کد خبر 244415
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۳

«پایی که جاماند»، «نورالدین، پسر ایران»، «دا»، «لشکر خوبان» و «دختر شینا» پنج کتاب پرفروش سوره مهر در 6 ماهه اول سال 1392 اعلام شدند.

به گزارش گروه فرهنگی مشرق به نقل از خبرآنلاین، پرفروش‌های شش ماه اول سال سوره مهر در حالی اعلام می‌شود که در این لیست تمام کتاب ها به حوزه خاطره نگاری دفاع مقدس مربوط می‌شود؛ کتاب «پایی که جاماند» شامل 198 خاطره از سید ناصر حسینی پور است که به تازگی هر شب از شبکه سوم سیما با شکل و شمایل خاصی همراه با تصویر سازی با خاک، توسط نویسنده برای مردم خوانده می شود. حسینی که در پیش از اسارت از ناحیه پا زخمی شده‌بود، در دوران اسارت خاطرات روزانه‌اش را در تکه‌های کاغذ روزنامه و پاکت سیگار مدون کرده و هم‌زمان با آزادی٬ آن‌ها را در عصای خود جاسازی می‌کند و به ایران می‌آورد. این کتاب تاکنون به چاپ چهلم رسیده‌است.

کتاب «نورالدین، پسر ایران» نیز روایت‌گر خاطرات نورالدین عافی است که در شانزده سالگی به جبهه می‌رود. وی در گردان‌های خط‌‌شکن لشکر ۳۱ عاشورا به عنوان نیروی آزاد، غواص و فرمانده دسته بوده و بارها مجروح می‌‌شود. نور الدین علی رغم جراحات سنگین تا انتهای جبهه می‌ماند. این کتاب نیز به چاپ پنجاه و پنجم رسیده‌است.

کتاب«دا» نیز که به چاپ صد و چهل و نهم رسیده‌است، شامل خاطرات سیده زهرا حسینی در نوجوانی از آغاز جنگ تحمیلی و روزهای اشغال خرمشهر می‌باشد.

«لشکر خوبان» چهارمین کتاب پرفروش سال 1392، خاطرات مهدیقلی رضایی رزمنده نیروی اطلاعات است که به روایت زندگی این دسته از رزمندگان در جبهه‌های جنگ می‌پردازد. این کتاب نیز که مقام معظم رهبری بر آن یادداشت نوشته‌اند، چاپ نهم را تجربه کرده‌است.

«دختر شینا» خاطرات همسر شهید ستار ابراهیمی نیز از خاطرات ارزشمند همسران شهداست که با قلمی ساده و صمیمی به رشته تحریر درآمده‌است. این کتاب روایتی است از صبوری قدم خیر کنعانی مقدم در برابر مشکلات زندگی و تربیت پنج فرزند به تنهایی. کتاب «دخترشینا» نیز به تازگی به چاپ ششم رسیده‌است.

10 عنوان پرفروش دیگر این ناشر در نیمه اول سال 1392 از این قرارند:

«کالک‌های خاکی» خاطرات سردار محمدعلی جعفری با تدوین گلعلی بابایی و حسین بهزاد؛ «برای تاریخ می‌گویم» خاطرات محسن رفیق‌دوست با تدوین سعید علامیان؛ «شنام» خاطرات خودنوشت کیانوش گلزار راغب، «جاده‌های سربی» خاطرات احمد سوداگر به کوشش مهدی بهداروند، «فرمانده من» مجموعه خاطرات، «بابانظر» خاطرات محمدحسن نظرنژاد با تدوین مصطفی رحیمی، «ستاره‌های نبرد هوایی» خاطرات فرماندهان نیروی هوایی با تدوین احمدمهرنیا، «نه آبی، نه خاکی» رمانی به قلم علی مؤذنی، «سال‌های بی‌قرار» خاطرات جواد منصوری با تدوین محسن کاظمی، «کوچه نقاش‌ها» خاطرات ابوالفضل کاظمی نوشته راحله صبوری.

این آمار در حالی از سوی ناشر منتشر شده که سوره مهر در تمام حوزه های مختلف «ادبیات، نمایش، سینما، علوم انسانی، فلسفه، موسیقی، کودک و نوجوان، طنز و...» کتاب های زیادی منتشر کرده و می‌کند اما همواره در لیست پرفروش‌هایش تنها نام کتاب‌های حوزه انقلاب و دفاع مقدس با محوریت «خاطره نویسی» به چشم می خورد. به عبارتی این ناشر را می توان در این دو حوزه و یا تنها در حوزه خاطره نویسی و خاطره نگاری، ناشری دانست که با اقبال عمومی مواجه می‌شود؛ در حالی که در هر سال بالغ بر 100 عنوان کتاب چاپ می کند و شاید تنها 5 عنوان کتاب در لیست پرفروش‌هایی قرار بگیرد که بیش از 4 بار (10هزار نسخه) تجدید چاپ می‌شوند.

از سوی دیگر آمار منتشرشده، نشان می‌دهد که این ناشر هر زمان توانسته نظر رهبر انقلاب در مورد کتابی خاص را دریافت و آن را در ابتدای کتاب منتشر و یا بر روی این نظر، مانور رسانه‌ای - تبلیغاتی بدهد، آن کتاب پرفروش شده است. به عبارت دیگر پرفروش شدن این آثار خاص سوره مهر بیش از هر چیز دیگر، مدیون نام و نظر رهبر انقلاب برای کتاب‌ها بوده است.

البته انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی در سال 91 با انتشار 167 عنوان کتاب در حوزه ادبیات دفاع مقدس حدود 40 درصد از آثار خود را به این حوزه اختصاص داد اما آثاری که در همین حوزه با اقبال عمومی مواجه شده باشد کمتر از تعداد انگشتان یک دست است. ضمن اینکه  این ناشر دولتی در سال گذشته بالغ  بر 420 عنوان کتاب منتشر کرده که از این تعداد نام 10 تا 15 کتاب در رسانه‌ها و افکار عمومی تکرار و خود آن اثر به تجدید چاپ های متعدد رسیده و بیش از 2500 یا 1100 نسخه در بازار عرضه شده است.

به نظر می‌رسد سوره مهر باید در سیاست‌های نشر کتاب‌ در حوزه‌های مختلف تجدید نظر کند تا تعادلی میان آنچه «فقط» منتشر می‌شود و آنچه به دست مخاطب می‌رسد و «خوانده» می‌شود به وجود آید.

مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.