خزاعی در توضیح وضعیت طالبانی گفت: وضع جسمانی وی اکنون بر اساس گزارشهای پزشکی که به دست ما میرسد خیلی بهتر از سه ماه پیش است. من در بهار گذشته برای ملاقات با وی به بیمارستان رفتم ولی به دلیل قرار داشتن او در بخش مراقبتهای ویژه مستقیما" نتوانستم او را ببینم. ایشان دچار سکته در بخش مرکزی مغز شده و این مسئله موجب نرسیدن خون به همه بخشهای مغز وی شده بود ولی این مرحله سپری شده و او اکنون حرکت میکند و می تواند سرپا بایستد و سخن گفتن را نیز آغاز کرده است.
کردپرس نیز نوشت: وی در مورد موقعیت کردها در معادله کنونی عراق گفت: منطقه کردستان بخش مهمی از عراق به شمار میرود و روابط ما با این منطقه روابطی ابدی است. کردها شرکای اصلی ما هستند و از حقوق مساوی با ما برخوردارند. آنها در جهاد علیه دیکتاتورها در کنار ما بودند و هم ما و هم آنها دارای وظایفی در کشور هستیم و قانون اساسی حلال هرگونه اختلافاتی بین ما است. روابط ما با کردها بر اساس تفاهم استوار است و اختلافات هرگز نمیتواند پیوند دوستی میان ما را از بین ببرد و آنها هم همین احساس را نسبت به ما دارند. ما درخصوص همزیستی مسالمتآمیز اجماع داریم و آنچه بین ما روی میدهد به بخشی از مشکلات اداره کشور مربوط میشود.
معاون طالبانی در خصوص نحوه اداره عراق در غیاب طالبانی گفت: آقای رئیس جمهور دارای شخصیتی متوازن و مثبت در روابط خود با همگان است و نقش مهمی را در ایجاد وحدت میان همه و زدودن مشکلات ایفاء میکرد اما غیبت او خللی قانونی بوجود نیاورده است زیرا در ماده 75 قانون اساسی عراق گفته شده معاون وی از همه اختیارات رئیس جمهور برخوردار است و من در اینجا از این اختیارات با همه جزئیات آن استفاده میکنم.
معاون رئیس جمهور عراق درباره سطح کنونی اختلافات اربیل و بغداد افزود: این بحران با گفتوگو و تفاهم مثبت و سازنده که مورد رضای طرفین باشد، حل خواهد شد. دیدارهای متقابل اخیر بین نخست وزیر عراق و رئیس منطقه کردستان نیز منجر به ذوبشدن یخهای روابط میان طرفین شده است.
خزاعی در مورد تدوین پیشنویس جدید قانون نفت و گاز عراق گفت: طرح قانونی نفت و گاز اکنون نیز وجود دارد و ما نیازی به تهیه پیشنویس جدیدی که بحرانساز باشد نمیبینیم. گفتوگوها بین دولت مرکزی و حکومت کردستان برای دستیابی به توافق در خصوص بندهای این طرح همچنان ادامه دارد.
وی درباره آینده ماده 140 عراق گفت: دولت فدرال کمیسیونهایی برای بررسی و اجرای بندهای این ماده تشکیل داده و بودجهای نیز برای آن در نظر گرفته است، ولی این یک موضوع پیچیده است و دو عامل مهم برای اجرای این ماده وجود دارند که شامل عامل سیاسی است که عناصر این عامل یعنی اراده وجود دارد و عامل دوم عامل فنی است به این معنا که ما مسئول ایجاد یک پیوند اجتماعی منصفانه هستیم که دوستی را بین اقلیتهایی که از دیرباز در مناطق مورد مناقشه زندگی میکردند، گسترش دهد تا آنچه را که کمیسیونهای مشترک در مورد آنها به توافق می رسند، بپذیرند.
خزاعی درباره احتمال دخالت نظامیان در اداره عراق گفت: هیچگونه «طبقه نظامی» در کشور تشکیل نشده و چنین طبقهای نیز وجود ندارد. فرمانده ارتش و نیروهای امنیتی بر امور سیاسی و امکانات کشور سلطه ندارند و خواستههای خود را بر هیچ یک از قوای موجود درکشور تحمیل نمیکنند. سیاستمداران عراقی اکنون مسئول اداره امور کشور و رسیدگی به پروندهها از جمله پرونده امنیتی هستند و بین آنها و نظامیان هماهنگی وجود دار.
معاون رئیس جمهور عراق درباره آینده بحران امنیت در عراق گفت: عوامل زیادی و در راس آنها بحران سیاسی در عراق موجب بروز بحرانهای اقتصادی و اجتماعی و غیره شده است. در اینجا مسئله مهمی که همه نباید از آن غافل باشند این است که عراق پس از ماه آوریل سال 2003 ارتش در اختیار نداشت و زمان واقعی تشکیل ارتش و نیروهای امنیتی عراق پس از خروج نیروهای آمریکایی بود و در این مدت این ارتش برای مقابله با چالشهای بزرگ و مبارزه با ترویسم و القاعده و حزب بعث سازماندهی شد.
خزاعی درباره چالش امنیتی پس از فرار صدها زندانی از زندانهای ابوغریب و تاجی گفت: القاعده نمیتواند به شکل سابق خود به عراق بازگردد و نمیتواند سیطره سابق خود را بر عراق داشته باشد. البته فعالیتهای خود را در عراق دارد، اما این فعالیتها محدود است. تروریسم اکنون به دشمنان خود در سراسر جهان ضربه میزند. دولت عراق دارای امکاناتی است که با آنها میتواند هر قدر هم مشکلات امنیتی وجود داشته باشد، امنیت را در عراق برقرار کند.
وی درباره عوامل پشتپرده القاعده افزود: آمال سیاسی ابزار کشتار را فراهم میکند و به کشتار تداوم میبخشد.
خزاعی در مورد موضع کشور عراق در برابر تحرکات کردهای سوریه برای تشکیل حکومت خودگردان درمناطق کردنشین گفت: ما در امور داخلی دیگران مداخله نمیکنیم و به دیگران نیز اجازه مداخله نمیدهیم. ما از هرگونه خواست ملتها برای تعیین سرنوشت حمایت میکنیم.حکومت خودگردان کُردهای سوریه ما را نگران نمیکند زیرا ما آنرا امری طبیعی و یکی از راه حلهای مشکلات و بهتر از جنگ میدانیم. در این مدت ادامه جنگ در سوریه، برای ما ثابت شده است که موضع عراق از روز اول بحران در سوریه و راه حلهایی که پیشنهاد کرده، بهترین بوده است. اکنون نیز پس ازاین همه ویرانی و خساراتی که به مردم سوریه وارد شده خواستار بازگشت کشورهای بزرگ از مواضع خود یعنی حمایت از گروههای مسلح در سوریه هستیم. اکنون همه کشورها از موضع ما تبعیت کرده و خواستار حل مسئله سوریه از راههای گفتوگو، برقراری آتش بس، جلوگیری از مسلح کردن گروههای معارض، تشکیل حکومت انتقالی تا رسیدن زمان برگزاری انتخابات مثل آنچه در عراق و یمن روی داده است، هستند.
وی پیرامون امکان ارسال سلاح از طریق عراق به سوریه و حمایت از نظام این کشور گفت: ما هرگز نخواهیم پذیرفت که عراق به گذرگاهی برای ارسال سلاح برای هیچ طرفی از طرفهای جنگ در سوریه تبدیل شود. ولی افراد مسلحی که در سوریه میجنگند دو گروه هستند: گروه اول جنگجویان عضو گروههای مسلح وابسته به القاعده که به گروههای تروریستی پیوسته و تحت عنوان تیپ دولت اسلامی عراق و شام که از چندی پیش موجودیت آنرا اعلام کردهاند درسوریه میجنگند. اما گروه دوم شهروندان مهاجر و رانده شده عراقی مقیم سوریه و دیگران هستند که بدون هیچگونه کمکی از جانب دولت عراق به جنگجویان پیوسته و از مراقد شیعه در سوریه محافظت میکنند. این افراد از طریق کشور سوم وارد سوریه شدهاند، زیرا هیچکس حق ندارد از سفر عراقیها به هر کشوری که میخواهند جلوگیری کند، همچنین نمیتوان اهداف و مقاصد افراد از سفر به خارج را پیشبینی کرد.