کد خبر 25568
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۵

حسام‌الدين سراج در حاشيه تمرين اجراي صحنه‌اي شرح پريشاني گفت: به شخصه علاقه دارم عنوان يک بخشي از کارم عاشورايي و مذهبي باشد و افتخار مي‌کنم که در اين زمينه کار کنم.

‌به گزارش مشرق به نقل از پايگاه خبري حوزه هنري، حسام‌الدين سراج در حاشيه تمرين اجراي صحنه‌اي شرح پريشاني گفت: به شخصه علاقه دارم عنوان يک بخشي از کارم مذهبي باشد و افتخار مي‌کنم که در اين زمينه کار کنم.

 

حسام الدين سراج در توضيح اجراي صحنه‌اي آلبوم «وداع» با عنوان شرح پريشاني گفت: اين اجرا با اشعار عمان ساماني و ملودي‌هاي من است و يک گروه کوبه‌اي با همراهي ساز ني و عود، ساز سنج و همچنين يک دف که اجراي متفاوتي نسبت به شيوه‌ معمول دف‌نوازي دارد و با چوب نواخته مي‌شود، گروه «نينوا» را همراهي مي‌کنند.

وي افزود: اين اجرا از دوم بهمن در تالار انديشه به مدت سه شب روي صحنه رود و در کنسرت «شرح پريشاني» نوازندگاني چون شهرام ميرجلالي(عود)، داوود ورزيده(ني)، مسعود حبيبي(سرپرست يک گروه کوبه‌اي) حضور دارند.

اين خواننده سنتي موسيقي ايراني ضمن اشاره به اضافه شدن چند نوع ساز ديگر براي اجراي صحنه‌اي اين کنسرت را زيباتر مي‌کرد اذعان داشت: مجموعه سازهايي که در اين اجرا روي صحنه نواخته مي‌شود با سازهاي يک کنسرت متفاوت است. ما سعي داشتيم گروه سازهاي زهي و سازهاي کنترباس را به مجموعه سازهايي که از آنها نام بردم اضافه کنيم اما محدوديت زماني اين اجازه را به ما نداد.

سراج ضمن درخصوص تکرار اجراي يک آْلبوم در اين کنسرت خاطر نشان کرد: من اين برنامه را کنسرت تلقي نمي‌کنم بلکه اين اجراي صحنه‌اي عرض ارادتي است به پيشگاه امام حسين(ع)، پس بايد مطالب اين کنسرت مربوط به محرم و اربعين مي‌شد.

خواننده آلبوم عاشورايي «وداع» در مورد دلايل انتخاب مرثيه‌هاي عمان ساماني براي اين اجرا توضيح داد: مرثيه در ايران بيشتر از سوي مداحان اجرا مي‌شود. عمان ساماني نگرش جديدي را از باب شعر در مرثيه‌ها مطرح کرد. عمان هم از لحاظ صنعت شعري بسيار قوي است و هم لطافتي توأم با حماسه را در اشعارش دارد. کمتر شاعري به مضاميني پرداخته که عمان ساماني از سه جنبه عرفاني، حماسي و مرثيه در اشعارش دارد.

وي درباره شيوه اجراي اشعار ساماني نيز تصريح کرد: در موسيقي اين نخستين‌بار است که مرثيه‌هاي عمان ساماني به آن پرداخته و اجرا مي‌شود. لحن اشعار ساماني حماسي است و در اجراي اشعار اين مرثيه‌سرا سعي داشته‌ کرده‌ام تا اين الحان را به همان شکل عمان مي‌خواسته در بخش‌هاي حماسي و يا عاطفي منتقل کند را اجرا کنم.

اين مدرس دانشگاه به فقر منابع شعر و ترانه در موسيقي مذهبي اشاره کرد و گفت: ما در موسيقي فقر ملودي نداريم متأسفانه برخي اوقات فقر شناخت است يعني به دليل آنکه شناخت مداحان نسبت به موسيقي ايراني اندک است در بسياري از موارد ديده مي‌شود که اين عزيزان در مراسم سوگواري حضرت سيدالشهدا از برخي موسيقي‌هاي ضعيف و مبتذل استفاده و با تغيير کلام و شعر آنها در سطحي بسيار ضعيف اجرا مي‌کنند در حالي‌که پيش از اين و در گذشته نوحه سرايان اشراف کامل به دستگاه‌ها و موسيقي ايراني داشتند و اشعار مناسب با اعياد و يا مراسم هاي مذهبي را با شناخت کامل در اين مراسم متناسب با حال و هواي آن ايام اجرا مي‌کردند که بسيار مؤثر و نافذ بود.

سراج درمورد علاقه نداشتن بسياري از موسيقيدانان براي اجراي آثار مناسبتي گفت: به‌طور کلي موسيقي‌اي را که در کشور ما به عنوان موسيقي رسمي قبول مي‌کنند موسيقي مناسبتي است. گاهي در اين آثار مناسبتي ما کارهاي ضعيف هم مشاهده مي‌کنيم و شايد آن افرادي که دوست ندارند در اين باب حرکتي کنند آن بخش‌هاي ضعيف را مي‌بينند. اما من به شخصه علاقه دارم عنوان يک بخشي از کارم مذهبي باشد و افتخار مي‌کنم که در اين زمينه کار کنم و هميشه هم دوست داشتم کاري که در اين زمينه ارائه مي‌دهم قوي باشد.

خواننده اجراي صحنه‌اي «شرح پريشاني» در مورد بخش‌هاي مختلف اين کنسرت اضافه کرد: شروع اين کنسرت برائت استحلال عمان ساماني است که در گنجينه اسرار نيز آورده شده است. بخش بعدي گفت و گوي امام حسين(ع) وحضرت علي اکبر(ع) در مورد اذن ميدان خواستن حضرت حضرت علي اکبر(ع) است. بخشي نيز در اين کنسرت است که از شعر شعراي معاصر بهره گرفته‌ايم که عنوان اين بخش«غريبه» نام دارد که از موسيقي عربي و گام وامق استفاده شده و در انتها تصنيفي است که در ارتباط با محرم و فضاهايي است که در اين ايام وجود دارد که اين بخش با سنج و دمام همراهي مي‌شود.

وي درمورد دلايل محدود شدن تعداد نوع سازهاي آلبوم «وداع» در اجراي صحنه‌اي توضيح داد: برخي از سازها نمي‌تواند به لحاظ صحنه‌اي حس سوگ را به مخاطب منتقل کنند و البته اين اتفاق در آلبوم رخ نمي‌دهد. اين سازها در صدا حس قوي دارند اما در فرم صحنه‌اي اينگونه نيستند به همين دليل تعداد سازها در اجراي صحنه‌اي «وداع» نسبت به آلبوم محدود شده است. البته اين محدود شدن لطمه‌اي به اجرا نمي‌زند زيرا نقش اين سازها را به ديگر سازها مي‌دهد.

رضا مهدوي مديرکل مرکز موسيقي حوزه هنري درمورد شيوه حضور مخاطبان در اين اجرا گفت: شأن اين ايام آنقدر بالاست که نمي‌توان براي اجراي اين کنسرت بليط فروخت بلکه تمام علاقه‌مندان مي‌توانند در اين اجرا شرکت کنند.

وي در مورد اينکه چرا تعداد اجراهاي بيشتري در حوزه هنري در اين ايام صورت نمي‌گيرد افزود: اجراي صحنه‌اي «شرح پريشاني» در قالب برنامه‌ »عصر سوره» اجرا مي‌شود که در اين برنامه همه مراکز حوزه دخيل هستند و برنامه‌هاي خاص خود را در اين سه شب دارند و اين برنامه‌ها براساس يک سري حرکت‌هاي فرهنگي خودجوش شکل گرفته به طوري که ما در اين ايام در کنار کنسرت سراج، ‌نمايش، تئاتر و خوشنويسي را خواهيم داشت که بهترين فضا براي ديدن اجراهاي صحنه‌اي است به همين دليل نمي‌توانستيم بيشتر به اجراي موسيقي بپردازيم و بايد به مخاطبي که در طول ساعت‌هاي اجراي عصر سوره در حوزه حضور دارد اين فرصت داده مي‌شد تا از ديگر برنامه‌ها نيز استفاده کند.

وي افزود: عصر سوره يک مناسبت فرهنگي است که مي‌تواند خوراک‌هاي خوبي در زمينه هنرهاي مختلف به مردم ارائه دهد و دوست داريم که اين حرکت‌ها تداوم پيدا کند.