کد خبر 215026
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۵

معاون وزیر راه با اشاره به رشد ۲۰ درصدی نرخ بلیت اتوبوس بین‌شهری، به نحوه محاسبه قیمت‌های جدید بر حسب نفرکیلومتر و تن‌کیلومتر اشاره کرد و گفت: شرکت‌ها می‌توانند برای جذب مشتری بیشتر افزایش قیمت کمتری را در نرخ‌های خود اعمال کنند.

به گزارش مشرق، شهریار افندی‌زاده در گفت‌وگو با فارس درباره افزایش 20 درصدی قیمت بلیت اتوبوس بین‌شهری، اظهار داشت: با در نظر گرفتن نرخ تورم سالیانه، امسال نیز تلاش شد قیمت‌های بلیت اتوبوس، مینی‌بوس و سواری کرایه، با توجه به نظریات شرکت‌های مسافری و حمایت از مصرف کننده و مردم، افزایش یابد.

وی ادامه داد: پس از افزایش 20 درصدی قیمت بلیت اتوبوس برای ایام نوروز در راستای جبران زیان تردد‌های یکسر خالی ناوگان دوباره از 16 فروردین‌ماه، قیمت‌های به ارقام قبل از نوروز بازگشتند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اما با توجه به افزایش قیمت لاستیک، روغن، قطعات یدکی و دستمزد کارکنان شرکت‌‌های تعاونی باری و مسافری در سال 92، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جلساتی را با اصناف و تشکل‌های حمل و نقلی مرتبط درباره واقعی‌تر شدن نرخ‌ها برگزار کرد.

افندی‌زاده تصریح کرد: در راستای حفظ کیفیت خدمات شرکت‌های حمل و نقلی،  افزایش ایمنی سیر و کاهش هزینه شرکت‌‌‌ها در تورم فعلی، با هماهنگی مراجع مرتبط، افزایش نرخ‌ بلیت انواع ناوگان عمومی بین‌شهری جاده‌ای با رشد حداکثر 20 درصد مصوب شد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: هر استان متناسب با میزان تقاضای سفر این نرخ‌ها را به عنوان حداکثر قیمت مجاز در نظر می‌گیرد اما شرکت‌ها‌ می توانند در راستای جذب مسافر بیشتر افزایش قیمتی کمتر از 20 درصد در نرخ‌های بلیت خود اعمال کنند و در شرایط رقابتی در اختیار شر‌کت‌های تعاونی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد:اعمال  نرخ‌ها بین شرکت‌های حمل و نقلی تا حداکثر 20 درصد کاملاً توافقی است و دولت در راستای حمایت از مصرف‌کننده و مسافر بر قیمت‌ها نظارت دارد.

افندی‌زاده تصریح کرد: این افزایش 20 درصدی نرخ بلیت، حداکثر قیمت است و شرکت‌ها می‌توانند برای رقابت سالم، قیمت‌ها را کمتر افزایش دهند تا مسافران بیشتری را در زمانی که اوج سفر نیست، جذب کنند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با قدردانی از شرکت‌های حمل و نقلی برای ارائه خدمات مناسب در ایام نوروز، اضافه کرد: مسافران می‌توانند هرگونه برخورد نامناسبی که از شرکت‌های حمل و نقلی مشاهده کردند و اگر ‌انتقاد و پیشنهادی دارند از طریق سامانه 3000143 یا با مراجعه حضوری به نمایندگی ادارات کل حمل و نقل و پایانه‌ها در پایانه‌ها، با ما در ارتباط باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینک هدر بخش حمل کالا توسط کامیون نیز نرخ‌های حمل کاملاً توافقی است، افزود: در این بخش، افزایش حداکثر 18 درصدی نرخ حمل را ملاک قرار دادیم؛ این افزایش متناسب با ارائه خدمات، نوع کامیون، نوع محموله، فاصله مسیر، تناژ بار، میزان سختی مسیر، میزان خدمات در پایانه‌های بار، زمانی که کامیون برای بارگیری صرف می‌کند و از این قبیل، محاسبه شده است.

افندی‌زاده تصریح کرد: ادارات کل حمل و نقل و پایانه استان‌ها با هماهنگی‌ که در استان‌ها انجام می‌دهند و متناسب با مؤلفه‌های مذکور، افزایش حداکثر 18 درصدی را در نرخ‌های حمل کالا توسط کامیون اعمال می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: دولت تلاش می‌کند با نظارت بر قیمت‌ها، نرخ‌ها را کنترل کند، آسایش مسافران تأمین شود و شرکت‌های حمل و نقلی نیز دچار ضرر و زیان نشوند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: شرکت‌های حمل و نقل کالا سال گذشته بیش از 600 میلیون تن جابه‌جایی کالا با بارنامه انجام دادند.