همه این شبکه ها زیر نظر صدا و سیمای جمهوری اسلامی...

گروه ضیافت مشرق - از سال 72 تا امروز در شب‌های ماه مبارک رمضان شاهد پخش تعداد زیادی سریال تحت عنوان "کارهای مناسبتی"  آن هم به‌صورت فشرده و پیاپی از آنتن صدا وسیما هستیم. برخی معتقدند به علت اینکه پخش سریال‌ها با ساعات عبادت شبانه و تلاوت قرآن و حضور مردم در مساجد تلاقی پیدا می‌کند باعث می‌شود مردم جذب سریال شوند. برخی هم بر این باورند که رسالت صدا و سیما و برخی مسایل اقتضا می‌کند تا این سریال‌ها حتی در ماه مبارک رمضان پخش شود.

این بار به سراغ فرهاد توحیدی، رئيس هيات مديره خانه سينما و از یکی از فعالان فرهنگی  کشور رفتیم تا نظر وی را در مورد این سریال‌ها جویا شویم.

وی در این‌باره به خبرنگار مشرق گفت: سفره افطار ماه مبارک رمضان خانواده ها را دور هم جمع می کند. این در کنار هم بودن ها در شهرهای بزرگ همیشه پیش نمی آید. رسانه ها در این ایام باید فرصت را مغتنم بشمارند و از این فرصت به نفع آرمان ها و ایده های فرهنگی استفاده کند. اصلا کار رسانه همین است. 

این فعال سینمایی به طور کلی من فکر می کنم تدارک سریال های مناسبتی در این ماه کار پسندیده ای است. نه تنها برای ماه رمضان بلکه برای تمام مناسبت های سال می توان از ایده سریال های مناسبتی استفاده کرد. 

وی در خصوص تعدد سریال های صداوسیما نیز متذکر شد: مخالف هستم که این کار به حد اشباع برسد. زیاده روی هر چیزی را به ضد خودش تبدیل می کند. یعنی اگر شما لذیذترین غذا ها را سر سفره داشته باشید  اما در تناول آن زیاده روی کنید، دیگر بعد از آن میلی به خوردن آن غذا پیدا نمی کنید و از آن متنفر می شوید.

فرهادی افزود: در مورد سریال های ماه رمضان هم باید اندازه نگه دارند و حواسشان باشد که هیچ رقابتی میان آنها نیست. چون همه این شبکه ها زیر نظر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران هستند و اگر شبکه های خصوصی بودند شاید این رقابت معنا پیدا می کرد. 

رئيس هيات مديره خانه سينما در پایان گفت: من دلیل این همه سرمایه گذاری های سنگین برای ساخت سریال های مناسبتی را نمی فهمم. تعدادشان خیلی زیاد است و  یکی یا دوتا کافی و مغتنم است. به جای صرف این همه هزینه بهتر است روی تعداد کمتری سرمایه گذاری کرد و کارهای سنگین و قابل قبول ساخت. به هر حال کیفیت که یک امر اتفاقی نیست و موضوعی است که در راس امور قرار می گیرد.