کد خبر 212806
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۵

در احکام اسلامی، نبش قبر عملی حرام محسوب می شود.

به گزارش سرویس فرهنگی مشرق به نقل از خبرآنلاین، در ادامه نظر دو تن ازمراجع  درباره نبش قبر امامزاده ها و علما و همچنین مواردی را که انجام نبش قبر حرام نیست از نظر آیت الله وحید خراسانی را بخوانید.

مراجع
مسأله
آیت الله وحید خراسانی
مسأله 648 ـ نبش قبر امامزاده ها و شهداء و علماء و همچنین در غیر این موارد از مواردى که مستلزم هتک باشد اگر چه سالها بر آن گذشته باشد حرام است.
آیت الله سیستانی
مسأله 631 ـ خراب کردن قبر امامزادها و شهداء و علماء و هر موردى که خراب کردن قبر هتک شمرده شود اگر چه سالها بر آن گذشته و بدنشان از میان رفته باشد ، حرام است .
 
نظر آیت الله وحید خراسانی
درباره مواردی که نبش قبر حرام  نیست
شماره استفتاء
توضیحات
اول
آن که میت در زمین غصبى دفن شده باشد و مالک زمین راضى نشود که در آن جا بماند.
 
 
دوم
آن که کفن یا چیز دیگرى که با میت دفن شده غصبى باشد و صاحب آن راضى نشود که در قبر بماند. و همچنین است اگر چیزى از مال خود میت که به ورثه او رسیده با او دفن شده باشد و ورثه او راضى نشوند که آن چیز در قبر بماند مگر در صورتى که آن چیز مال کمى باشد ، که در این صورت نبش قبر محلّ اشکال است.
 
سوم
آن که شکافتن قبر موجب هتک حرمت نباشد و میت بى غسل یا بى کفن دفن شده باشد ، یا بفهمند غسلش باطل بوده ، یا به غیر از دستور شرع کفن شده ، یا در قبر او را رو به قبله نگذاشته اند.
چهارم
آن که براى ثابت شدن حقّى که اهم از حرمت میت است ، بخواهند بدن میت را ببینند.
پنجم
آن که میت را در جایى که بى احترامى به اوست ، مثل قبرستان کفّار یا جایى که کثافت و خاکروبه مى ریزند ، دفن کرده باشند.
 
ششم
آن که براى یک مطلب شرعى که اهمّیت آن از شکافتن قبر بیشتر است قبر را بشکافند ، مثلا بخواهند بچّه زنده اى را از شکم زن باردارى که دفنش کرده اند بیرون آورند.
هفتم
آن که بترسند درنده اى بدن میت را پاره کند ، یا سیل او را ببرد ، یا دشمن بیرون آورد.
 
هشتم
آن که قسمتى از بدن میت را که با او دفن نشده بخواهند دفن کنند ، ولى احتیاط واجب آن است که آن قسمت از بدن را طورى در قبر بگذارند که بدن میت دیده نشود.

مسأله های فوق از کتاب توضیح المسائل مراجع، انتخاب شده است.