وی با بیان اینکه آموزش پرورش را به خوبی می شناسم و می دانم که در این سالها تلاشهای بسیاری برای بهبود آن انجام شده است، گفت: مهمترین اولویت من و همه ستادهای درون وزارتخانه در رده های اجرایی استانی، منطقه ای و مدارس تلاش برای بازگشایی هر چه بهتر و پرشکوه تر مدارس همزمان با آغاز سال تحصیلی و بهار تعلیم و تربیت است.
فانی افزود: دیدگاه اینجانب آن است که سرمایه انسانی عامل اصلی توسعه پایدار است؛ و وزارت آموزش و پرورش باید به عنوان نهادی شناخته شود که زیرساخت های سرمایه انسانی هر جامعه ای را تامین می کند البته نقش آموزش و پرورش فراتر از یک وزارتخانه است.
به گفته سرپرست وزارت آموزش و پرورش این نهاد ارگانی است که بر تمامی کشور و جامعه سایه می اندازد و به همین دلیل در داخل آموزش و پرورش نقش معلم به عنوان مهمترین رکن تعریف شده است.
وی با بیان اینکه راه توسعه هر کشور از طریق ارتقای سطح کرامت و کارآیی مهارت حرفه ای است، تصریح کرد: به همین دلیل است که باید سطح کرامت و کارآیی مهارتی معلمان را افزایش دهیم تا آنها انگیزه لازم را در شغل خود به دست بیاورند. معلم رکن اصلی است و باید تلاش در جهت افزایش انگیزه به آنها صورت گیرد.
فانی در ادامه صحبت های خود به سیاست های کلی که باید در شرایط فعلی در این وزارتخانه اتخاذ شود اشاره کرد و گفت: ارتقای جایگاه آموزش و پرورش به عنوان محور تحولات و توسعه کشور؛ تا زمانی که آموزش و پرورش یک وزارتخانه در کنار سایر وزارتخانه هاست و یا حتی بعدتر از دیگر وزارتخانه ها باشد تحولی در کشور صورت نمی گیرد.
وی ادامه داد: بهبود مدیریت منابع انسانی آموزش و پرورش از دیگر سیاست های من است چرا که آموزش و پرورش به تنهایی دو سوم کارکنان کشور را تشکیل می دهد بنابراین مدیریت منابع انسانی یک اصل است و باید تلاش کنیم از این سرمایه بزرگ به نحو احسن استفاده شود. من همواره گفته ام آموزش و پرورش سرمایه دار فقیری است چرا که تاکنون نتوانسته از سرمایه انسانی خود به خوبی استفاده کند.
توسعه مشارکت و بهسازی نظام آموزش و پرورش از دیگر سیاست هایی است که فانی به آن اشاره کرد و گفت: در این راستا باید مشارکت مردم ، دانش آموزان، نهادهای غیردولتی و معلمان را در اداره آموزش و پرورش توسعه دهیم. این امر به عنوان یک سیاست باید در دل آموزش و پرورش قرار گیرد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش مسئولت پذیری و پاسخگو بودن این وزارتخانه را در قبال رشد فردی و اجتماعی نسل های آینده و تربیت نیروی انسانی همسو با سند چشم انداز و سایر اسناد بالادستی همچون سند تحول بنیادین به عنوان یکی دیگر از سیاست های خود معرفی کرد.
وی با اشاره به رفع تبعیض و توسعه عدالت آموزشی در سراسر ایران توضیح داد: همه دانش آموزان در همه مناطق کشور اعم از مناطق عشایری، مناطق محروم و همچنین دختران از نعمت تحصیل یکسان برخوردار شوند. توسعه عدالت و رفع تبعیض باید در آموزش و پرورش به عنوان یک اصل مهم پیگیری شود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش آخرین سیاست خود را توسعه و ارتقای برنامه های آموزشی، پرورشی و درسی اعلام کرد و افزود: تربیت دینی دانش آموزان به عنوان یک ایرانی مسلمان در آموزش و پرورش باید اصل قرار بگیرد. ارتقای کیفیت آموزشی و نفی حافظه محوری و تمرکز روی تفکر و تعقل دانش آموز از برنامه های جدی ماست.
فانی ادامه داد: با تصویب سند برنامه درسی ملی راه را باز می کنیم تا همه معلمان مشارکت گسترده ای در تالیف داشته باشند. تحول باید در تالیف و برنامه درسی البته با حفظ اصول و سیاست های کلی نظام دنبال شود.
وی در پایان به ایجاد و توسعه تفکر راهبردی و آینده نگری در آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار داشت: حرکتهای اجرایی در این وزارتخانه بدون توجه به برنامه های استراتژیک محکوم به شکست در این وزارتخانه است باید از حرکتهای شتاب زده و بدون تدبیر در هر شرایطی جلوگیری شود.