اخیراً نطقی در صحن مجلس شورای اسلامی داشتید که مورد اقبال نمایندگان قرار گرفت که به هزینههای بینالمللی فتنه 88 اشاره داشت، علت آن نطق که با احسنت، احسنت گفتن برخی نمایندگان همراه شد چه بود؟
بسم الله الرحمن الرحیم، با عرض تشکر، معمولاً در جوامع حوادثی رخ میدهد که اگر تحلیل واقعی و دقیق از آن وجود نداشته باشد، هم امکان تکرار و هم امکان انحراف اذهان عمومی توسط ذینفعان آن حادثه وجود خواهد داشت و این قطعاً به ضرر مردم و منافع ملی است. خواص یعنی افراد صاحب فهم این وظیفه را به عهده دارند که با درک درست از وقایع نه تنها تحت تاثیر القائات ذینفعان قرار نگیرند بلکه بتوانند عامه مردم را هم هدایت نمایند.
در چهار سال گذشته مقام معظم رهبری چندین بار درباره خواص صحبت فرمودند. حتی در مراسم حکم تنفیذ ریاست جمهوری سال 88 عملکرد برخی خواص را در جریان فتنه مردود اعلام کردند. ایشان خواص را به دو دسته تقسیم میکنند . خواصی که راه حق میروند و خواصی که در جبهه باطل تلاش میکنند. خواص راه حق هم خود به دو دسته تقسیم میشوند. خواصی که به دنبال دنیا رفتند یعنی پول، خانه، شهوت، مقام، شهرت، مسئولیت و مابقی ترس از منفور شدن. اگر نمایندگان را جو خواص جامعه بدانیم که بواقع به جز حقیر بنده همکارانمان همینطور هستند، بایستی درک درست و واقعی از حوادث داشته تا بتوانند هدایتگر خوبی برای جامعه و قانونگذاری باشند.
مثلاً ببینید در سطح بینالملل حادثه اشغال فلسطین پیش میآید و یک رژیم اشغالگر بر سرکار میآید و هیچ حقوق بینالمللی و انسانی را رعایت نمیکند، اما خواص را در سطح دنیا به گونهای هدایت و مدیریت میکنند تا اطلاعات واقعی از این جنابت به آنها نرسد. هرچه واقعه بزرگتر باشد دورکردن خواص از واقعیت را شدیدتر دنبال مینمایند تا جایی که مثلاً برای پرداختن به هولوکاست قوانینی وضع مینمایند و نخبگان را بر اساس آن دستگیری و محاکمه و زندانی میکنند.
* فکر میکنید، فتنه گران چرا متوجه هزینههای سنگین بینالمللی به نظام نشدند؟
روشن است. این واقعه ذینفعانی دارد. یعنی یک طرف برای عدهای دستاورد و درآمد دارد و قطعاً در مقابل جامعه یا عدهای دیگر هزینه آنها را باید بپردازند. جهل جامعه و پنهان کردن واقعیت می تواند در استمرار سودجویی و احیاناً جلوگیری از خسارت به ذی نفعان موثر باشد و به حیات آنها بستگی دارد و لذا به اشکال مختلف این سیاست را صیانت میکنند و هرچه واقعه بزرگتر باشد، سیاستهای محافظتی و صیانتی در سطوح عالی و گستردگی بیشتر صورت میگیرد.
* تحلیل شما از فتنه 88 چیست؟
باید ملاحظه کنیم که چگونه مشارکت 73% در سال 92 چگونه به ایران عظمت داد؟ و علیرغم شیطنتها و تحریمها و سیاه نمائیها، در سطح جهان نشان داد مردم به استقلال کشور خود پایبند و مقاوم هستند و آن حماسه سیاسی رقم خورد. در سال 88 واقعهای پیش آمد که هزینه زیادی بر نظام و مردم تحمیل کرد. در حالیکه مشارکت 85% مردم در انتخابات ریاست جمهوری ایران به اوج عزت در سطح بین المللی برد. این را همه افرادی که اطلاعات و وقایع بینالمللی را دنبال میکنند، اذعان دارند. حتی سفرای کشورهای اسلامی با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران ضمن تبریک این رویداد که دمکراسی در یک کشور اسلامی را به رخ غریبها میکشید، خوشحالی خود را اعلام می کردند. ولی به تدریج با اتفاقات بعدی و درگیریهای خیابانی، تبریکها تبدیل به سوال و پرس و جو شد و با انجام سناریوهای از جمله ندا آقا سلطان و صحبت یکی از سران فتنه در مورد مسائل خلاف اخلاق در زندانها به یکباره به اعلام تسلیت به سفرا و ابراز تاسف برای آنها تبدیل شد و حتی ارتباطات قبلی هم از دست رفت. قشون کشی در خیابانها طولانی و هر روزی که میگذشت خسارات داخلی و مهمتر از آن بینالمللی برای ما همراه داشت.
* مثلا چه خسارتهایی؟
خسارتهای دو دسته هستند داخلی و در سطح بینالمللی. درگیریهای خیابانی یعنی بی ثباتی سیاسی و بی ثباتی سیاسی منجر به بی ثباتی در اقتصاد و به تبع آن کاهش رشد اقتصادی ناشی از کاهش سرمایهگذاری بلند مدت به دلیل نگرانی از امنیت سرمایه گذاری و کاهش درآمد عمومی دولت ناشی از کاهش رونق کسب و کار، توریست و ... میشود. شما شاهد هستید در ترکیه و مصر عدد و رقمهایی بابت خسارات وارد شده درگیریهای خیابانی اعلام کردند و هرچه قشون کشی بیشتر به طول انجامید، هزینه مربوطه بیشتر میشود.اما نکته مهمتر از آن تغییر در جایگاه کشور در صحنههای بینالمللی است.
* صدماتی که فتنه88 به بیداری اسلامی وارد کرد، چه بود؟
بیداری اسلامی در سطح جهان در حال شکلگیری بود. اگر میتوانستند جمهوی اسلامی ایران را به انزوای سیاسی بکشانند، از امکان الگو شدن انقلاب اسلامی برای مردم کشورهای دیگر جلوگیری نموده و در این صورت میتوانستند با انحراف آنها مجدداً سلطه خود را بر آنها استمرار دهند. در عین حال با انجام این سناریو این امکان را فراهم میکرد تا تحریمهای جدیتر علیه جمهوی اسلامی ایران اعمال نمایند تا به هدف خود یعنی بر اندازی نظامی اسلامی برسند. به همین دلیل سفارت انگلیسی علنی و سرویسهای جاسوسی به این جریان در خفا کمک میکردند.
* برخی مباحث حقوقبشری، هستهای و حتی مواردی چون پولشویی را علت هجمهها به ایران میدانند؟
همه آگاهان سیاسی میدانند که موضوعاتی مثل انرژی هستهای، حقوق بشر یا پولشویی ... بهانههایی بیش نیستند و آنچه مورد هدف آنهاست اصل نظام و بهتر بگویم الگوی اسلامی در ایران است که توانسته بدون اتکال به شرق و غرب اینچنین در حوزههای علم و فنآوری و پیشرفت حرکت کند و منافع استعماری آنها را در منطقه و جهان به خطر اندازد زیرا که حیات آنها به ادامه استعمار و استثمار است.
* آیا فتنه 88 موجب انزوای سیاسی ایران شد؟
برای پاسخ به این سوال به برخی شاخصها میتوان مراجعه کرد. مثلاً تعداد هیات خارجی که به ایران میآیند و بالعکس، تعداد کمیسیونهای مشترک اقتصادی، تعداد ملاقات روسای جمهور، بخصوص در حاشیه مجامع بینالمللی درجه سهولت یا سخت بودن اعمال تحریمهای جدید علیه ایران در سطح بینالملل ، نحوه برخورد با مردم ایران در سایر جوامع، تعداد توریستهای خارجی که وارد ایران میشوند و سایر شاخصها از این قبیل را میتوان اشاره کرد.
*برخی معتقدند، مطرح کردن مقولاتی چون هولوکاست موجب انزوای سیاسی ایران شد؟، نظر شما چیست؟
گفتن این مطالب برای عوام شاید همراه با اقبال باشد ولی واقعیت چیز دیگری است. موضوع هولوکاست در اوایل دولت نهم مطرح شد ولی کاهش رتبه بینالمللی و تشدید تحریمها در دولت دهم پس از فتنه قوت گرفت. تعداد هیأت خارجی و تعداد کمیسیونهای مشترک دولت نهم با دهم و حتی با قبل از آن قابل مقایسه نیست. شما میتوانید مراجعه به اخبار خارجی و آرشیوهای خود داشته باشید و دولت نهم را با دولت دهم و دولتهای قبل مقایسه کنید و با شدت اعمال تحریمها و سایر شاخصهایی که میتواند در این زمینه مقایسه نموده تا بتوان درک صحیح از وقایع را داشت. لذا لازم است جریان فتنه که هزینه سنگینی را بر کشور تحمیل کرد را بر کشور تحمیل کرد را به دقت مورد تحلیل قرار دارد تا حقایق روشن شود.
* چرا برخیها علاقمند به تجزیه و تحلیل فتنه نیستند؟
هزینههای زیادی بر کشور تحمیل شد و نیاز به تجزیه و تحلیل و ریشهیابی دقیق عوامل موثر در این واقعه است. نباید عدهای فضای رسانهای را گونهای مدیریت نمایند که پرداختن به فتنه در ایران گویی بیان هولوکاست در اروپا است. هولوکاست سودجویانی دارد و در مقابل جامعه و مردم مسلمانی هستند که هزینه آن را پرداخت کردهاند. در ایران ذینفعان فتنه چه کسانی بودند؟ در سطح بینالملل چه کسانی بودند؟ آیا امریکا بهره برد یا نه ؟ آیا مردم ما خسارات دیدند و به چه میزان به سوالات زیاد دیگری مطرح است؟ بایستی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد؟
* برخی معتقدند، برخی از عاملان فتنه امروز نقش منجی را به خود گرفته و مدعی انقلابیگری هستند؟ نظرتان در این باره چیست؟
این هم ظلم به نظام است که از ترحم و شفقت و عطوفت اسلامی سوء استفاده میکنند. برخی با دادن آدرس غلط، علل غیر واقعی را به معلولم مورد وثوق همه انتساب میدهند. ممکن است در شرایط 4 سال گذشته عوامل دیگری هم تاثیر گزار بوده که شرایط اقتصادی را به مردم تنگ کرده، من منکر آن نیستم، بلکه چندین مصاحبه و مقاله در این زمینه شخصاً داشتهام . ولی از موضوع فتنه و درگیریهای خیابانی که بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال 88 شروع و متاسفانه تا نزدیک آخر سال ادامه داشت، نبایستی افکار منحرف گردد. راهپیمایی با شکوه و خودجوش مردم در 9 دی 88 که چند ماه پس از شروع خشونتهای خیابانی بود، گویای همین مطلب است.
اگر تحلیل درستی صورت گیر و همه عوامل منظور شوند، کسانی سهم موثرتری در مشکلات بوجود آمده داشتند، امروز نمیتوانند نقش ناجی را بازی کنند هرچند عملکرد آنها در زمان مسئولیتشان نیز قابل نقد و بررسیی است و به راحتی با مرور شاخصهای کلان اقتصادی کشور میتوان درک درستی از عملکرد هر دوره در مقابل سیاه نمایی داشت.
* چگونه میتوان تحلیل واقعیتر از فتنه بدست آورد؟
مقام معظم رهبری در تاریخ 6 مرداد 92 در جمع دانشجویان مجدداً در مورد فتنه بیاناتی داشتند. ایشان دوبار فرمودند "چرا این را فراموش میکنید" پس ابتدا اجازه ندهیم این موضوع براحتی فراموش شود. ثانیاً وظایف خواص و فرهیختگان است که با انجام تحقیقات و برگزاری همایشهای نه تعصبی بلکه علمی به علل و ریشه هاد هزینههای آن بپردازند و اطلاعات دقیقی را به آحاد مردم و تصمیمگیران اداره دهند. مطمئناً در آن نکات درس آموز فراوانی وجود دارد که میتواند در صیانت از ارزشهای انقلاب موثر باشد و در عین حال باعث ادب کسانی باشد؟ نه تنها از مردم عذرخواهی نکردند بلکه برخی آن را برای خود افتخار میدانند شرایط به گونهای است که ترحم دیگر جایز نیست.
* در پایان اگر مطلبی داشته باشید، میشنویم
نبایستی از ترس انگ زدنهای برخی به عنوان افراطی و تندرو و یا ترس از منفور شدن از انجام تکالیف دینی و علمی خود دست برداریم. از خداوند متعال درخواست دارم توفیق شناخت درست و عمل به وظائف به بنده حقیر و همه مسئولین عطا فرماید.