راهکارهای افزایش سهم و توسعه حمل و نقل ریلی در کشور شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، راهکارهای افزایش سهم و توسعه حمل و نقل ریلی در کشور، شب گذشته (28 مهر ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "پورسیدآقایی"، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و "علی‌اکبر آقایی"، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

"پورسیدآقایی" در ابتدا در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه مهم‌ترین مشکلات کشور در بحث توسعه حمل و نقل ریلی چیست، گفت: مشکلات پیرامون حمل و نقل ریلی را باید به دو قسمت تقسیم کرد که یکی در ارتباط با بحث زیرساخت‌های حمل و نقل است و دیگری به جابه‌جایی بار و مسافر توسط ناوگان حمل و نقل برمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه متولی بخش زیربناها در کشور شرکت راه‌آهن و دولت است، افزود: در بحث بهره‌برداری اعم از بخش مسافربری و باری بخش خصوصی به عنوان متولی این توسعه مطرح است.

• راه‌آهن پیشتاز خصوصی‌سازی است

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه همه واگن‌های راه‌آهن و تمام قطارهای مسافربری در اختیار بخش خصوصی قرار دارد خاطرنشان ساخت: راه‌آهن یکی از شرکت‌های پیشتاز در امر خصوصی‌سازی و بهره‌برداری از خطوط آن است.

پورسیدآقایی کمبود بودجه را یکی از مشکلات اساسی در بخش زیربناها دانست و عنوان کرد در مجموعه دولت به حد کافی بودجه به بخش ریلی اختصاص پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: مشکل بزرگ بخش بهره‌برداری در این است بخش خصوصی به دلیل عدم سودآوری در حمل و نقل راغب به سرمایه‌گذاری نیست.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه در بحث بهره‌برداری از شرکت‌های خصوصی عوارض سنگینی دریافت می‌شود گفت: حق دسترسی به خطوط ریلی برای شرکت‌های باری 57 درصد است.

پورسیدآقایی با اشاره به عدم حمایت جدی در دادن وام‌های مناسب و ارزان‌قیمت برای تشویق سرمایه‌گذاران در کشور افزود: پایین بودن قیمت‌ها و در مجموع گران بودن سرمایه‌گذاری در بخش ناوگان‌های مسافری سبب عدم ترغیب سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری شده است.

• ناوگان‌های مسافری کشور فرسوده است

وی با اشاره به وجود ناوگان‌های مسافری فرسوده در کشور اظهار داشت: اگر بخش خصوصی از ابزارها و امکانات لازم برای نوسازی ناوگان‌های مسافری برخوردار باشند در این صورت می‌توان شاهد نو شدن ناوگان‌های مسافربری باشیم.

• بخش خصوصی در حوزه راه‌آهن و حمل و نقل ریلی قویاً ورود پیدا نکرد

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در بخش باری کمبود نیروهای کشش و کمبود گلوگاه تأسیسات خطوط سبب پایین آمدن بهره‌وری در سیستم شده است، خاطرنشان ساخت: بخش خصوصی در بخش راه‌آهن و حمل و نقل ریلی قویاً ورود پیدا نکرده به طوری که این بخش سودآوری خوبی نداشته است.