کد خبر 26883
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۸

معاون حمل و نقل و ترافيک شهردار تهران با انتقاد از گسترده شدن محدوده طرح زوج و فرد گفت: با گسترش طرح زوج و فرد اجازه خواهيم داد همچنان خودروهاي قديمي و بي کيفيت که توليد آلاينده مي کنند در سطح شهر جولان دهند در حالي که بايد از شهر خارج شوند.

به گزارش مشرق، سيد جعفر تشکري هاشمي در گفتگو با مهر با بيان اين که در حالي اخبار اجرايي شدن گسترش محدوده زوج و فرد منتشر شد که اين طرح هنوز به تاييد دستگاههاي مسئول نرسيده گفت: اين طرح بايد در شوراي عالي ترافيک کشور مورد بحث و بررسي قرار گيرد و بعد از تاييد اجرايي شود.

وي ادامه داد: با گسترش اين محدوده بيشتر ساکنان تهران در داخل محدوده قرار مي گيرند، بنابراين حجم تردددها تغييري پيدا نخواهد کرد. زيرا کنترل ها در مبادي ورود به محدوده زوج و فرد انجام مي شود که بيشتر ساکنين تهران در داخل محدوده ها قرار دارند. اگر پليس در داخل محدوده نيز نظارت و کنترل خود را گسترش دهد نياز به نيروي انساني زيادي است که کاري شبه ممکن است که تک تک ماشينها در محدوده اي به اين گستردگي کنترل شوند.

وي تاکيد کرد: با اجرايي شدن اين طرح از اثر گذاري طرح زوج و فرد قديم نيز کاسته خواهد شد.

معاون شهردار با اشاره به تاثير سوخت غير استاندارد در آلودگي هواي تهران گفت: به جاي گسترش بيش از اندازه طرح زوج وفرد بايد به اين سمت رفت که قرار است کدام مشکل را حل کنيم. اگر هدف کنترل آلودگي هواي تهران است که با گسترش محدوده زوج و فرد و محدود کردن خودروها چنين اتفاقي نمي افتد.

تشکري هاشمي آلايندگي هواي تهران را ناشي از سوخت ناقص خودروها و موتور سيکلت ها دانست وگفت: آلايندگي هواي تهران به دليل تعداد خودروها نيست. ميزان توليد آلاينده توسط 100 خودرو استاندارد به اندازه يک خودرو بي کيفيت و فرسوده نيست. همچنين موتورسيکلتها نيز اکنون در پايتخت چند برابر خودروها توليد آلايندگي مي کنند.

وي تصريح کرد: اگر هدف کاهش آلودگي هواي تهران است خودروهاي فرسوده را به سرعت از سطح شهر تهران حذف کنند و با اعطاي تسهيلاتي به مالکان اين نوع خودروها، خودروهاي تازه را جايگزين کنند.

معاون شهردار پيشنهاد کرد: براي کاهش آلودگي ناشي از موتور سيکلت که چندين برابر يک خودرو معمولي توليد آلايندگي مي کند بايد موتور سيکلتهاي برقي جايگزين شود که هيچ گونه آلاينده توليد نمي کنند.

تشکري هاشمي توسعه حمل و نقل عمومي را راه حلي براي کاهش تراکم خودرو درسطح شهر عنوان کرد و گفت: حمل و نقل عمومي در تهران هنوز به اندازه کفايت توسعه نيافته است و متاسفانه شاهد آن هستيم در آخرين روزهاي سال هنوز قانون مصوب مجلس در خصوص تخصيص 2 ميليارد به قطار شهري هاي کلان شهر ها اجرايي نشده و انگار به تاريخ سپرده شده است.

معاون شهردار با اشاره به ظرفيت تهران براي کنترل هوشمند معابر سطح شهر تهران گفت: کنترل هوشمند در محدوده زوج و فرد نيازمند زير ساختهاي فني است که با سرعت نمي توان آن را فراهم کرد. اين امکانات لازم نيازمند هزينه بالاو کار کارشناسي است و نمي توان به صورت ضربتي و آني آن را انجام داد.