کد خبر 233645
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۴

هواپیمای فوکر ۱۰۰ شرکت ‌آسمان که چندین بار در فرودگاه بین‌المللی تبریز از باند خارج شد و آسیب‌های فراوانی دید، به یک رستوران در تبریز فروخته شد تا شاهد شکل گیری یکی از نخستین هواپیمای تغییر کاربری داده شده در ایران باشیم؛ رخدادی که به نظر می‌رسد باید خیلی پیش از این آغاز ‌و تلاش برای تیک‌آف هواپیما به هر قیمتی از روی باندهای ایران از سال‌ها پیش اجرایی می‌شد.

به گزارش مشرق به نقل از تابناک، وقتی در درون شهر تبریز گشتی بزنید و اندکی در محیط پیرامون‌ تأمل کنید، یکی از شگفتی‌هایی که خواهید دید، پارک یک هواپیمای غول‌پیکر در هواپیمای یک مجموعه ویلایی است؛ مجموعه‌ای که باند مسافربری ندارد تا تصور کنید با «جان تراولتا»‌ی تبریزی‌ها طرف هستیم، بنابراین تعجب و حیرت از قرار گرفتن یک غول سفید در خانه‌ای در تبریز ر‌هایتان نخواهد کرد؛ اتفاقی که برای خبرنگار «تابناک» نیز رخ داد و با حضور در این شهر پیگیر این اتفاق شگرف شد.

منابع و مردم محلی درباره این هواپیما به خبرنگار «تابناک» گفتند، این هواپیما دچار سانحه شده و سپس به واسطه آن که هزینه بازسازی و بازگرداندنش به روی باند بالا بوده، ترجیح داده شده به عمر این پرنده غول پیکر پایان داده شود و به همین دلیل بدنه هواپیما پس از خروج تجیهزاتش، به یک کافی شاپ فروخته شده است. با بررسی این فوکر ۱۰۰ مشخص شد که این هواپیمای ۲۴ تنی از مواد گوناگونی تشکیل شده، ولی اصلی‌ترین مواد مصرفی، آلیاژ «آلومینیوم لیتیوم» است که نزدیک شش تن از وزن هواپیما را تشکیل می‌دهد و اگر بر این اساس فروخته شده باشد، نزدیک چهل تا صد میلیون تومان برای بدنه این هواپیما می‌توان قیمت گذاری کرد.

البته مشخص نیست این هواپیما به این شکل فروخته شده تا وزن ۲۴ تنی هواپیما در زمان فروش در نظر گرفته شده و قیمت این هواپیما چندصدمیلیون تومان توافق شده و یا اساساً فرمول وزنی در نظر گرفته نشده و یک عدد توافقی سوای وزن و کیفیت ماجرا برای فروش این هواپیمای خارج از رده در نظر گرفته شده؛ اما به هر صورت این هواپیما به هر قیمتی برای تغییر وضعیت به رستوران فروخته شده باشد، می‌توان با بازسازی‌اش به خصوص در داخل، به آنچنان رستورانی جذابی تبدیلش کرد که به عنوان نخستین رستوران هواپیمایی با چنین ابعادی در ایران، جزو جاذبه‌های توریستی تبریز شود.



در آغاز گمان می‌رفت این هواپیما،‌‌ همان هواپیمای سقوط کرده در سانحه ارومیه است و ‌از ارومیه به تبریز آورده شده که باعث تأثر شد، زیرا به هر صورت می‌توانست نشانه مرگ عده‌ای از هم‌وطنانمان باشد؛ اما ‌تکه تکه نبودن هواپیما و همچنین بررسی‌های بعدی که نشان داد هواپیمای سقوط کرده، در ارومیه یک بوئینگ ۷۲۷ بوده، مشخص نمود این هواپیما قربانی یک حادثه دیگر است.

مطابق با برنامه پرواز‌های فرودگاه بین‌المللی تبریز، این پرواز مربوط به شرکت آسمان به شماره ۷۷۳ و نوع هواپیما ۱۰۰ F بود که نزدیک ساعت ۲۰ پنجشنبه شب فرودگاه مهرآباد را به سمت فرودگاه تبریز ترک کرده بود، نزدیک ساعت ۲۲ پنجشنبه‌ چهارم شهریور ماه ۱۳۸۹ پس از نشستن ‌روی باند فرودگاه تبریز، به دلیل لغزندگی باند در شرایط بارانیِ روز وقوع حادثه و عدم قدرت عمل ترمزهای هواپیما برای کنترل وضعیت، هواپیما از باند منحرف و به داخل کانال حاشیه‌ باند سقوط کرد. این حادثه هرچند کشته‌ای نداشت و تنها دو تن مصدوم را در پی داشت، پایان دوران پرواز این هواپیما بود و آغازی بر روند تغییر وضعیت این فوکر ۱۰۰ محسوب می‌شد.

منابع محلی نیز در این باره گفتند که این فوکر ۱۰۰ در تاریخ ۱۹۹۴ میلادی ساخته شده و در خدمت ناوگان هوایی کره بوده و پس از آن هواپیمایی آسمان خریداری کرده و پس از حادثه مورد اشاره، به علت عمل نکردن ترمز و سر خوردن در باند به علت بارندگی به داخل کانالی افتاده و از ناحیه دماغه ‌آسیب دیده بود و پس از خریداری توسط یک شخص و توسط متخصصان بومی با باز کردن بال‌ها، دم و موتور‌ها و سایر قطعات به فضای سبز استخر پرتور یکی از تالارهای پذیرایی تبریز انتقال داده شده و هم اکنون بال‌ها و دم سوار شده و قابل مشاهده بوده و قرار است‌ به عنوان رستوران هوایی از آن ‌استفاده کنند.

اتفاقی که در تبریز رخ داده، یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که در دیگر کشور‌ها روی می‌دهد؛ اما به واسطه محدودیت‌های کشورمان برای واردات هواپیمای با عمر کم، به جز یک مورد که سال‌ها پیش رخ داده، تاکنون عملیاتی نشده بود اما این اتفاق می‌تواند آغازی بر ایجاد ده‌ها رستوران غول پیکر با بدنه هواپیماهای مستهلک در کشور باشیم؛ هواپیماهایی که در کشورمان بار‌ها حکم تابوت پرنده را داشته و کشورمان را دارای پرحادثه‌ترین خطوط هوایی نموده و امید این که اقدام آسمان، توسط سایر شرکت‌های هواپیمایی داخلی نیز پیگیری شود و ارزش جان مسافران هواپیمایی اولویت نخست باشد.