وی اضافه کرد: سامانه فروش نوین بلیت قطار با عنوان «سامانه ملی فروش بلیت قطارهای مسافری» راهاندازی شد تا شرکتهای خصوصی با استقبال بیشتر مسافر و مدیریت فروش بهتر، بلیت قطارهای خود را بفروشند.
مدیر تنظیم تعرفه و نظارت بر بازار راهآهن ادامه داد: در واقع این سامانه فروش موجب میشود شرکتها بلیت خود را مستقل بفروشند، درآمد حاصله را خودشان کسب کنند و استقلال مالی و مدیریتی بیشتری نسبت به گذشته کسب کنند.
کاظمیمنش تصریح کرد: در این سیستم فروش مدیریت سهمیه توسط شرکتها انجام و عملیات فروش پیگیری میشود ضمن آنکه شرکتها پول بلیت قطارهای خود را به صورت مستقیم از آژانسها دریافت کرده و سهمی را که مربوط به دولت است، پرداخت میکنند.
وی توضیح داد: در حال حاضر دو سامانه فروش بلیت قطار به صورت مجزا فعال هستند که شامل سامانه فروش بلیت قطار شرکت حمل و نقل ریلی رجاء (http://www.raja.ir) و سیستم نوین فروش بلیت قطار مسافری (http://10.30.109.100) است؛ سامانه فروش جامع راهاهن فعلاً فروش اینترنتی ندارد و اینترانتی است.
مدیر تنظیم تعرفه و نظارت بر بازار راهآهن اضافه کرد: 10 شرکت حمل و نقل ریلی مالک قطارهای مسافری بلیت خود را از طریق سیستم جامع فروش بلیت راهآهن به فروش میرساند که شامل 40 درصد بلیتها است و شرکت رجاء خود مستقل بلیتهای خود را مجزا به فروش میرساند.
وی درباره اینترنتی شدن خرید بلیت از «سامانه جامع فروش بلیت راهآهن» و دسترسی مردم به این سامانه فروش از طریق اینترنت، تصریح کرد: مراحل تست نهایی و پروتکل با بانک و حسابهای نهایی این سیستم در حال انجام است؛ این سامانه اینترنتی کاملاً آماده است و هماکنون در حال تست نهایی هستیم تا آن را در اوایل تیرماه راهاندازی کنیم.
سیستم فروش بلیت قطارهای رجاء نیز به زودی به این سیستم نوین افزوده خواهد شد.
بنا به گفته مسئولان راهاندازی این سامانه نوین فروش بلیت، نظارت دقیق راهآهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان حاکمیت بر این سیستم را به دنبال دارد ضمن آنکه، آسایش مسافران، افزایش ضریب اشغال صندلیها و جلوگیری از بروز بیعدالتی در توزیع بلیت قطارهای مسافری، از مزایای آن است؛ سیستم جامع برنامهریزی و نظارت برفروش بلیت زمینه فروش بلیت هر شرکت به شکل مستقل را فراهم میکند.