به باور مديرعامل مترو تهران در حال حاضر تنها راهکار کاهش ازدحام مسافران در ايستگاه هاي مترو وارد کردن واگن هاي جديد است ، اما بايد توجه داشت که اين کاردر يک پروسه چند ماهه صورت مي گيرد.

اين روزها ازدحام و شلوغي مترو تهران به حدي رسيده که همه مسئولان و کار شناسان به اظهار نظردرباره اين موضوع و ارائه طرح و برنامه براي کاهش ازدحام مترو راغب شده اند، در همين باره به تازگي مهدي چمران رئيس شوراي شهر ضمن انتقاد از سرپا ايستادن مسافران در مترو اين موضوع را به دور از کرامت انساني دانست.
به گزارش«مشرق»، درروزهاي گذشته همزمان با آغاز هدفمند سازي يارانه ها تعداد مسافران مترو به طور مشهودي افزايش يافته و اين در حالي است که از اظهارنظرهاي مسئولان شهري مي توان چنين برداشت کرد که نگراني درباره ازدحام و شلوغي بيشترهمزمان با افزايش کرايه تاکسي ها و وارد نشدن واگن هاي جديد مترو وجود دارد.
رد پاي کمرنگ کرامت انساني در قطارها
تا پيش ازاين زماني که مسئولان و کارشناسان درباره مشکلات مترو به ايراد صحبت مي پرداختند، تنها کمبود واگن و يا امکانات رفاهي نقل محافل و رسانه هاي مختلف بود، اما صحبت هاي اخير رئيس شوراي شهر درباره کرامت انساني و زير پا گذاشتن آن در مترو نه تنها باب جديدي را براي اظهار نظرکارشناسان باز کرد، بلکه توجه همگان به ويژه شهروندان را به رعايت اصل مهم و غير قابل اجتنابي به نام «حقوق شهروندي» جلب کرد. به گفته مهدي چمران، اينکه مسافران به دليل حجم انبوده جمعيت در مترو در شرايط نامناسبي بايستند دور از کرامت انساني است،
محمد شهرياري کارشناس اجتماعي معتقد است: در حال حاضر کرامت انساني در مترو تهران به دو دليل اصلي زير پا گذشته مي شود؛ رعايت نشدن حقوق شهروندي توسط مسافران و کمبود امکانات رفاهي مترو.
شهرياري بابيان اين مطلب به «مشرق» مي گويد: کرامت انساني درهر جامعه اي تلفيقي ازدو اصل فرد و جامعه است که رعايت آن بستگي به شرايط افراد و ميزان توجه و آشنايي با اين مقوله را دارد، به باوروي فراهم شدن زمينه هاي لازم براي ارتقاء کرامت انساني در جامعه هم بخش دوم اين موضوع است.
مديرعامل مترو: مردم صبور باشند، بودجه را با تاخير واگذار کرده اند!
اما محسن هاشمي مديرعامل مترو تهران با بيان اينکه احتمال وارد شدن واگن هاي جديد در ماه هاي آينده بسيار کم است به «مشرق»، مي گويد: مردم بايد صبور باشند، بودجه را با تاخير واگذار کرده اند!
به گفته هاشمي در حال حاضر از 450 ميليارد تومان بودجه عمراني مترو تنها 167 ميليارد تومان و همچنين از 60 هزار ميليارد بودجه يارانه 16 ميليارد برابر با 12 درصد کل مبلغ به شرکت مترو پرداخت شده است.
وي درباره اقداماتي که شرکت مترو براي وارد کردن واگن هاي جديد به خطوط انجام داده است، مي گويد: قطعات واگن ها خريداري شده اما تا زماني که وارد گمرگ نشود، مراحل ترخيص انجام نشود، بانک ها به ما وام ندهند و خلاصه تا زماني که اين قطعات در کارخانه مونتاژ نشود، هيچ واگني به خطوط مترو وارد نمي شود.
به باور مديرعامل مترو تهران در حال حاضر تنها راهکار کاهش ازدحام مسافران در ايستگاه هاي مترو وارد کردن واگن هاي جديد است ، اما بايد توجه داشت که اين کاردر يک پروسه چند ماهه صورت مي گيرد.
گزارش : علي البرزي