کد خبر 24991
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۳

همزمان با حضور وزير راه و مديران صنعت هوايي در جلسه کميسيون عمران مجلس، ابعاد حادثه بوئينگ 727 و راه‌هاي توقف يا کاهش اين حوادث مورد بررسي قرار گرفت.

به گزارش مشرق، روزنامه ايران در اين باره نوشت: مهرداد لاهوتي عضو هيأت رئيسه کميسيون عمران با اعلام اين خبر و ضمن اشاره به گزارش وزير راه و ترابري و مديران صنعت هوايي گفت: متن مکالمات خلبان - کاپيتان دادرس - با برج‌هاي مراقبت تهران و اروميه در اين جلسه پخش شد.

وي افزود: آقايان معتقدند هواپيما با يک ساعت تأخير به پرواز درآمده و علت تأخير نيز اين بود که ساعت 15:45 از سازمان هواشناسي اعلام وضعيت هوا درخواست شد که ميزان ديد 500 متر اعلام شد.

به گزارش ايسنا، وي افزود: طبق گفته‌ مسئولان، يک ساعت بعد دوباره درخواست وضعيت هوا اعلام شده بود که اين بار ميزان ديد 700 متر اعلام و البته بار سوم ميزان ديد به 800 متر افزايش يافته بود.

وي با بيان اين‌که در نهايت به خلبان پرواز، ديد 800 متر اطلاع داده و اجازه پرواز صادر شده بود، تصريح کرد: مکالماتي که بين برج مراقبت تهران و خلبان رد و بدل شد حاکي از عادي بودن شرايط پرواز در طول مسير بود. حتي وقتي برج مراقبت اروميه کنترل هواپيما را بر عهده ‌گرفت تا لحظه‌اي که خلبان درخواست فرود کرد، وضعيت عادي بود.

برج مراقبت فرودگاه اروميه مشخصات باند پرواز را به خلبان اعلام کرده و حتي به وي گفته بود تا چهار - پنج سانتي‌متر برف اطراف باند نشسته است.

لاهوتي اظهار کرد: پس از دريافت اطلاعات از سوي خلبان، وي براي نشستن اعلام آمادگي ‌کرده و دقايقي بعد برج مراقبت فرودگاه اروميه دوباره از خلبان درخواست اعلام وضعيت مي‌نمايد که خلبان در پاسخ، با انصراف از فرود در فرودگاه اروميه درخواست بازگشت به فرودگاه تهران را مطرح مي‌کند.

وي آخرين مکالمه رد و بدل شده بين برج مراقبت اروميه و خلبان بوئينگ 727 را سؤال برج کنترل از خلبان عنوان کرد و گفت: برج کنترل از خلبان ‌پرسيد که تصميم شما چيست؟ که خلبان جواب مشخصي نداد و در حقيقت فرصت پاسخ به برج مراقبت را پيدا نکرد و لحظاتي بعد هواپيما سقوط ‌کرد.

اين عضو هيأت رئيسه کميسيون عمران، در ادامه گفت: مديرعامل هما نيز در گزارشي مشخصات هواپيماي بوئينگ 727 را اين‌طور اعلام کرد: هواپيما تا 660 ساعت ديگر اجازه پرواز داشت و پس از اين ميزان پرواز به مرحله بازرسي کامل مي‌رفت.

به گفته وي، وضعيت هواپيما تا لحظه بروز سانحه، مطلوب بوده است و شاهد اين موضوع نيز پروازهاي مکرر هواپيما در همان روز اعلام شد.

وي با اشاره به جمع‌بندي نتايج جلسه گفت: پس از بحث و بررسي‌هاي فراوان تصميم گرفته شد در وهله نخست علت اصلي سقوط هواپيما مشخص شود و تأکيد شد تا آن زمان نمي‌توان اظهارنظر قطعي کرد که آيا شرايط جوي باعث سانحه شده است يا ساير عوامل، به عبارت ديگر تا اطلاعات جعبه سياه هواپيما کاملاً استخراج نشود، نمي‌توان گزارش نهايي داد.

گفتني است در جريان اين حادثه مرگبار 78 تن از 105 سرنشين هواپيماي بوئينگ 727 کشته شدند.