کد خبر 23675
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۱

مديرعامل شرکت متروي تهران با بيان اينکه تاکنون دولت در مقابل پرداخت دو ميليارد دلار به مترو سکوت کرده است، اظهار داشت: متاسفانه کمتر از 3 ماه تا ابطال اين قانون فرصت باقي است و دولت پرداخت آن را به تعويق انداخته است.

به گزارش مشرق، محسن هاشمي در گفت‌وگو با دادنا درباره پيگيري عدم پرداخت 2 ميليارد دلار از سوي دولت به توسعه متروي تهران که پيشتر به تصويب مجلس نيز رسيده بود، اعلام کرد: شرکت مترو تهران عدم اجراي اين قانون را که منجر به متوقف ماندن توسعه مترو شده است را به‌طور مفصل پيگيري کرده است.

وي تاکيد کرد: نمايندگان مجلس اين قانون را تصويب کردند و در حال حاضر هم پيگير موضوع هستند و ما اميدواريم تا پايان سال اين مشکل حل شود.

مديرعامل شرکت متروي تهران اضافه کرد: البته مجلس بايد مدعي اقدامات دولت شود که چرا قانون را رعايت نمي‌کند و بودجه مترو را پرداخت نمي‌کند. پيگيري اين مشکل از طريق ديوان محاسبات کشور و قوه قضائيه در پروسه زماني طولاني صورت مي‌گيرد و با ادامه اين روند برنامه‌هاي توسعه مترو اجرا نمي‌شود.

هاشمي در ادامه با اشاره به اجراي قانون هدفمند کردن يارانه‌ها و تاثير آن بر افزايش مسافران مترو، گفت: با اجراي اين قانون مسافران مترو افزايش چشمگيري داشته است، بنابراين عدم پرداخت بودجه، منجر به اجرا نشدن برنامه‌هاي مترو مي‌شود.

وي در ادامه درباره برآورد هزينه‌هاي مترو با اجراي هدفمند کردن يارانه‌ها خاطرنشان کرد: اين قانون در ساخت و بهره‌برداري مترو اثرگذار است. ضمن اينکه هنوز يک ماه از اجراي آن نگذشته است و نمي‌توان گفت برآورد هزينه چگونه خواهد بود اما پيش‌بيني مي‌کنيم با اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها، هزينه‌هاي مترو 20 تا 30 درصد افزايش يابد.

مديرعامل شرکت متروي تهران در ادامه گفت: دولت با اجراي قانون هدفمند کردن يارانه‌هاف تعرفه‌اي براي کمک به مترو پيشنهاد نکرده است.

افزايش 5 برابري هزينه برق مترو

هاشمي همچنين از افزايش 5 برابري هزينه برق متروي تهران همزمان با آغاز هدفمند کردن يارانه‌ها خبر داد و گفت: به‌طور قطع دولت بايد تعرفه‌اي ويژه براي متروي تهران براي پرداخت هزينه برق اختصاص دهد. البته اگر هم دولت کمکي از اين بابت به متروي تهران نکند، شهرداري تهران مسئوليت آن را برعهده مي‌گيرد اما تمامي اين مطالبات را از دولت خواهيم خواست.

وي تاکيد کرد: مترو تهران به‌طور يارانه‌اي اداره مي‌شود در حالي‌که با اجراي قانون هدفمند کردن يارانه‌ها، قيمت بليط مترو افزايش نيافته است.

مديرعامل شرکت متروي تهران در ادامه افزود: هزينه برق مترو تا 5 برابر افزايش يافته است و اگر دولت و شهرداري براي پرداخت آن کمک نکنند، برق مترو قطع و در نتيجه مترو تعطيل خواهد شد.

هاشمي در ادامه با اشاره به مخالفت شهرداي تهران با افزايش قيمت بليط مترو، تصريح کرد: شهرداري بايد هزينه‌اي را که در قبال عدم افزايش بليط مترو متقبل مي‌شود را از دولت مطالبه کند.

وي در مورد برنامه‌هاي آينده متروي تهران درباره افزايش قيمت بليط با توجه به افزايش هزينه برق مترو خاطرنشان کرد: شرکت متروي تهران قيمت تمام شده بليط مترو را تا پايان سال به شوراي شهر تهران ارائه کرده تا بر اساس بودجه شهرداري تصميمات لازم اتخاذ شود.