به گزارش مشرق به نقل از مهر، اردشیر دادرس امروز در نشستی خبری درباره دلایل توقف توسعه صنعت CNG در کشور، گفت: بر اساس تعهدات دولت باید سال گذشته تعداد کل جایگاه های CNG به بیش از 2500 باب افزایش می یافت.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی با اعلام اینکه تا پایان سال گذشته تعداد کل جایگاههای CNG حتی به 2000 باب هم افزایش نیافت، تصریح کرد: همچنین سال گذشته سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساخت و توسعه جایگاههای گاز به حداقل کاهش یافته است.
این مقام مسئول با اشاره به رشد منفی ساخت جایگاه های جدید CNG از سه سال گذشته تاکنون، اظهار داشت: این در حالی است که در این مدت تقاضا برای مصرف این حامل انرژی با رشد مثبت 180 درصدی همراه بوده به طوری که سال گذشته بیش از 7 میلیارد مترمکعب گاز در جایگاههای CNG مصرف شده است.
وی با یادآوری اینکه همزمان با رشد منفی جایگاهسازی، در کارخانجات تولیدکننده تجهیزات CNG همچون توربوکمپرسور و مخزن سازی CNG هم رکود حاصل شده است، بیان کرد: در مجموع در شرایط فعلی در کل زنجیره صنعت CNG یک رکود و توقف حاصل شده است.
دادرس در ادامه با انتقاد با نرخ پایین کارمزد جایگاههای CNG توضیح داد: در سه سال گذشته هزینههای نگهداری، راهبری و راه اندازی جایگاههای گاز با 80 درصد افزایش همراه شده به طوریکه در این مدت نرخ مالیات بر ارزش افزوده، هزینه حقوق و دستمزد، تامین کالا و قطعات یدکی، قبوض آب، برق و گاز و بیمه هزینهها را به شدت افزایش داده است.
افزایش 2 برابری نرخ کارمزد CNG
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی با بیان اینکه در دو سال گذشته به نوعی با پیشنهاد سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده که خواستار افزایش نرخ کارمزد CNG شده است هم مخالفت شده است، تبیین کرد: حتی در این باره وزیر فعلی نفت تاکنون 4 بار با معاون اول رئیس جمهور نامه نگاری کرده که این مکاتبات یا بدون پاسخ مانده و یا به کمیسیونهای دولت ارجاع شده است.
وی کارمزد فعلی فروش CNG را حدود 40 تومان عنوان کرد و افزود: با این وجود پیشنهادهایی به مجلس و دولت برای افزایش 2 برابری نرخ CNG ارائه شده است.
اجرای نظام انگلیسی در جایگاههای سوخت
این مقام مسئول در ادامه با انتقاد نظام 70 ساله کارمزدی و استثماری انگلیسی ها در جایگاههای سوخت و CNG، گفت: این در حالی است که با اجرای نظام حق العمل کاری علاوه بر افزایش کمی و کیفی سطح ارائه خدمات در جایگاههای سوخت، هزینه نگهداری این بنگاههای اقتصادی هم کاهش می یابد.
دادرس با بیان اینکه کمیسیون انرژی مجلس با اجرای طرح حقالعمل کاری در جایگاههای CNG موافقت کرده است، تصریح کرد: با این وجود این لایحه در کمیسیون تلفیق مجلس رد شده است که با این شرایط مشکلات اقتصادی جایگاههای سوخت و CNG ادامه می یابد.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی با اعلام اینکه بحران جایگاههای سوخت، افزایش زمان سوخت گیری و طولانی شدن صفوف خودروها پیش روی جایگاهها تا چند سال آینده به مشکل اصلی تهران و سایر کلانشهرهای کشور تبدیل خواهد شد، اظهار داشت: باید با اجرای نظام حقالعمل کاری شرایط را برای بازگشت سرمایه گذاران بخش خصوصی به صنعت جایگاه سازی فراهم شود.
دولت CNG را 2 نرخی کند
وی در خصوص احتمال افزایش قیمت CNG در سال 92، یادآور شد: در کل جهان همواره یک رابطه منطقی بین قیمت قیمت بنزین و سایر حامل های انرژی مورد نیاز خودروها همچون CNG وجود دارد.
دادرس با اشاره به تاخیر چند ساله وزارت نفت برای راه اندازی سامانه هوشمند CNG و عرضه کارتی این حامل انرژی، افزود: اگر امروز این سامانه اجرایی و عملیاتی می شد حتی امکان عرضه دو نرخی CNG فراهم می شد.
این مقام مسئول با یادآوری اینکه با تعریف 2 نرخ آزاد و نیمه یارانه ای برای بنزین امکان عرضه CNG با این دو نرخ و حفظ فاصله قیمتی این دو حامل انرژی فراهم یم شود، تبیین کرد: همچنین خودروهای عمومی هم می توانند از این حامل انرژی در مقایسه با خودروهای شخصی استفاده مطلوب تری کنند.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی در پایان با تاکید بر اینکه حتی اگر قیمت هر لیتر بنزین به 1000 تومان هم افزایش یابد در صورت حفظ تناسب 35 تا 40 درصدی قیمت بین بنزین و CNG نباید قیمت این حامل انرژی در سال 92 گران شود، خاطرنشان کرد: از بین رفتن تناسب قیمتی 35 درصدی بین بنزین و CNG تبعات سنگینی برای بقای صنعت CNG در کشور دارد.