کد خبر 25639
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۷

عمليات اجرايي بخش دوم خط 3 متروي تهران، با بکارگيري دومين دستگاه مکانيزه حفاري (TBM) با حضور شهردار تهران آغاز شد.

به گزارش مشرق به نقل از واحد مرکزي خبر ؛ دومين دستگاه مکانيزه حفاري بکارگرفته شده در متروي تهران، کاملاً مکانيزه و قادر است به طور متوسط، روزانه 15 متر تونل حفاري کند.

اين دستگاه، بخش مهمي از تونل خط 3 مترو را، ‌حدفاصل منطقه قلعه مرغي تا چهار راه وليعصر (با عبور از مناطق و ميادين مهمي چون جواديه ، ميدان راه آهن، خيابان وليعصر و ميدان منيريه) حفاري مي کند.

دومين دستگاه مکانيزه حفاري مترو TBM پيشرفته تر و کاملتر از دستگاه نخست مکانيزه حفاري است.

اين دستگاه، از نوع متعادل کننده فشار زمين است که موجب کاهش قابل توجه در احتمال ريزش خاک،‌ افزايش ايمني در جداره ها ،‌ محدود کردن نشست هاي سطحي و انتقال اجسام حفاري شده با فاصله اي بيش از 250 متر است.

نصب قالب هاي سطحي در کف تونل از ديگر مزاياي دستگاه مکانيزه جديد است که دستگاه قبلي، فاقد اين بخش از کار بود.

نخستين دستگاه مکانيزه حفاري در خط هفت مترو، از شش ماه قبل آغاز به کار کرد و تاکنون حدود دو کيلومتر تونل، در اين خط ايجاد کرده است.

مديرعامل شرکت متروي تهران و حومه، در اين مراسم با بيان اينکه دستگاه TBM همزمان قالبهاي سقف،‌ ديواره ها و کف تونل را انجام مي دهد، گفت: بکارگيري دستگاه هاي مکانيزه علاوه بر افزايش سرعت ساخت، ايمني و کيفيت کار را نيز بالا مي برد.

محسن هاشمي افزود: سومين دستگاه مکانيزه حفر تونل مترو تا يک ماه ديگر در خط شش مترو به کار گرفته خواهد شد.

وي با بيان اينکه چهارمين دستگاه مکانيزه حفر تونل مترو نيز تا بهار سال آينده، در جبهه اي ديگر از خط هفت به کار گرفته خواهد شد، گفت: با بکارگيري اين چهار دستگاه مکانيزه، سالانه 25 کيلومتر مترو احداث خواهد شد.