به گزارش مشرق به نقل از ایرنا، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از یک خورشید گرفتگی در مناطق ایران خبر داد و گفت: این خورشید گرفتگی یکشنبه (امروز) در مناطق غربی و مرکزی کشور به صورت جزئی قابل رویت است که زمان شروع آن متفاوت است و در سراسر ایران درحالی که خورشید گرفتگی هنوز کامل نشده، خورشید غروب می کند.
«مسعود عتیقی» گفت: این کسوف کلی حلقوی در تهران از ساعت 16 و 50 دقیقه آغاز می شود و با توجه به غروب خورشید در تهران در ساعت 17 و 17 دقیقه خورشید در شرایط گرفت جزیی، غروب خواهد کرد و اوج کسوف در ساعت17 و 30 دقیقه است که با توجه به غروب خورشید در اکثر نقاط کشور قابل مشاهده نخواهد بود.
به گفته عتیقی کسوف کلی حلقوی به این معنی است که در بخشی از مسیر ماه نمی تواند کل سطح خورشید را بپوشاند و گرفت حلقوی بروز می کند اما در ادامه مسیر، فاصله ماه از زمین کمتر می شود و به همین دلیل گرفت کلی خورشید رخ می دهد.
طبق احکام شرعی همزمان با شروع پدیده خورشید گرفتگی جزیی تا هنگام باز شدن خورشید خواندن نماز آیات واجب می شود.
بنا بر نظر حضرت امام خمینی (ره) از زمانی که خورشید شروع به گرفتن میکند، انسان باید نماز آیات را بخواند و بنابر احتیاط واجب باید به قدری تاخیر نیاندازد که شروع به باز شدن کند و اگر انسان خواندن نماز آیات را به قدری تاخیر بیاندازد که آفتاب یا ماه شروع به باز شدن کند، باید نیت ادا و قضا نکند ولی اگر بعد از باز شدن تمام آن، نماز بخواند باید نیت قضا کند.
اگر انسان به گفته کسانی که از روی قاعده علمی وقت خورشیدگرفتگی و ماه گرفتگی را میدانند، اطمینان پیدا کند که خورشید یا ماه گرفته، بنابر احتیاط واجب باید نماز آیات را بخواند و نیز اگر بگویند فلان وقت خورشید یا ماه میگیرد و فلان مقدار طول میکشد، و انسان به گفته آنان اطمینان پیدا کند، بنابر احتیاط واجب باید به حرف آنان عمل نماید. مثلا اگر بگویند آفتاب فلان ساعت شروع به باز شدن میکند، احتیاطا باید نماز را تا آن وقت به تاخیر نیاندازد.(مساله 1501 رساله امام خمینی)
اگر انسان از وقوع خورشیدگرفتگی جزیی اطلاعی نداشته باشد و بعد از باز شدن خورشید بفهمد که کسوف رخ داده، نماز آیات بر او واجب نیست ولی چنانچه از وقوع آن اطلاع داشته و نماز آیات را نخوانده باشد، قضای آن واجب است.
حضرت امام خمینی (ره) در مساله 1499 رساله توضیح المسائل می فرماید: اگر بعد از باز شدن آفتاب یا ماه بفهمد که تمام آن گرفته بوده، باید قضای نماز آیات را بخواند ولی اگر بفهمد مقداری از آن گرفته بوده، قضا بر او واجب نیست.
آیت الله سیستانی نیز معتقد است که اگر انسان گرفتن آفتاب یا ماه را نداند و بعد از باز شدن آفتاب یا ماه بفهمد که تمام آن گرفته بوده، باید قضای نماز آیات را بخواند ولی اگر بفهمد مقداری از آن گرفته بوده، قضا بر او واجب نیست (مساله 1479)
آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مساله 1293 توضیح المسائل بیان می دارد: اگر فردی بعد از گذشتن وقت بفهمد تمام خورشید یا ماه گرفته بوده، باید قضای نماز آیات را به جا آورد اما اگر تمام آن نگرفته باشد، قضا واجب نیست.
«مسعود عتیقی» گفت: این کسوف کلی حلقوی در تهران از ساعت 16 و 50 دقیقه آغاز می شود و با توجه به غروب خورشید در تهران در ساعت 17 و 17 دقیقه خورشید در شرایط گرفت جزیی، غروب خواهد کرد و اوج کسوف در ساعت17 و 30 دقیقه است که با توجه به غروب خورشید در اکثر نقاط کشور قابل مشاهده نخواهد بود.
به گفته عتیقی کسوف کلی حلقوی به این معنی است که در بخشی از مسیر ماه نمی تواند کل سطح خورشید را بپوشاند و گرفت حلقوی بروز می کند اما در ادامه مسیر، فاصله ماه از زمین کمتر می شود و به همین دلیل گرفت کلی خورشید رخ می دهد.
طبق احکام شرعی همزمان با شروع پدیده خورشید گرفتگی جزیی تا هنگام باز شدن خورشید خواندن نماز آیات واجب می شود.
بنا بر نظر حضرت امام خمینی (ره) از زمانی که خورشید شروع به گرفتن میکند، انسان باید نماز آیات را بخواند و بنابر احتیاط واجب باید به قدری تاخیر نیاندازد که شروع به باز شدن کند و اگر انسان خواندن نماز آیات را به قدری تاخیر بیاندازد که آفتاب یا ماه شروع به باز شدن کند، باید نیت ادا و قضا نکند ولی اگر بعد از باز شدن تمام آن، نماز بخواند باید نیت قضا کند.
اگر انسان به گفته کسانی که از روی قاعده علمی وقت خورشیدگرفتگی و ماه گرفتگی را میدانند، اطمینان پیدا کند که خورشید یا ماه گرفته، بنابر احتیاط واجب باید نماز آیات را بخواند و نیز اگر بگویند فلان وقت خورشید یا ماه میگیرد و فلان مقدار طول میکشد، و انسان به گفته آنان اطمینان پیدا کند، بنابر احتیاط واجب باید به حرف آنان عمل نماید. مثلا اگر بگویند آفتاب فلان ساعت شروع به باز شدن میکند، احتیاطا باید نماز را تا آن وقت به تاخیر نیاندازد.(مساله 1501 رساله امام خمینی)
اگر انسان از وقوع خورشیدگرفتگی جزیی اطلاعی نداشته باشد و بعد از باز شدن خورشید بفهمد که کسوف رخ داده، نماز آیات بر او واجب نیست ولی چنانچه از وقوع آن اطلاع داشته و نماز آیات را نخوانده باشد، قضای آن واجب است.
حضرت امام خمینی (ره) در مساله 1499 رساله توضیح المسائل می فرماید: اگر بعد از باز شدن آفتاب یا ماه بفهمد که تمام آن گرفته بوده، باید قضای نماز آیات را بخواند ولی اگر بفهمد مقداری از آن گرفته بوده، قضا بر او واجب نیست.
آیت الله سیستانی نیز معتقد است که اگر انسان گرفتن آفتاب یا ماه را نداند و بعد از باز شدن آفتاب یا ماه بفهمد که تمام آن گرفته بوده، باید قضای نماز آیات را بخواند ولی اگر بفهمد مقداری از آن گرفته بوده، قضا بر او واجب نیست (مساله 1479)
آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مساله 1293 توضیح المسائل بیان می دارد: اگر فردی بعد از گذشتن وقت بفهمد تمام خورشید یا ماه گرفته بوده، باید قضای نماز آیات را به جا آورد اما اگر تمام آن نگرفته باشد، قضا واجب نیست.