کد خبر 266231
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۳

فتوای حضرت امام (ره) این است که اگر عقدی بنا بر عقد موقت بوده اما مدت در آن قید نشده باشد ، عقد صحیح است اما دایم محسوب می شود و در مقابل برخی مراجع فتوایشان خلاف این است که این عقد را باطل می دانند .

به گزارش گروه فرهنگی مشرق، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت: بر اساس مبانی دینی و قانونی عقد دایم قبل از اتمام عقد موقت باطل است و خانواده ها باید در این موضوع دقت داشته باشند.

حمید خالقی اظهار داشت: در پاره ای موارد از سوی خانواده ها مدتی برای عقد موقت قید می شود که بعد از جاری شدن صیغه موقت گاهاً شرایط برای ازدواج دایم زودتر از اتمام زمان عقد موقت فراهم می شود و عاقد صیغه عقد دایم جاری می کند که این عقدی که قبل از اتمام مدت عقد موقت جاری می شود باطل است.

وی افزود: از آنجا که هنوز صیغه عقد موقت مدتش تمام نشده و هنوز به قوت خود باقی است ، نمی توان صیغه عقد دایم را جاری کرد مگر آنکه مرد اظهار کند که این مدت را به زوجه بذل و بخشش نموده است که این کار به هیچ شاهد یا دفترخانه ای هم نیاز ندارد.

خالقی مشکلات پیش آمده در این زمینه را به دلیل نا آگاهی افراد جامعه ذکر کرد و بیان داشت : علیرغم اینکه چندین سال از انقلاب گذشته است و مسایل شرعی زیادی همواره مطرح می شود اما متاسفانه پرونده های زیادی که با این مشکل مواجه هستند، وجود دارد.

وی یادآور شد : در دادگستری پرونده یا ارباب رجوع هایی داریم که باید به آن ها بگوییم عقدی که به عنوان عقد دایم خواندید باطل است چون شما در عقد موقت بودید.

خالقی راجع به عنوانی به نام صیغه محرمیت تصریح کرد : براساس شرع و قانون ، 2 عقد بیشتر وجود دارد که یک عقد که در آن زمان و مدت قید می شود و عقد به یک زمان خاص از یک ساعت تا چند سال مقید می شود و در مقابل این عقد ، یک عقد دایم وجود دارد که در ان مدت وجود ندارد.

وی با یادآوری این موضوع که در قانون دو نوع عقد مطرح شده است ، خاطر نشان ساخت : این عقدها باعث محرمیت می شود و بر اساس آن یا افراد زن و شوهر می شوند  و یا براساس شرایطی که عنوان می گردد فقط با یکدیگر محرم خواهند بود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت: وقتی قید موقت برای عقد لحاظ می شود باید قید مدت در آن  به کار برده شود و اگر این مساله رعایت نشود به فتوای مراجع عقد باطل است.

وی با اشاره به رواج صیغه های محرمیت در کرمان افزود : عنوانی تحت عنوان صیغه محرمیت نداریم اما در عرف محلی کرمان برای اینکه دختر و پسری که قصد دارند در آینده زن وشوهر شوند بتوانند با هم رفت و آمد کنند و با هم آشنا شوند یک صیغه موقتی می خوانند اما قطعاً صیغه وقتی به عنوان صیغه محرمیت است که عقد موقت باشدیعنی مقید به یک مدت زمان خاص.

این مقام قضایی اذعان داشت : در شرع و قانون عنوان صیغه محرمیتی که مد نظر جامعه است وجود ندارد و عقد موقت باید به قید مدت و میزان مهریه مقید باشد.

خالقی در خصوص لزوم لحاظ شدن زمان در عقد موقت، گفت: فتوای حضرت امام (ره) این است که اگر عقدی بنا بر عقد موقت بوده اما مدت در آن قید نشده باشد ، عقد صحیح است اما دایم محسوب می شود و در مقابل برخی مراجع فتوایشان خلاف این است که این عقد را باطل می دانند .

وی افزود: در خصوص  مهریه نیز اگر در عقد موقت مهریه قید نشود این عقد باطل است که این صریح قانون می باشد و تقریبا همه مراجع نیز این عقیده را دارند.

خالقی بر لزوم ثبت رسمی عقد تأکید کرد و ابراز داشت : از نظر قانونی ثبت ازدواج دائم الزامی است و عدم ثبت آن نیز جرم محسوب می شود و داماد و به عنوان مجرم و در مواردی نیز پدر دختر به عنوان معاونت در جرم شناخته خواهند شد.

معاون اجتماعي وپيشگيري از وقوع جرم دادگستري استان كرمان با بيان اينكه ثبت ازدواج موقت الزامي نيست،تصريح كرد:توصيه اين است براي اينكه خانم ها به حق وحقوقشان برسند بايد اين واقعه را نیز در دفاتر اسناد رسمي كه دفاتر ازدواج وطلاق است ثبت كنند.

وي تأكيد كرد :ازدواج هاي موقت بايد رسمي گردد تا از حالت صيغه محرميت خارج شود و سر دفتر توجيه و مشخص كند زمان و مهريه بايد قيد شود تا مشكلات بعدي به وجود نيايد.

خالقي با بيان اينكه در اين زمينه خلأ قانوني نداريم ،گفت:مردم بايد خودشان اين موارد را رعايت كنند و با آگاهي كامل نسبت به جاري كردن عقدهاي موقت و دايم با آن چه به عنوان صيغه هاي محرميت رواج دارد اقدام ننمايند.

وي از خانواده ها به عنوان عامل اصلي رواج صيغه هاي محرميت نام برد و گفت : متأسفانه پدر و مادرها عامل اصلي اين اتفاق ها هستتند زیرا بعد از خواستگاري براي اينكه كار خريد عروسي و ساير مسایل انجام شود ، صيغه محرميت جاري مي كنند در صورتي كه مي توانند عقد دايم را به صورت خصوصي اما رسمی انجام دهند تا مقدمات عروسی طي شود.

وي در خصوص رواج اين نوع صيغه هاي محرميت در ساير استان ها نيز اظهار داشت : قطعاً چنين مواردي در استانهاي ديگر نيز وجود دارد اما چون آمار رسمي و ثبت شده اي وجود ندارد نمي توان چيزي را بصورت قطعي بيان كرد اما اين نوع محرميت ها در فرهنگ ما خيلي بيشتر از استان هاي ديگر جا افتاده و متأسفانه شيوع پيدا كرده است.