکید بر اینکه جامعه ما، جامعه بسیار خوشبختی است که موج تقوا به عنوان یک مطالبه اصلی در آن وجود دارد، گفت: جامعه ما از پرداختن به یک یا دو گونه از فضایل گذشته است و از عرصه عمل صالح عبور کرده و برای تحقق تمام اعمال صالح به دنبال تابلوی تقواست.
حجتالاسلام پناهیان تصریح کرد: تقوا یعنی برای اقامه حق، مسیری را انتخاب کنیم که در آن آئیننامهها و مقرراتی که خداوند برای انسانها تعیین کرده، رعایت شود.
مشاور نهاد رهبری در دانشگاهها افزود: اقامه حق کار سادهای نیست و هر کسی نمیتواند به این امر بپردازد.
وی یادآور شد: سیاسیون به دنبال اجرای حق هستند، اما کسی که در مسیر اجرای حق آئیننامههای خداوند را رعایت میکند، محدودیت مییابد، تا هر رفتاری که میتواند او را به نتیجه برساند، نداشته باشد.
تشریح تقابل حماسهسازان و حماسهسوزان
ممکن است همه افراد بتوانند داد بزنند که ما به دنبال عدالت و پیشرفت هستیم اما نمیتوان ادعا کرد که تقوی داریم و این موضوع را دیگران باید گواهی بدهند و از سوی دیگر کسانیکه بیتقوایی می کنند نمیتوان آنها را لو داد.
به گزارش فارس، مشاور نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با بیان اینکه رعایت تقوی همچون رعایت حیا است گفت: به سادگی نمی توان تقوای کسی را ادعا و یا آن را انکار کرد مگر اینکه فردی خودش خود را رسوا کند و از طرف دیگر کسی که ادعا میکند من با حیا هستم این موضوع با حیا سازگاری ندارد و باید در عمل نشان داده شود.
وی شناسایی تقوی در میان سیاسیون را امری غیر ساده و سخت ارزیابی کرد و افزود: انشاءالله همه دلسوزان عرصه سیاسی که طبق فرمان قرآن و عترت و پیام مقام معظم رهبری به تقوی رسیدهاند کمک کنند تا با تشریک مساعی تقوی در عرصه سیاسی جاری شود.
پناهیان با بیان اینکه کسانیکه اهل تقوی در عرصه سیاسی هستند نباید از دیگران جا بمانند و کسانی که اهل سروصدا هستند از آنها جلو بزنند گفت: البته مردم در درک تقوای مسئولان در عرصه سیاسی هوشمند هستند.
این فعال سیاسی و فرهنگی با اشاره به رابطه حماسه و تقوی در عرصه سیاست عنوان کرد: اساسا محدودیتهایی که تقوی برای فرد ایجاد میکند خودش مقدمه تحقق حماسه است چرا که وقتی فرد به سمت حق حرکت کند با محدودیتهایی مواجه میشود از این رو حماسهسازان بزرگ همیشه مظلوم بودهاند و حتی در شاهنامه فردوسی اگر چه او قطعهای را تشکیل میدهد اما مظلوم است.
وی با اشاره به ارتباط حماسه و تقوی و تاکیدات رهبر معظم انقلاب و رعایت تقوای سیاسی ادامه داد: تقوا مکانیزم تحقق حماسه سیاسی و حماسه شیوه خاص اقامه حق است که منجر به شکل دادن شکوهی در حیات فرد یا جامعه میشود.
پناهیان با بیان اینکه در کلام ائمه تاکید شده که باید نقطه مقابل ایمان را شناخت، گفت: تقوی در عرصه سیاست یعنی ما اهداف سیاسی خود را با رعایت مقررات الهی محقق کنیم.
مشاور نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تصریح کرد: تقوی در عرصه سیاست هم برای کسانیکه در قدرت هستند و هم برای کسانیکه در حاشیه قرار دارند حائز اهمیت است. چراکه کسانیکه در مکتب قدرت هستند به راحتی میتوانند بی تقوایی کنند و کسانیکه در حاشیه قرار دارند نیز دست به تخریب میزنند. از این رو اگر تقوی رعایت نشود چیزی از آن باقی نمیماند.
پناهیان تاثیر رفتار سیاستمداران را بر معنویت جامعه بسیار بیشتر از اثر تربیت خانوادگی دانست و افزود: ما قبل از هر چیز باید یقه سیاسیون را بگیریم چرا که یک سخنرانی خوب در زمینه تقوی یک صدم اثر تقوای یک رجل سیاسی را هم ندارد. لذا این امر دغدغه مومنین است.
این معلم اخلاق با بیان اینکه تقوی و سیاست به معنای اعمال محدودیت برای تحقق حماسه است و این محدودیتها با آییننامه دینی صورت میگیرد، اظهار داشت: آنچه باعث حماسه میشود همین نکته است چرا که اگر قرار باشد ما برای رسیدن به هدف خود از هر وسیلهای استفاده کنیم دیگر نام این کار حماسه نیست و به همین دلیل میبینیم که نام هیتلر و صدام به عنوان یک جنایتکار و نه حماسهساز در تاریخ ماندگار شده است.
وی ادامه داد: همه دنیا میدانند که ایران اسلامی حماسه خلق کرده است چرا که از محدودیتهایی که ما داشتهایم خبر دارند. و ما امروز میبینیم که جانبازان دفاع مقدس از عزت روز افزون برخوردارند چرا که آنها خلق حماسه کردهاند.
پناهیان تصریح کرد: در مقابل حماسهسازان، افراد ضد حماسه و حماسهسوزان قرار دارند و آنها حول حماسه مردم را هم میگیرند. از این رو امیدواریم انتخابات پیش رو عرصه تقابل این دو نباشد هرچند اگر چنین شود ما پای آن هستیم چرا که اینجا آزادی است.
وی با اشاره به تقوای سیاسی و ویژگیهای حماسهسازی گفت: حماسهسازان عزت را بر ذلت ترجیح میدهند و در نهایت نیز به منافع خود میرسند اما حماسهسوزان منفعت را بر عزت ترجیح میدهند و در نهایت نیز به ذلت میرسند.
وی در ادامه با اشاره به تفاوتهای حماسهسازان و حماسهسوزان گفت: آیا مردمی که در شعارشان میگویند انرژی هستهای حق مسلم ماست به دنبال برق ارزان و زندگی راحت هستند؟ خیر مردم به دنبال عزتند. بعضی افراد فکر میکنند این شعار عزتطلبانه مردم را میتوانند به شعار منفعتطلبانه تبدیل کنند.
پناهیان در ادامه افزود: حماسهساز حقطلبی را بدون خودخواهی دنبال میکند که با این کار هم نام خود را و هم حق را تثبیت خواهد کرد اما حماسهسوز حقطلبی را با خودخواهی در هم میآمیزند و در نتیجه هر دو را از دست میدهد، حماسهساز از حق برای مصلحت جامعه استفاده میکند اما حماسهسوز از حق علیه مصلحت سوءاستفاده میکند.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه همایش مشق حماسه خاطرنشان کرد: بعضیها مصلحت را جزو حق نمیدانند، مصلحت بخش برتر از حق است و رعایت تقوا و محدودیتهایی که ایجاد میکند همین مصلحت است. همچنین حماسهساز بیشتر از قانونمداری، قانونمداری میکند و برخورد حداکثری با قانون دارد اما حماسه سوز در مسیر اجرای حق قانون را اجرا نمیکند. حتی حداقل قانون را نیز رعایت نمیکند.
وی در پایان سخنان خود در این همایش تصریح کرد: حماسهساز خوبیهای خودش را اندک و بدیهایش را بزرگ میشمارد. اما حماسهسوز خوبیهای خود را بزرگ و بدیهایش را اندک میشمارد. حماسهساز به خاطر اندک بدی خودش احساس شرم میکند در حالیکه حماسهسوز خودش را همیشه برتر میداند.
به گزارش مشرق، محمداسماعیل کوثری در همایش مشق عشق که به همت جبهه حماسهسازان انقلاب اسلامی عصر امروز برگزار شد سخنرانی کرد.
مهمترین محورهای سخنان نماینده مردم تهران در مجلس بدین شرح است:
اینکه رهبری میفرمایند من انقلابیام و دیپلمات نیستم یعنی اینکه دیپلمات معمولا باید در چارچوبهایی صحبت کند و رفتارش آن را نشان دهد. اما یک انقلابس هر لحظه باید به گوش و در کوشش باشد زیرا دشمن در حال فعالیت است.
باید از این حرف رهبری این را بفهمیم که ما در حال درگیری با دشمنانی هستیم که چشم دیدن ما را ندارند. ما در حماسه هایی گذشته ضربات پی در پی به استکبار جهانی و صهیونیسم وارد کرده ایم. اینکه میتوانیم مقابله کنیم و مقاومت و باور داشته باشیم این حماسه سازی است.
به گزارش نسیم، اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران تاکید کرد: حماسه بدون ایثار و فداکاری و گذشت هیچگاه خلق نمیشود/ ملت ایران از خود گذشت تا توانست حماسههایی چون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را خلق کند.
مدیریت جنگ و مدیریت حماسه دفاع مقدس بسیار بی نظیر بود بود که تاکنون هم نتایج آن باقی مانده است. نشانه این مدیران از خودگذشتگی است. هوشیاری، آگاهی و دقیق بودن در مسیر یکی از مسائل دیگر این مدیریت است.
یکی از کسانی که من وظیفه میدانم یادی از ایشان بکنم دکتر زاکانی است. ایشان با سن کم به عنوان یک بسیجی آمدند و مسئولیت پذیرفتند. اگر اینطور افراد از خود گذشته نمیآمدند چه میشد؟ و ما چه جوابی برای نسل آنده داشتیم.
آقای زاکانی بعد از قطع نامه رفتند به دنبال کسب علم که بسیار مهم و به جا بود. ایشان چه در زمان دولت اصلاحات و چه بعد از آن به عنوان مسئول بسیج دانشجویی آمدند و با جریان انحرافی مقابله کردند.
ما نیامدیم که در هر مسیری انقلاب اسلامی را حفظ کنیم بلکه باید در مسیر صراط مستقیم این نظام و انقلاب را حفظ کنیم.
رئیسجمهور آینده برای مدیریت حماسه باید در چارچویبهای ارزشهای الهی عمل کند.
آقای زاکانی تمایلی برای شرکت در عرصه رقابت انتخاباتی ندارد بلکه بر اساس احساس تکلیف میآید.اگر کسی بهتر از ایشان آمد وی قائل به این است که باید آن فرد اصلح انتخاب شود و نه خود ایشان.
باید در انتخابات یکی از افراد اصلح برای ریاستجمهوری که حماسههایی را پشت سر گذاشته است را انتخاب کنیم که یکی از این افرد علیرضا زاکانی است.
زاکانی: هاشمی و خاتمی کشور را به ناکجا آباد بردند/ شعار عدالتخواهی محقق نشد
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «هاشمی شعار شکوفایی اقتصادی و خاتمی شعار بسط آزادیهای مدنی را مطرح کرده بود» گفت: اما هاشمی و خاتمی با بهرهگیری از الگوهای غربی کشور را به ناکجا آباد بردند. این دولتها فوایدی هم داشتند اما آسیبهای آنها از منافع آنها بیشتر بود.
وی افزود: امروزه باید به دنبال نهادینه کردن فرهنگ و تفکر دفاع مقدس باشیم. آنچه که حماسه را خلق میکند، حضور گسترده و جدی مردم در صحن است و اگر فرهنگ دفاع مقدس در جامعه نهادینه شود، چشم طمع دشمنان از جامعه گرفته میشود.
وی با بیان اینکه «کشور نیاز به یک تحول دارد» گفت: ما گذشته را نفی نمیکنیم. آینده انقلاب اسلامی نیازهای جدی دارد. ما هم مسوولیت اسلامی و هم مسوولیت ملی داریم و در مقابل بشریت نیز مسوولیم. راه طی شده در طول دوران انقلاب اسلامی راه پر افتخاری بوده است، اما مسوولیتها و افقهای آینده بلندمرتبه است. انقلاب در حال رشد است و اگر مسوولیتهای هر لحظه را نشناسیم و نتوانیم خود را با زمانه تطبیق دهیم، درجا زدهایم.
این فعال سیاسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه «کشور در آستانه یک تحول قرار دارد»گفت: دشمنان امیدوارند در این ماهها انتقام خود را از ملت ایران بگیرند و برای مردم مشکلات ایجاد کنند اما ما در مقابل، صحنه انتخابات را فرصت بسیار بزرگی برای انقلاب اسلامی میدانیم.
وی با بیان اینکه «ما در صحنه داخلی، منطقهای، جهانی جایگاه ویژهای داریم که خیره کننده است» در عین حال گفت: اما همزمان مشکلات جدی هم داریم که اساسا ناشی از دوری اندیشه ناب اسلامی، دوری از تبعیت درست از رهبری و دوری از بایستههایی است که رزمندگان دفاع مقدس بر آن تاکید کردهاند.
وی با اشاره به اینکه «در گذشته به دلیل نداشتن نقشه راه دقیق، دولتها با الگوی غلط غربی حرکت میکردند» تصریح کرد: اما امروزه الگوی ایرانی – اسلامی پیشرفت وجود دارد و به وسیله امکاناتی که داریم، میتوانیم به پیشرفت برسیم.
زاکانی همچنین با اشاره به اینکه «بزرگترین داشته ما پس از اسلام داشتن یک رهبری آگاه و شجاع و بصیر و همچنین مردم در صحنه است»، خاطرنشان کرد: اگر در گذشته ریزشهایی وجود داشته، اما در مقابل شاهد رویشهایی نیز بودهایم.
وی گفت: اساس انقلاب اسلامی اصلاحات است که باید ادامه پیدا کند تا انقلاب پویا بماند، اما ما اصلاحاتی را میخواهیم که در چارچوب انقلاب اسلامی باشد.
وی با بیان این اعتقاد که «بسیاری از اصول انقلاب اسلامی فراموش شده است» تصریح کرد: اگر به قانون اساسی توجه بیشتری شود، به جاهای بسیار بالاتری میرسیم.
این فعال سیاسی همچنین گفت: کشور به نوسازی اخلاقی و فرهنگی، انقلاب فکری، عدالتگستری، مبارزه با فقر، فساد و تبعیض، جهاد علمی، شکوفایی اقتصادی، توجه به سلامت، ارتقای امنیت در ابعاد مختلف، آزادیخواهی، حرکت در مسیر استقلال همهجانبه و تحول در حرکت عزتطلبی در عرصه جهانی نیاز دارد.
وی در پایان با اشاره به اینکه «دولت آینده باید با قوه قضاییه و مجلس همکاری کند» اظهار کرد: باید با فساد سازمانیافته مقابله کرد؛ زیرا روز به روز فعالیت آن بیشتر میشود. ما در فساد سه هزار میلیارد تومانی شاهد بودیم که ارادهای برای تحقق این فساد وجود داشته است.