اوباما در سخنرانی خود به فتوای رهبر انقلاب و همچنین به حقوق ایران در دسترسی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای اشاره کرد؛ اما آیا بدون غنی سازی می توان به این انرژی دست یافت؟ آیا فقط به این اتهام که ایران پس از غنی سازی بمب هسته‌ای می‌سازند می توان مردم ایران را از حق مسلم خود محروم کرد؟

گروه بین‌الملل مشرق - در دایره برخورد منصفانه، سخنان باراک اوباما، در شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، از گذشته مثبت‌تر بود که این خود جای تقدیر دارد؛ اما برخی اظهارات اوباما بیشتر به نعل وارونه شبیه بود.

هرچند بيشتر خوانندگان محترم با اصطلاح نعل وارونه آشنا هستند، ولي براي كساني كه آشنا نيستند، يادآوري مي‌كنم كه در گذشته، در برخي موارد افراد فراري را از طريق شناسايي رد پاي فرد يا حيوان آنان پيدا مي‌كردند، از اين رو كساني كه نمي‌خواستند رديابي شوند، نعل اسب يا قاطر خود را وارونه مي‌زدند تا ردياب‌ها دچار اشتباه شوند و در جهت خلاف مسير واقعي فرار، آنان را رديابي كنند.

حالا اگر به سخنان اوباما در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، درباره ایران و سوریه دقت کنید به رابطه این صحبت‌ها و ماجرای نعل وارونه بیشتر پی خواهید برد.

سوریه

بارک اوباما شب گذشته درباره سوریه گفت: جامعه بین‌الملل از ابتدا متوجه خطر در سوریه شد اما واکنش و پاسخ ما نتوانست با این چالش روبرو شود. آمریکا و دیگر کشورها تلاش کردند تا مخالفان میانه رو در سوریه را تقویت کنند اما گروه‌های افراطی نیز قدرت گرفتند.

اوباما اینگونه ادامه داد: در 21 آگوست، رژیم سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد که به کشته شدن بیش از یک‌هزار نفر از جمله زنان و کودکان منتهی شد.

وی سپس ادامه داد: زمانی‌ که تصمیم گرفتم که استفاده از زور در سوریه ضروری است، من خیلی سریع اقدام نکردم.

اوباما به سلاح‌های شیمیایی و قربانیان این حادثه اشاره کرد و گفت: یهودیان در اتاق‌های گاز قتل عام شدند. ده‌ها هزار ایرانی نیز با این مواد آلوده شدند.

وی ادامه داد: شواهد واضح است که رژیم سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است.

وی گفت: توهین به منطق بشری و این نهاد است که بگوییم که رژیم سوریه پشت حمله شیمیایی نبوده است.

اوباما گفت: شورای امنیت سازمان ملل بدون تهدید نظامی معتبر علیه سوریه، هیچ گونه تمایلی برای اقدام عملی نشان نداد.

اوباما اینگونه تصریح کرد: دولت سوریه با شمردن انبار تسلیحات شیمیایی اولین گام را برداشت. هم‌اکنون باید شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه قاطعی صادر کند.



وی ادامه داد: اگر ما نتوانیم در شورای امنیت سازمان ملل درباره این قطعنامه به توافق برسیم این نشان می‌دهد که شورای امنیت سازمان ملل نمی‌تواند حتی اساسی‌ترین قوانین بین‌الملل را اجرا کند. اگر ما موفق شویم، نشان می‌دهد که سلاح‌های شیمیایی جایگاهی در جامعه ما ندارد.

اوباما درباره اقدام نظامی علیه سوریه گفت: فکر نمی‌کنم که اقدام نظامی توسط هرکسی در سوریه بتواند به صلح پایدار منتهی شود. ایده اینکه سوریه به وضعیت قبل از جنگ باز گردد یک آرزو و خیال است. زمان آن رسیده است که روسیه این مسئله را درک کند که حمایت از اسد به نتیجه کاملاً برعکسی که ما به دنبال آن هستیم منتهی می‌شود.

اوباما اعلام کرد که توافق روسیه و آمریکا بر سر تسلیحات شیمیایی سوریه باید به افزایش تلاش های بین المللی حل بحران سوریه منجر شود.

اوباما همچنین تاکید کرد که روسیه و ایران باید ایده ابقای بشار اسد در قدرت را کنار گذارند. باید ایران و روسیه بفهمند حمایت از بشار اسد به روی کار آمدن تندروها می انجامد.

اوباما تأکید کرد: ما به تلاش و همکاری در مسیر سیاسی متعهد هستیم.

رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: ما از مشارکت تمام کشورهایی که بتوانند به جنگ داخلی سوریه پایان دهند، استقبال می‌کنیم.

وی درباره کمک به مخالفان سوریه اینگونه گفت: امروز من اعلام می‌کنم که آمریکا 340 میلیون دلار کمک بشردوستانه دیگر در اختیار سوریه قرار می‌دهد.

اوباما ادامه داد: می‌دانم که برخی از آنکه اقدام نظامی در سوریه صورت نگرفت، ناامید هستند و آن را نشانه ضعف می‌دانند.



آقای اوباما چه کسانی به افراطی‌ها کمک نظامی و مالی می‌کند؟

اوباما در خلال صحبت‌هایش به قدرت گرفتن افراطی‌ها در سوریه اشاره کرد ولی هیچ گونه اظهار تاسفی از این بابت نکرد.

اما چه کسانی به افراطی‌های سوریه کمک نظامی و مالی می‌کنند؟ مقامات آمریکایی به صراحت از تروریست‌های سوری حمایت کرده و هربار که صحبت از افراطی‌ها مطرح می‌شد فقط ابراز نگرانی کرده و هیچ‌گاه واکنش عملی نشان ندادند.

در حالی آمریکا به تروریست‌ها کمک مالی و نظامی می‌کند که خود مقامات آمریکایی بارها اعلام کردند که مشخص نیست این کمک‌ها بدست چه کسانی در سوریه می‌رسد.

معاون مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا هشدار داد: اگر جلوی تحرکات و فعالیت های گروه های تندرو و افراطی در سوریه گرفته نشود، آنها بر دیگر گروه های مسلح در این کشور مسلط می شوند.

وزیر خارجه امریکا در فرانسه اذعان کرد؛ هدف حمله به سوریه این است که جنگجویان افراطی که با ارتش سوریه می جنگند، تقویت شوند و بتوانند در مذاکرات سیاسی شرکت کنند. آنها امیدی به پیروزی کامل و سرنگونی دولت بشار اسد ندارند و می خواهند قدرت او را کاهش دهند.

حال باید پرسید؛ آیا مسلح کردن نیروهای سلفی و القاعده در سوریه خطرناک‌تر است یا راه حل دیپلماتیک ایران و روسیه؟



ایران

«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل بخش زیادی از اظهارات خود را به رابطه با ایران و برنامه هسته‌ای ایران اختصاص داد در ادامه متن کامل این بخش از اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا آمده است:

ایالات متحده و ایران از آغاز انقلاب اسلامی سال 1357 از هم جدا شدند. ایرانی‌ها مدت‌ها از سابقه مداخله آمریکا در امور کشورشان و نقش آمریکا در سرنگونی دولت ایرانی در طول جنگ سرد [کودتا علیه دولت مصدق]، گلایه‌مند بوده‌اند. از سوی دیگر؛ آمریکایی‌ها دولت ایرانی را دیده‌اند که ایالات متحده را دشمن خود اعلام کرده، به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق عوامل خود آمریکایی‌ها را به گروگان گرفته، نیروها و شهروندان آمریکایی را کشته و متحد ما اسرائیل را تهدید به نابودی کرده است.

فکر نمی‌کنم بتوان یک‌شبه بر این مشکلات تاریخی غلبه کرد. بدگمانی‌ها بسیار عمیق شده است. اما معتقدم حل موضوع برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند گام بزرگی در مسیر طولانی رسیدن به رابطه‌‌ای متفاوت بر اساس منافع مشترک و احترام دوجانبه، باشد.

از زمانی که به ریاست‌جمهوری رسیدم، در نامه‌هایم به رهبر معظم ایران و اخیرا رئیس‌جمهور «حسن روحانی» تصریح کردم که آمریکا رفع مسالمت‌آمیز نگرانی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای ایران را ترجیح می‌دهد. هرچند ما مصمم هستیم که از حرکت ایران به سمت سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم.

ما به دنبال تغییر نظام نیستیم و به حق مردم ایران در دسترسی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، احترام می‌گذاریم. بلکه، ما تاکید داریم که دولت ایران به مسئولیت‌های خود بر اساس پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی و قطعنامه‌های شورای امنیت، عمل کند.

رهبر معظم ایران فتوایی علیه ساخت تسلیحات هسته‌ای صادر کرده است. رئیس‌جمهور روحانی نیز همین اخیرا تصریح کرده است که جمهوری اسلامی هرگز به دنبال ساخت یک سلاح هسته‌ای نمی‌رود.



بنابراین، بیانیه‌‌هایی که دو دولت صادر کرده‌اند، باید مبنایی دستیابی به توافقی معنادار باشد. باید به راهکاری دست یابیم که به حقوق مردم ایران احترام بگذارد و در عین حال به جهان اطمینان دهد که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.

اما برای موفقیت، عبارات آشتی‌جویانه باید با اعمال شفاف و قابل تائید، منطبق باشد. این انتخاب‌های دولت ایران بوده که به اعمال این تحریم‌های جامع منجر شده است.

البته، این تنها موضوعی بین ایالات متحده و ایران نیست. جهان در گذشته شاهد بوده است که ایران از مسئولیت‌های خود شانه خالی کرده، و به همین جهت علاقمند است که از پایبندی ایران به تعهداتش اطمینان یابد.

می‌خواهم شفاف صحبت کنم. از اینکه رئیس‌جمهور روحانی از جانب مردم ایران مأموریت یافته تا مسیری اعتدالی را پیش بگیرد، و ابراز تعهد رئیس‌جمهور روحانی برای رسیدن به توافق، دلگرم شدیم. «جان کری» (وزیر خارجه) را مأمور کرده‌ام تا این موضوع را با دولت ایران و با همکاری نزدیک اتحادیه اروپا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین، پیگیری کند.



چرا اوباما از حق غنی سازی ایران صحبت نکرد؟


ایرانی ها به خوبی می دانند که در دیپلماسی به عنوان ابزار تامین منافع مردم، به همان اندازه که اخم هوشمندانه مهم است، لبخند زیرکانه نیز مفید و ضروری است.

حال باید این نکته را به اوباما گوش زد کنیم؛ آقای اوباما چرا هیچ صحبتی از حق غنی سازی نکردید؟ و فقط به حقوق هسته‌ای ایران اشاره کردید؟ این درحالی است که مشکل ایران با طرف غربی بر سر موضوع غنی سازی است که با توجه به اینکه طبق قانون‌ NPT ایران حق دارد غنی سازی را در خاک خود انجام دهد اما آقای اوباما شما هیچ حرفی از این حق مسلم مردم ایران نزدید؟

اوباما اگرچه به حق ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای اذعان کرد اما در عین حال، حاضر نشد «حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم در خاک خود» را در سخنان خود بگنجاند و این همان چیزی است که ایران به‌عنوان حق هسته‌ای مبتنی بر ان‌پی‌تی بر آن تاکید دارد.

آیا طبق قوانین بین‌المللی غنی سازی اورانیوم جرم محسوب می‌شود؟ شما در سخنرانی به فتوای رهبر انقلاب و همچنین به حقوق ایرانی‌ها در دسترسی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای اشاره کردید؛ آیا بدون غنی سازی می توان به این انرژی دست یافت؟ آیا فقط به این اتهام که ایرانی‌ها پس از غنی سازی بمب هسته‌ای می‌سازند می توان مردم ایران را از حق مسلم خود محروم کرد؟ آیا می‌توان کسی را به اتهام مرتکب شدن جرمی در آینده محاکمه کرد؟




چرا اوباما از سیاست رفع تحریم حرفی نزد؟

آقای اوباما با توجه به درخواست‌های کتبی مقامات آمریکایی مبنی بر بهبود روابط با ایران، همچنین سخنان رهبر معظم رهبر انقلاب درباره نرمش قهرمانانه و فرصت جدید بوجود آمده برای غرب ، چرا هیچ حرفی از رفع سیاست تحریم نزدید؟ 


چرا اوباما از 20 کیلومتری تل‌آویو مطلبی نگفت؟

آقای اوباما شما به سلاح‌های شیمیایی و قربانیان این حادثه اشاره کردید و از یهودیانی گفتید که در اتاق‌های گاز قتل عام شدند و همچنین یادی از ده‌ها هزار ایرانی که قربانی سلاح شیمیایی شدند، کردید که البته جای تقدیر دارد.

اما آقای اوباما چرا از مردم ویتنام نامی نبردید؟ "ارتش آمریکا در جریان جنگ ویتنام از ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۱ میلادی از عامل نارنجی به عنوان بخشی از برنامه جنگ شیمیایی استفاده کرد. طی این ۱۰ سال نیروهای آمریکایی بیش از 75 میلیون لیتر از مواد شیمیایی به نام "عامل نارنجی" را در ویتنام، لائوس و بخش‌هایی از کامبوج استفاده کردند."

چرا از زردخانه عظیم رژیم صهیونیستی در 20 کیلومتری تل‌آویو حرفی نزدید؟ آیا تسلیحات شیمیایی رژیم صهیونیستی برای مردم جهان خطر آفرین نیست؟ "تحقیقات سرّی مربوط به توسعه و تولید سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک اسرائیل را "موسسه تحقیقات بیولوژیک اسرائیل" که در 20 کیلومتری تل‌آویو واقع شده است، بر عهده دارد و سند سازمان سیا که به تازگی منتشر شده و مربوط به سال 1983 است، یکی از معدود سرنخ‌هایی است که بر تولید سلاح‌های شیمیایی در اسرائیل دلالت دارد."


عمل بی ادبانه هیات آمریکایی


با وجود اینکه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در طی سخنرانی اوباما در سالن اجلاس سازمان ملل حضور داشت و سالن را ترک نکرد، اما جان کری وزیر امور خارجه آمریکا پیش از شروع سخنرانی روحانی سالن اجلاس را ترک کرد.

این درحالی است که مقامات آمریکایی طی چند روز اخیر از بهبود روابط دو کشور صحبت می‌کنند.


حضور ظریف هنگام سخنرانی اوباما


غیبت جان کری هنگام نطق روحانی