به گزارش مشرق به نقل از حوزه نيوز، طلاب مرکز آموزش زبان و معارف اسلامي(مدرسه علميه المهدي)، وابسته به جامعةالمصطفي که از خانه و خانوادههاي خود دل کندهاند و براي فراگيري علوم ديني به ايران اسلامي ميآيند، به دليل ناآشنايي با زبان و فرهنگ منطقه، ممکن است سرخورده شده و شادابي ونشاط اوليه را از دست بدهند. معاونت فرهنگي-تربيتي اين مرکز، با برنامههاي خود، تلاش در زنده نگهداشتن روحيه و نشاط آنان دارد.
متن زير گفتوگويي با حجتالاسلام والمسلمين غلامعلي سنجري، معاون فرهنگي-تربيتي مرکز آموزش زبان و معارف اسلامي است که خدمت خوانندگان ارائه ميگردد.
* برنامههاي فرهنگي، براي ايجاد نشاط در طلاب
با توجه به اين که طلاب غير ايراني براي تحصيل از خانوادههاي خود جدا شدهاند، اگر تفريحاتي براي آنان ايجاد نکنيم، ممکن است پس از چند مدت، نشاط خود را از دست داده و شايد هم بخواهند به کشور خود باز گردند. براي ايجاد انگيزه و نشاط در آنها به طور ميانگين، هر هفته يک اردوي يک روزه و هر سال سه اردوي بلند مدت برگزار ميشود.
* پا برهنه در ديار عاشقان
در اردوهاي بلند مدت، طلاب علاوه بر جنبه فرهنگي، به مسائل علمي نيز ميپردازند. به طوري که در اردوهاي شمال کشور، مبحث مهدويت و در اردوي مشهد مقدس واقعه غدير از ديدگاه اهل سنت بررسي ميگردد.
همچنين در اردوي جنوب نيز که با استقبال خوب طلاب همراه است، بدون اين که کسي به آنها گفته باشد، کفشهاي خود را درآورده و پا برهنه بر خاک مناطق جنگي قدم گذاشته و ارتباط معنوي با شهداء برقرار مينمايند.
* برنامههاي تربيتي مدرسه
اين برنامهها بر اساس سنجش تواناييهاي ديني و معرفتي طلاب ارائه ميشود که يکي از آنها، اخلاق مليتي است. در اين برنامه، اساتيد اخلاق با روشها و شيوههاي يکسان، هر کدام براي طلاب يک مليت و يا چند مليت خاص، انتخاب ميشوند. استقبال طلاب از اين برنامه به گونهاي است که طلبه يک ساعت پيش از حضور استاد حاضر شده و منتظر شروع کلاس ميمانند و يا پس از رفتن از اين مدرسه، دوباره بر درس همان استاد حاضر ميگردند.
علاوه بر حضور اين اساتيد اخلاق مليتي بالغ بر هفده مشاور مليتي نيز در ميان طلاب حضور دارند که طلاب هر مليت، مشکلات خود را با مشاور خود بيان کرده و اگر فردي نياز به مشاوره بيشتري داشته باشند، مشاور توانمندي براي آنان در نظر گرفته ميشود.
* انتظار جامعةالمصطفي از مدرسه المهدي(عج)
با توجه به انتظارات جامعةالمصطفي از طلاب غير ايراني در اين مدرسه، يک دوره کامل احکام، اعتقادات شيعه، مفاهيم قرآن و اخلاق براي توانمندي طلاب برگزار ميشود تا اين افراد در زمان بازگشت، بتوانند کارهاي ديني و فرهنگي را به خوبي انجام دهند.
دورههاي آموزش خوشنويسي، کلاسهاي متفاوت قرآني با سبکهاي مختلف، کلاسهاي هفتگي اخلاق با حضور اساتيد اخلاق برتر از ديگر برنامههاي تربيتي اين مدرسه است.
همچنين با توجه به نقش اساتيد در تربيت طلاب، برنامههايي براي افزايش آگاهي و دانشافزايي اين اساتيد در مسائل مختلف برگزار ميشود تا بتوانند پاسخگوي طلاب باشند.
* ريختن اشک شوق با شنيدن معارف الهي
اين طلاب تشنه معارف ديني و اخلاقي هستند و در کلاسهاي خود با دقت به سخنان اساتيد گوش ميدهند. اشتياق و توجه آنها به اين مباحث به اندازهاي است که با شنيدن آن، اشک در چشمانشان جمع ميشود. حتي بنده که پس از نماز مغرب و عشا چند دقيقهاي براي آنها سخنراني ميکنم، آن را ضبط کرده و نکات لازم را يادداشت ميکنند که اين اشتياق احساس مسئوليت ما را افزايش ميدهد.
در مناسبتهاي مذهبي نيز طلاب استقبال با شکوهي دارند به طوري که نميگذارند حتي يکي از آيينها قضا شود. البته اين مراسمها، صرفاً اجراي برنامه نيست، بلکه به طلاب آموزش اجراي برنامه ميدهيم. به اين صورت که در مناسبتها، کار را بر عهده چند مليت واگذار ميکنيم تا نحوه برگزاري آيينهاي مذهبي را بياموزند.
* تربيت جسم در کنار تربيت روح
در کنار برنامههاي تربيتي، براي جسم طلاب نيز برنامههايي در نظر گرفته شده و طلاب ميتوانند در رشتههاي بدنسازي، رزمآوران، شنا، فوتسال، واليبال و تنيس روي ميز به پرورش جسم خود بپردازند.
يکي از مشکلات طلاب اين مدرسه، ندانستن زبان فارسي است، لذا در اين شرايط بايد مهرباني در اوج خود باشد که بدون کلام، بتوانيم با آنها صميمي باشيم.
مشکل ديگر اختلاف فرهنگ است که ما براي يادگيري بهتر زبان فارسي طلاب، تعدادي طلاب را با مليتهاي متفاوت که فرهنگها و زبانهاي مختلفي دارند، در يک اتاق جمع ميکنيم. هرچند در اين شرايط ممکن است اختلافاتي درميان آنها ايجاد کند. اما بايد گفت: با توجه به رابطه صميمي طلاب، يک مورد هم نزاع ميان آنها تاکنون مشاهده نشده است.
* مژده آيتالله العظمي بهجت(ره) به يک طلبه غير ايراني
يکي از طلاب مدرسه، پيش از حضور در جامعةالمصطفي، با ويزاي زيارتي به قم ميآيد و در اين مراسم با آيتالله العظمي بهجت آشنا ميشود. معظمله به طلبه ميگويد، هرچند تو ميروي اما براي طلبگي باز ميگردي، ولي زماني که ميآيي من نيستم. اين طلبه ميگفت: «زماني که از سوي جامعةالمصطفي براي تحصيل در ايران انتخاب شدم و ويزاي من نيز گرفته شد، يک روز پيش از حضور من در اين کشور، حضرت آيتالله بهجت از دنيا رفته بود».
طلبهاي هم بود که امام خميني(ره) در عالم رويا او را براي تحصيل به قم دعوت ميکند.
* ميخواست پاي مقام معظم رهبري را ببوسد
طلبهاي الجزايري در اين مدرسه مشغول تحصيل ميباشد که پس از اردويي که به مناطق جنگي رفت، عاشق ولايت فقيه شد. در سفر مقام معظم رهبري به قم اين طلبه گفت: «من بايد هر جور که شده، پاي آقا را ببوسيم». براي اين کار با افراد زيادي رايزني کرد و با بيت ايشان نيز ارتباط برقرار نمود که به اين هدف خود برسد که با اصرار دراين موضوع، ظاهراً قولهايي به وي دادهاند.
* و اما حرف آخر...!
حوزه علميه و جامعةالمصطفي ميتوانند در برنامههاي آموزشي، پژوهشي و فرهنگي، کمک زيادي به يکديگر داشته باشند و نکات مثبت را الگوي خود قرار دهند، که اين مهم بر تقويت رابطه اين دو تاکيد ميکند.
مرحوم آيتالله العظمي بهجت به يکي از طلاب غيرايراني که قصد رها کردن درس و بحث و بازگشت به کشور خود را داشته ميفرمايند: هر چند از اينجا مي روي، اما برميگردي و ادامه تحصيل ميدهي، اما آن موقع من در دنيا نيستم.