کد خبر 208439
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۰

نرخ بلیت مسیرهای پروازی داخلی، مسافران قبلی این بخش از حمل و نقل را به سوی دیگر بخش‌های حمل و نقل سوق داده است چراکه ارزان‌ترین بلیت در سفرهای هوایی 92 هزار و 200 تومان و گران‌ترین بلیت 268 هزار و 600 تومان است که البته این مبلغ بهای یک سر پرواز بوده و مسافران برای تهیه بلیت رفت و برگشت باید دو برابر این مبلغ بپردازند.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، در حال حاضر 196 مسیر پروازی داخلی در کشور ارتباط بین شهرهای مختلف را برقرار می‌کند.

این مسیر‌ها توسط هواپیماهای شرکت‌های هواپیمایی مختلف به یکدیگر متصل شده تا مسافران در حداقل زمان ممکن بتوانند نقاط مختلف کشور پهناورمان را زیر پا بگذارند.

با توجه به گستردگی جغرافیایی ایران، سریع‌ترین راه ممکن برای سفر استفاده از حمل‌ و نقل هوایی است؛ تا قبل از 14 آبان‌ سال 91 این امکان با نرخ کمتری برای متقاضیان سفرهای هوایی فراهم بود اما در پی نوسانات شدید نرخ ارز و افزایش یکباره آن طی نیمه اول سال گذشته، درخواست‌های مکرر ایرلاین‌های ایرانی موجب افزایش میانگین 70 درصدی نرخ بلیت هواپیما در مسیر‌های داخلی شد.

افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی کشور بین 65 تا 75 درصد با توجه به مسیر‌های مختلف تصویب و از سوی شورای عالی هواپیمایی کشوری ابلاغ شد.

هرچند ایرلاین‌های داخلی افزایش 100 درصدی نرخ بلیت هواپیما را خواستار بودند تا شاید دخل‌وخرج‌شان با هم جور شود اما سازمان هواپیمایی کشوری با افزایش بیش از 75 درصدی موافقت نکرد. این میزان افزایش، رکوردی بی‌سابقه در زمینه‌ی افزایش نرخ بلیت در بخش‌های مختلف حمل‌ و نقل کشور را به ثبت رساند.

نرخ مصوب بلیت پرواز‌های داخلی درجه اکونومی در 196 مسیر پروازی داخلی در آبان ماه سال گذشته تصویب و ابلاغ شد.

بر اساس فهرست ابلاغ شده سازمان هواپیمایی، ارزان‌ترین بلیت هواپیما 92 هزار و 200 تومان و گران‌ترین بلیت 268 هزار و 600 تومان است.

طبق آخرین نرخ‌گذاری بلیت هواپیما، مسیر‌هایی هم‌چون بندر‌عباس _ چابهار، تهران _ شاهرود، رشت _ اردبیل و کرمان _ بوشهر به عنوان ارزان‌ترین مسیر هوایی، 92 هزار و 200 تومان قیمت دارد.

هم‌چنین گران‌ترین مسیر پروازی در داخل کشور مربوط به مسیر چابهار _ ارومیه به قیمت 268 هزار و 600 تومان است. نرخ بلیت مسیر ارومیه _ قشم نیز 232 هزار و 900 تومان و بلیت مسیر پروازی تبریز _ قشم 228 هزار و 700 تومان به فروش می‌رسد.
و با توجه به اینکه این نرخ مربوط به یک سر پرواز است، هزینه رفت و برگت در این مسیرها دو برابر می‌شود؛ به عنوان نمونه مسافر مسیر پروازی چابهار _ ارومیه باید 537 هزار و 200 تومان بهای حمل و نقل بپردازد.

در پی افزایش چشمگیر نرخ بلیت‌ هواپیما طی پنج - شش ماه اخیر شبکه حمل و نقل هوایی کشور با کاهش استقبال مسافر مواجه شده است؛ آنچه که مسئولان این بخش بارها به آن اذعان کرده‌اند.

کاهش تعداد مسافران هواپیما در حالی است که مسافران برای نوروز امسال به سمت حمل‌ و نقل در بخش‌های ریلی و زمینی روی آوردند. همچنین مسافرانی که چندان عجله‌ای برای سفر‌ ندارند، ترجیح می‌دهند مسیر تهران _ شیراز را با قطار درجه یک چهار تخته و با بلیت 40 هزار تومانی طی کنند تا این‌که بخواهند با قیمت 126 هزار و 800 تومان بلیت هواپیما تهیه کنند.

همچنین مسیر تهران – مشهد با قطار تندرو 40 هزار تومان طی می‌شود در حالیکه برای سفر هوایی در این مسیر باید بیش از سه برابر یعنی 131 هزار تومان هزینه کرد.

مسافرانی که قبل از افزایش چشمگیر قیمت در بخش هوایی، نرخ سفرهای هوایی را نرخ دیگر بخش‌های حمل و نقل مقایسه نمی‌کردند این روزها تنها اگر در مضیقه زمانی باشند، سراغ آژانس‌های هوایی و بلیت هواپیما می‌روند.