به گزارش مشرق، منوچهر منطقی در گفتوگو با فارس اظهار داشت: در صنعت حمل و نقل هوایی و بخشهای هواپیما، بالگرد و موتورها لازم است، برنامهها و فعالیتهای لازمالأجرا مشخص شود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر مهم نیست که بحث ساخت یا نساختن هواپیما مطرح شود، بلکه باید از منظر درآمدهای اقتصادی سنجید و مشخص کرد که در حال حاضر چه میزان درآمد اقتصادی در داخل و خارج ایجاد کردهایم.
* راهاندازی پنج مرکز ملی طراحی قطعات هواپیما در دانشگاهها/ اخذ مدرک طراحی از سازمان هواپیمایی
منطقی با اشاره به صادرات سالانه ۱۰۰ میلیون دلار قطعه به خارج و برنامهریزی برای افزایش آن، تأکید کرد: یکی از پر سودترین کارهایی که میتوان در بخش هوایی انجام داد، ایجاد شبکه قوی ساخت قطعه و توسعه آن است.
مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با تأکید بر اینکه در حال حاضر باید شبکهای برای قطعهسازان صنعت ایجاد کنیم، اضافه کرد: قطعاً ما نمیتوانیم همه قطعات هواپیما را توسط قطعهسازان خود بسازیم، در این راستا باید عمدتاً شرکتهای دانشبنیان و بخش خصوصی وارد این عرصه شوند.
منطقی با اشاره به فراهمسازی عرصه برای حضور بخش خصوصی در حوزه قطعهسازی صنعت، اظهار داشت: برای شبکه طراحی هواپیما، حدود ۶ میلیون نفرساعت نیاز داریم، در حالی که ظرفیت ما محدود است، بنابراین حدود پنج مرکز طراحی در سطح ملی در دانشگاهها راهاندازی کردهایم و هماکنون در حال اخذ مدرک طراحی برای این مراکز از سازمان هواپیمایی کشوری هستیم.
* لزوم ساماندهی شبکههای قطعهسازی، مالی و طراحی در ساخت هواپیما
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با بیان اینکه در هواپیماسازی باید پتانسیلهایی ایجاد شده و مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: باید حمایت اولیه از قطعهساز انجام شود، تا بتواند روی پای خود بایستند و این کار از طریق کمکهای محدود دولت در زیرساختها و استفاده از شبکههایی نظیر تسهیلات صندوق توسعه ملی یا بانکها امکانپذیر است.
وی اظهار داشت: قطعاً توان ساخت هواپیما در کشور وجود دارد، اما به روشهای جدید برای کاهش زمان ساخت نیاز داریم؛ در این راستا باید سه شبکه «مالی»، «شبکه قطعهسازی» و «شبکه طراحی» به درستی ساماندهی و مدیریت شود.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع اظهار داشت: البته از واحدی هم برای بازاریابی بینالمللی درست کردهایم که این واحد از بقیه فعالتر بوده و فعلاً مشتریان خوبی پیدا کرده است.
منطقی اضافه کرد: این فعالیتها صرفاً در ساخت هواپیما نیست، بلکه روی قسمت چرخبال و موتور هم است؛ در واقع همان طور که گفتم باید از منظر درآمدهای اقتصادی سنجید و مشخص کرد که در حال حاضر چه میزان درآمد اقتصادی در داخل و خارج ایجاد کردهایم.
وی اضافه کرد: در حال حاضر مهم نیست که بحث ساخت یا نساختن هواپیما مطرح شود، بلکه باید از منظر درآمدهای اقتصادی سنجید و مشخص کرد که در حال حاضر چه میزان درآمد اقتصادی در داخل و خارج ایجاد کردهایم.
* راهاندازی پنج مرکز ملی طراحی قطعات هواپیما در دانشگاهها/ اخذ مدرک طراحی از سازمان هواپیمایی
منطقی با اشاره به صادرات سالانه ۱۰۰ میلیون دلار قطعه به خارج و برنامهریزی برای افزایش آن، تأکید کرد: یکی از پر سودترین کارهایی که میتوان در بخش هوایی انجام داد، ایجاد شبکه قوی ساخت قطعه و توسعه آن است.
مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با تأکید بر اینکه در حال حاضر باید شبکهای برای قطعهسازان صنعت ایجاد کنیم، اضافه کرد: قطعاً ما نمیتوانیم همه قطعات هواپیما را توسط قطعهسازان خود بسازیم، در این راستا باید عمدتاً شرکتهای دانشبنیان و بخش خصوصی وارد این عرصه شوند.
منطقی با اشاره به فراهمسازی عرصه برای حضور بخش خصوصی در حوزه قطعهسازی صنعت، اظهار داشت: برای شبکه طراحی هواپیما، حدود ۶ میلیون نفرساعت نیاز داریم، در حالی که ظرفیت ما محدود است، بنابراین حدود پنج مرکز طراحی در سطح ملی در دانشگاهها راهاندازی کردهایم و هماکنون در حال اخذ مدرک طراحی برای این مراکز از سازمان هواپیمایی کشوری هستیم.
* لزوم ساماندهی شبکههای قطعهسازی، مالی و طراحی در ساخت هواپیما
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با بیان اینکه در هواپیماسازی باید پتانسیلهایی ایجاد شده و مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: باید حمایت اولیه از قطعهساز انجام شود، تا بتواند روی پای خود بایستند و این کار از طریق کمکهای محدود دولت در زیرساختها و استفاده از شبکههایی نظیر تسهیلات صندوق توسعه ملی یا بانکها امکانپذیر است.
وی اظهار داشت: قطعاً توان ساخت هواپیما در کشور وجود دارد، اما به روشهای جدید برای کاهش زمان ساخت نیاز داریم؛ در این راستا باید سه شبکه «مالی»، «شبکه قطعهسازی» و «شبکه طراحی» به درستی ساماندهی و مدیریت شود.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع اظهار داشت: البته از واحدی هم برای بازاریابی بینالمللی درست کردهایم که این واحد از بقیه فعالتر بوده و فعلاً مشتریان خوبی پیدا کرده است.
منطقی اضافه کرد: این فعالیتها صرفاً در ساخت هواپیما نیست، بلکه روی قسمت چرخبال و موتور هم است؛ در واقع همان طور که گفتم باید از منظر درآمدهای اقتصادی سنجید و مشخص کرد که در حال حاضر چه میزان درآمد اقتصادی در داخل و خارج ایجاد کردهایم.