کد خبر 257866
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۹

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه نگران وضعیت راه‌های ایران هستم، گفت: برای اجرای یک سیستم راهداری متوسط، سالانه 5 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم داریم، اما بودجه عملیاتی این بخش 600 میلیارد تومان است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، عباس آخوندی در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای‌ اظهار داشت: به قول طرقی‌های قدیم( راهی های قدیم) از گذشته بیشترین تمرکز وزارت راه در بخش راهداری بوده است و بخش عمده نیروی انسانی این وزارتخانه در صنعت حمل و نقل جاده‌ای و سازمان راهداری تربیت شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه 220 هزار کیلومتر راه در کشور وجود دارد، اظهار داشت: این سرمایه عظیم باید به خوبی نگهداری و بهسازی شود.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: برای اجرای یک سیستم راهداری متوسط، سالانه 5 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم داریم، اما بودجه عملیاتی این بخش 600 میلیارد تومان است.

آخوندی یادآور شد: نگران وضعیت راه‌های ایران برای چند سال آینده هستم، راه نیازمند مراقبت مداوم است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: از رئیس جدید سازمان راهداری خواسته‌ام که از این حجم سرمایه راه‌ها به خوبی مراقبت کرده و به درستی مدیریت شود، زیرا در عملکردهای گذشته تاکنون بیشتر به راهسازی توجه شده و راهداری کمتر مورد توجه بوده است.

وی ادامه داد: گزارشی از طرح‌های عمرانی در دست اجرا تهیه کرده‌ام که بر مبنای آن حدود 120 هزار میلیارد تومان راه در دست ساخت داریم در حالی که بودجه حدود 5 هزار میلیارد تومان با تخصیص 10 درصد است، حتی اگر پولی از آسمان نازل شود و تمام این راه‌ها را بسازیم، راه‌های جدید در کنار جاده‌های موجود قرار می‌گیرد و بحث نگهداری راه، سنگین‌تر خواهد بود.

آخوندی با بیان اینکه توسعه پایدار حمل و نقل و منافع پایدار در حوزه راهداری از تأکیدات بنده به رئیس جدید سازمان راهداری است، گفت: ایمنی راه از نظر حقوق شهروندی بسیار مهم است و با وجود آنکه میزان سوانح رانندگی کاهش یافته، اما باید بیش از این با کاهش حوادث مواجه باشیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: باید هر چه سریع‌تر از امکانات راهداری الکترونیک و استفاده از IT در مدیریت شبکه استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: باید 10 هزار کیلومتر از جاده‌های کشور که بیشترین تردد در آنها انجام می‌شود به دوربین‌های الکترونیک و نظارت‌تصویری مجهز شوند و در این باره باید بدون ایجاد انحصار، از بخش خصوصی استفاده کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم تسهیل و روانسازی عبور کالا از پایانه‌های مرزی، تصریح کرد: باید با نگاه به حمل و نقل یکپارچه به توسعه شهرها از نظر حمل و نقل عمومی و حومه‌ای نگاه کرد.

آخوندی با بیان اینکه در تمام دنیا، حمل و نقل 12 درصد GDP کشورها را به خود اختصاص داده است، افزود: در بسیاری از کشورها، مردم در حومه شهرها زندگی می‌کنند، اما سیستم حمل و نقلی ایمن، سریع و مطمئن دارند.

آخوندی با اشاره به نقش حمل و نقل در تجارت گفت: استفاده بهینه از کریدورهای بین‌المللی، موضوع عمده‌ای است که بار اصلی آن بر دوش سازمان راهداری است.

وی با بیان اینکه برخی پایانه‌های مرزی در غرب و مجاورت کردستان عراق، شرایط مطلوبی ندارند، تصریح کرد: بلوغ سیاسی و اداری در ایران به وجود آمده تا حمل و نقلی روان در پایانه های مرزی داشته باشیم.

آخوندی با تأکید بر لزوم ایجاد پنجره واحد بین دو کشور همسایه، اظهار داشت: حداقل می‌توانیم این پنجره واحد را در داخل کشور اجرا کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر لزوم توسعه حمل و نقل ترکیبی گفت: می‌توان فضایی را فراهم کرد تا بخش خصوصی، خود برای ورود به این عرصه پیشقدم شود.

آخوندی ادامه داد: حمل و نقل خرده‌مالکی باید به سمت بنگاه‌های حمل و نقل بزرگ‌مالکی حرکت کند، اما در حال حاضر سهم بنگاه‌های حمل و نقل در بازار سرمایه ایران اندک است.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر لزوم ایجاد ارتباط مستقیم بین انجمن‌های حمل و نقلی و سازمان راهداری، اضافه کرد: پس از سازماندهی مجدد وزارتخانه، بخش عمده‌ای از وقت خود را برای گفت‌وگو با بخش خصوصی اختصاص می‌دهم.