کد خبر 230621
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰

رئیس هماهنگی و کنترل تولید شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه هم اکنون استانداردترین بنزین جهان در ایران تولید می شود، ویژگی‌های زیست محیطی نسل جدید بنزین‌های تولید شده در کشور را تشریح کرد و گفت: هم اکنون میزان ترکیبات آروماتیکی و حلقوی بنزین ایران به کمترین میزان ممکن مطابق با استانداردهای اتحادیه اروپا کاهش یافته است.

به گزارش مشرق، سیدعلی مومنی امروز در گفتگو با مهر در واکنش به اظهارات مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مبنی بر سرطان‌زا بودن بنزین تولید و عرضه شده در ایران، گفت: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران یکی از با کیفیت ترین بنزین را در بین کل کشورهای منطقه خاورمیانه و حتی جهان تولید می‌کند.

رئیس هماهنگی و کنترل تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه هم اکنون بنزین تولید و عرضه شده در جایگاه‌های سوخت کل کشور دارای پائین ترین میزان ترکیبات آروماتیکی، حلقوی و حتی بنزن است، تصریح کرد: چند سال قبل بنزین با اکتان 87 و 95 تحت عنوان بنزین معمولی و سوپر در جایگاه‌ها عرضه می شد اما با بهره‌برداری از پیشرفته ترین مجتمع‌های بنزین‌سازی در پالایشگاه‌های نفت، هم اکنون کیفیت و استاندارد بنزین ایران معادل استاندارد یورو 4 و 5 اتحادیه اروپا است.

این مقام مسئول با بیان اینکه مطابق با استانداردهای تعریف شده بنزین یورو 4 و 5 اتحادیه اروپا میزان ترکیبات حلقوی، آروماتیکی و بنزن به حداقل کاهش یافته است، اظهار داشت: در ایران هم درصد و میزان این ترکیبات مطابق با استانداردهای روز جهان و اتحادیه اروپا کاهش یافته است.

وی با یادآوری اینکه در شرایط فعلی با آغاز عرضه بنزین با استاندارد یورو 4 اتحادیه اروپا در تهران و برخی از کلانشهرهای کشور حتی میزان عدد اکتان ارتقا یافته است، بیان کرد: هم اکنون بنزین با استاندارد یورو چهار با اکتان بالای 90 جایگزین بنزین معمولی با اکتان 87 شده است.

نگران آلایندگی هستید حمل و نقل عمومی را توسعه دهید

مومنی با اعلام اینکه ارتقای عدد اکتان و کاهش ترکیبات حلقوی و آروماتیک‌ها منجر به کاهش آلایندگی‌های بنزین عرضه شده در کشور شده است، تاکید کرد: اما احتراق بنزین به عنوان یک فرآورده نفتی و هیدروکربوری همواره آلایندگی را ایجاد می‌کند و مسئولان به جای انتقاد از استاندارد بنزین تولید داخل باید با فرهنگ سازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی زمینه مدیریت مصرف این فرآورده نفتی را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه احتراق بنزین در ایران و حتی قلب اروپا هم آلایندگی ایجاد می‌کند، تبیین کرد: اما سیاست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به حداقل رساندن میزان آلایندگی‌ها با کاهش درصد بنزن، سایر ترکیبات آروماتیکی و گوگرد بوده است.

رئیس هماهنگی و کنترل تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های با یادآوری اینکه هم اکنون امکان آزمایش و ارزیابی مشخصات بنزین در تمامی جایگاه‌های سوخت وجود دارد، اعلام کرد: با این وجود شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در تمامی زنجیره تولید، انتقال و عرضه کیفیت بنزین را به صورت دائم و مستمر آزمایش می‌کند تا در تمامی این زنجیره مشکلی از بابت کیفیت بنزین تولید داخلی وجود نداشته باشد.

صف خودروهای لوکس برای خرید بنزین ایرانی

این مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون تمامی خودروهای لوکس وارداتی حتی با مدل 2013 میلادی هم بنزین تولید داخلی را به راحتی مصرف می کنند، گفت: با این وجود در طول چند سال اخیر حتی یک گزارش مبنی بر مشکلات فنی در خودروهای لوکس وارداتی بابت مصرف بنزین ایرانی ارائه نشده است.

مومنی با اشاره به سرمایه گذاری 12 تا 13 میلیارد دلاری شرکت ملی پالایش و پخش نفتی برای اجرای طرح‌های بهینه‌سازی، بهبود کیفیت تولید بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه‌ها، تصریح کرد: هدف از صرف این سرمایه گذاری‌های کلان صرفا دستیابی به اهداف کلان زیست محیطی بوده تا مردم کشور بنزین را با بالاترین استاندارد روز جهان مصرف کنند.

وی به مسئولان شرکت کنترل کیفیت هوای تهران پیشنهاد کرد سفری به برخی از کشورهای همسایه همچون ترکمنستان و قزاقستان داشته باشند، خاطرنشان کرد: در این کشورهای نفت و گازخیز هنوز بنزین با اکتان 80 توزیع می‌شود اما در ایران با وجود افزایش عدد اکتان به بالای 90 بازهم سرمایه‌گذاری‌های کلان برای ارتقای بیشتر کیفیت بنزین تولیدی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

توضیح درباره استاندارد بنزین پتروشیمی‌ها

مومنی در پاسخ به این سوال که عنوان می شود بنزین وارداتی از پتروشیمی‌ها به شدت آلاینده و سرطان‌زا است، توضیح داد: اولا بنزین خامی که پتروشیمی‌ها تولید می‌شود در پالایشگاه‌های نفت بهبود کیفیت می‌شود به طوری‌که میزان بنزن، آروماتیک‌ها و سایر ترکیبات حلقوی معادل استاندارد ملی و اتحادیه اروپا کاهش می‌یابد.

رئیس هماهنگی و کنترل تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه حتی چند سال قبل هم که ایران واردکننده بنزین بود، استاندارد و کیفیت این بنزین ابتدا ارتقا و سپس توزیع می شد، بیان کرد: اگر قرار بود که بنزین خام تولید شده در پتروشیمی‌ها مستقیما وارد بازار مصرف شود که دیگر این بنزین به پالایشگاه‌های نفت منتقل نمی شد.