کد خبر 225673
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۷

مشاور انجمن خودروسازان ایران با بیان این‌که هم‌اکنون تنها 30 درصد خودروها با استاندارد یورو 4 تولید می‌شوند، تاکید کرد: در صورت توقف شماره‌گذاری خودروهای یورو 2 مسوولان مربوطه باید پاسخگوی نیاز بازار و افزایش قیمت‌ها باشند.

به گزارش مشرق، داوود میرخانی رشتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست برخلاف مصوبه اصلی دولت و در شرایطی که هنوز سوخت یورو 4 به طور سراسری در کشور توزیع نشده بر تولید خودروهای یورو 4 اصرار دارند.

وی با بیان این‌که در مصوبه‌ اصلی دولت در این زمینه در سال 89 قید شده بود که وزارت نفت باید توزیع سراسری سوخت یورو 4 را از ابتدای فروردین ‌ماه سال 90 آغاز کرده و شش ماه پس از آن تولید خودروهای یورو 4 آغاز شود، خاطرنشان کرد: دلیل این مصوبه آن بود که در صورت استفاده خودروهای یورو 4 از سوخت یورو 2، موتور خودرو و کاتالیست آن دچار مشکل خواهد شد.

مشاور انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: در این شرایط طرحی در هیات دولت در دست بررسی است تا با توجه به عدم توزیع سراسری سوخت یورو 4، مهلت جدیدی به خودروسازان برای ارتقاء استاندارد آلایندگی محصولاتشان داده شود.

وی درباره‌ احتمال توقف شماره‌گذاری خودروهای یورو 2 از روز جاری، اظهار کرد: هم‌اکنون خودروهای پرتیراژی چون پراید، پژو 405، پژو پارس و سمند با استاندارد آلایندگی یورو 2 تولید می‌شوند به‌گونه‌ای که تیراژ خودروهای یورو 4 در حال تولید حداکثر 30 درصد کل خودروها است.

میرخانی رشتی ادامه داد: البته در این خودروها نیز اقدامات لازم برای ارتقاء به یورو 4 در حال انجام بوده و نمونه برخی از آنها نیز تولید شده است با این حال عدم توزیع سراسری سوخت یورو 4 اجازه ارتقاء استاندارد آلایندگی تمام خودروها را نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: بنابراین در صورت توقف شماره‌گذاری خودروهای یورو 2، مسوولان مربوطه باید پاسخگوی توقف خطوط تولید خودروسازان و تاثیرات قطع شماره‌گذاری 70 درصد خودروهای تولیدی بر تقاضای بازار و افزایش شدید قیمت‌ها باشند.