حادثه خونین شب گذشته که در اتوبان قم ـ تهران به وقوع پیوست منجر به کشته و زخمی شدن 87 نفر از هموطنان شد.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق، شب گذشته اتوبوسی که از اصفهان به سمت تهران در حرکت بود در کیلومتر 30 اتوبان قم ـ تهران دچار ترکیدگی لاستیک شد؛ این خودرو پس از انحراف با عبور از گاردریل وسط اتوبان وارد لاین غربی شد و با یک دستگاه اتوبوس که از تهران به مقصد یزد در حرکت بود به شدت تصادف کرد.

این تصادف شدید منجر به انفجار یکی از اتوبوس‌ها شد و همین مسئله باعث شد تعداد مجروحان و فوت شدگان بسیار زیاد باشد.

طبق آخرین اطلاعات اعلام شده بر اثر وقوع این حادثه مرگبار 43 نفر از هموطنان جان خود را از دست داده و 44 تن دیگر مجروح شدند.

به محض وقوع حادثه با حضور استاندار و عده‌ای از مسئولان جلسه‌ ستاد مدیریت بحران در محل وقوع حادثه تشکیل و تصمیمات لازم برای امدادرسانی به حادثه دیدگان اتخاذ شد.

مجروحان این حادثه با تلاش دستگاه‌های امدادی به سه بیمارستان شهید بهشتی، نکویی و علی‌ابن‌ابی‌طالب منتقل شدند و وضعیت عمومی همه آنها مطلوب است.

کشته شدگان این حادثه نیز به آرامستان بهشت معصومه (س) منتقل شده‌اند تا اقدامات لازم برای شناسایی اجساد انجام شود.

ستاد مدیریت بحران استان قم از خانواده داغدیدگان خواسته است ضمن خویشتن‌داری تا شناسایی اجساد همکاری لازم را با مسئولان داشته باشند.

با دستور استاندار قم رسیدگی ویژه به مصدومان این حادثه در دستور کار قرار گرفته است تا دقایقی دیگر اسامی 44 نفر مجروح این حادثه منتشر می‌شود.



اسامی حادثه دیدگان سانحه قم

در پی تصادف خونین در اتوبان قم ـ تهران که منجر به کشته شدن 43 نفر و مجروح شدن 44 نفر دیگر شد با حضور دستگاه‌های امدادی مجروحان در بیمارستان‌های شهید بهشتی نکویی و علی بن ابیطالب قم بستری شده‌اند که اسامی آنها به شرح زیر است:

  بیماران منتقل شده به بیمارستان شهید بهشتی قم:

فاطمه قربانزاده 34 ساله

محمد اعرابی 23 ساله

محمد اکبری 34 ساله

سمانه بورقی 25 ساله

زهرا بورقی 2 ساله

فاطمه رمضانی 58 ساله

سید حسین حسینی 27 ساله

علی پور مصطفوی 30 ساله

مریم تقی نژاد 34 ساله

نرگس عرب زاده 9 ساله

نسرین عرب زاده 2 ساله

بناپور 61 ساله

محمد علی فروزان 78 ساله

بیماران منتقل شده به بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) قم:

سید حسین روحانی 34 ساله

علی موسی زاده 21 ساله

زهره خان محمدی 46 ساله

محمد حسین احمدی 50 ساله

محمد کریم زاده اردکانی 27 ساله

بیماران منتقل شده به بیمارستان نکویی قم:

مریم بلوری 35 ساله

عبدالله کاظم محمد یاسین 53 ساله

نازنین زهرا رحیمی 3 ساله

حامد طاوسی 30 ساله

محمد طحان 52 ساله

علی بورقی 55 ساله

رضا نجف‌پور 27 ساله

معصومه بورقی 50 ساله

سید محمد جواد حسنی 32 ساله

مریم کریمی 30 ساله

حسن یوسفی 29 ساله

حسن پورمعصومی 27 ساله

حسن مروتی 43 ساله

هوشنگ عربی 23 ساله

پرنیاز پورسعید 26 ساله

آرزو بلوری 3 ساله


وضعيت رضايت بخش 44 مجروح تصادف قم

اسماعيل زارعي كوشا با حضور در بيمارستان‌هايي كه مجروحان تصادف شب گذشته اتوبان قم – تهران به آنها منتقل شده‌اند، از نزديك در جريان رسيدگي و درمان مصدومان قرار گرفت.

وي ضمن دلجويي از مجروحان حادثه بر لزوم رسيدگي به وضعيت درماني آنها تاكيد كرد و دستورات لازم را براي پيگيري امور درماني آنها صادر كرد.

زارعي كوشا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار كرد: خوشبختانه با پيگيري‌هاي انجام شده وضعيت عمومي 44 مجروح اين حادثه رضايت بخش است و يك نفر از آنها تحت عمل جراحي قرار گرفته است. يك نفر ديگر دچار شكستگي جمجمه شده كه در حال مداوا است.

وي ادامه داد: دستگاه‌هاي خدمات رسان قم بلافاصله بعد از وقوع اين حادثه در صحنه حاضر شدند و ستاد مديريت بحران استان نيز براي بررسي بيشتر و هماهنگي در ارائه خدمات تشكيل جلسه داد.

به گفته فرماندار قم تدابير لازم براي اسكان بازماندگان اين حادثه و شناسايي كشته شدگان توسط پزشكي قانوني انديشيده شده است.



آخرین جزئیات از علت حادثه

سردار دکتر اسکندر مومنی که شب گذشته و ساعاتی پس از رخداد حادثه در صحنه حاضر بود در حاشیه آن افزود: حوالی ساعت 23 شامگاه دوشنبه یک دستگاه اتوبوس اسکانیا که از اصفهان به تهران در حال حرکت بود،‌ در حوالی کیلومتر 28 اتوبان قم – تهران بعد از مجتمع مهتاب به علت ترکیدگی لاستیک جلو از بغل با یک دستگاه سواری هوندا برخورد و پس از آن با شکستن گاردریل وسط وارد مسیر مقابل می‌شود.

وی افزود: در همین حال یک دستگاه اتوبوس اسکانیای دیگر که از تهران به اردکان یزد در حال تردد بود با مشاهده اتوبوسی که از لاین مخالف وارد مسیر شد سعی به فرار کرد و به سمت راست منحرف شد، اما متاسفانه هر دو اتوبوس به صورت رخ به رخ در لاین سمت راست با هم برخورد کردند.

وی با اشاره به اینکه هر دو اتوبوس اسکانیا پس از حادثه دچار حریق شدند، گفت: به علت ضعف بدنه اتوبوس‌ها و نقص در سیستم برق رسانی هر دو اتوبوس اسکانیا پس از حادثه دچار آتش سوزی شدند که تعدادی از مسافران عقب موفق شدند با شکستن شیشه اتوبوس از آتش سوزی فرار کرده و خود را به بیرون پرتاب کنند.

وی تاکید کرد: بر اساس آخرین آمارها در این حادثه 44 تن کشته و 39 تن مجروح شدند که حال اکثر مجروحان مساعد گزارش شده و تنها سه تا چهار تن از مجروحان حال مساعدی ندارند.

وی علت این حادثه بر اساس بررسی اولیه کارشناسان پلیس راه را ترکیدگی لاستیک اتوبوس و علت تشدید کننده آن را آتش سوزی اتوبوس‌ها عنوان کرد و گفت: متاسفانه طی چند وقت اخیر چندین مورد تصادف اتوبوس اسکانیا به شکل های مشابه رخ داده که در اکثر موارد این اتوبوس‌ها به دلیل ضعف بدنه و نقص سیستم برق رسانی دچار آتش سوزی شدند.

وی با اشاره به اینکه سهم شرکت تولید کننده اتوبوس نیز در این حادثه مشخص شده است، گفت: بر این اساس شرکت تولید کننده اتوبوس اسکانیا (عقاب افشان) 50 درصد در این حادثه مقصر شناخته شده است.

وی از تشکیل تیم ویژه بررسی صحنه تصادف اتوبوس‌های اسکانیا خبر داد و گفت: هم اکنون این تیم کارشناسی در صحنه حادثه حاضر هستند و در حال بررسی اند که اطلاعات تکمیلی در این خصوص متعاقبا اعلام می‌شود.

جسد 43 قربانی تصادف جاده قم- تهران معاینه شدند

دکتر صدیقی آخا از بستگان مسافران دو اتوبوس تصادف خواسته است تا پیش از مراجعه به پزشکی قانونی، از عدم حضور مسافر خود در بین مصدومین بیمارستان های نکوئی، شهید بهشتی و علی ابن ابیطالب (ع) اطمینان حاصل کنند.

مدیرکل پزشکی قانونی قم با اعلام عدم شناسایی هیچ یک از اجساد تاکنون، در خصوص آمارهای مختلف ارائه شده از تعداد کشته های حادثه تصادف دیشب اتوبان قم ـ تهران گفت: تعداد دقیق اجساد تحویلی به این اداره کل 43 نفر بوده است.

وی افزود: بر اثر انحراف یک دستگاه اتوبوس اصفهان _تهران در ساعت 11:30 دقیقه دیشب، در محدوده پاسگاه کوشک نصرت اتوبان قم و برخورد با یک اتوبوس تهران -یزد و یک تاکسی در مسیر مقابل، 43 نفر در آتش سوزی تصادف جان باختند.

حادثه مرگبار قم به روایت وزیر راه

عباس آخوندی در مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل شرکت راه آهن با ابراز تاسف نسبت به حادثه مرگبار جاده‌ای شب گذشته در آزادراه تهران- قم، اظهار داشت: باید ابزارهای الکترونیکی و عوامل انسانی کنترل بیشتری شود تا شاهد این اتفاقات تلخ نباشیم.

شب گذشته اتوبوسی که از اصفهان به سمت تهران در حرکت بود، در کیلومتر 30 اتوبان قم ـ تهران دچار ترکیدگی لاستیک شد. این خودرو پس از انحراف با عبور از گاردریل وسط اتوبان وارد لاین غربی شد و با یک دستگاه اتوبوس که از تهران به مقصد یزد در حرکت بود به شدت تصادف کرد. این تصادف شدید منجر به انفجار یکی از اتوبوس‌ها شد و همین مسئله باعث شد تعداد مجروحان و فوت شدگان بسیار زیاد باشد.

طبق آخرین اطلاعات اعلام شده، بر اثر وقوع این حادثه مرگبار 43 نفر از هموطنان جان خود را از دست داده و 44 تن دیگر مجروح شده اند.

وی با اشاره به اینکه مدرن سازی در ایران با راه آهن شروع شد و یک صنعت نوستالژیک برای ایرانیان به شمار می رود، اظهار داشت: ما باید در وزارت راه و شهرسازی تلاش کنیم تا پیشتازی این صنعت در حمل و نقل حفظ شود اما تاکنون مابقی صنایع گوی سبقت را از حمل و نقل ریلی ربودند؛ بنابراین باید تغییراتی را در نحوه مدیریت صنعت، مدیریت ناوگان، خدمات و سرویس دهی به شهروندان و بهره برداران داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مدرن سازی صنعت با فعال شدن خط سریع السیر و برقی کردن ریل از اولویت های این وزارتخانه است، گفت: باید رفاه شهروندان افزایش پیدا کند و میزان رضایت، کیفیت، بهره وری، علاقه مندی حرفه ورزان و شهروندان افزایش یابد.

آخوندی با انتقاد از اینکه بارها اعلام شده اولویت جمهوری اسلامی توسعه صنایع حمل و نقل ریلی است، اظهارداشت: اما این گفته عملی نمی شود، زیرا باید تحقق آن را در این ببینیم که شهروندان به جای استفاده از جاده از ریل استفاده کنند.

وی با بیان اینکه مجموعه حمایت‌ها و بودجه ها به نفع حمل و نقل جاده ای است، بیان کرد: به عنوان نمونه حق دسترسی به جاده رایگان است اما در ریل باید هزینه زیادی را پرداخت کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت توسعه حمل و نقل ریلی بین کلانشهرها و حومه، اظهار داشت: توسعه قطارهای حومه نقش زیادی را در برنامه ریزی شهری دارد اما تا کنون در دستور کار جدی قرار نگرفته است و اکثر کلانشهرها فاقد قطار حومه ای هستند.

وی با تاکید بر مفهوم یکپارچگی در حمل و نقل ریلی، اظهار داشت: نباید مترو، راه آهن و وزارت راه هر کدام یک حکومت جداگانه ای داشته باشد و برای توسعه حمل و نقل ریلی نیاز به یکپارچگی در این بخش داریم.

آخوندی با اشاره به تجدید ساختار بنیادین در حمل و نقل ریلی، اظهار داشت دولت باید از رقابت با بخش خصوصی دست بردارد و فقط ریل و وضع مقررات در اختیار بخش دولتی باشد.

وی تصریح کرد: کل عملیات ریل، بار و مسافر باید به بخش خصوصی منتقل شود و رقابت را در صنعت حمل و نقل فعال کنیم. همچنین ما به عنوان نمایندگان شهروندان باید نگران استانداردها، ایمنی، افزایش بهره وری و فناوری های جدید باشیم.

برای دیدن تصاویر اینجا را کلیک کنید .